Hoe kan je je Instagrambereik vergroten? 10 makkelijke tips om het algoritme te slim af te zijn

Hoe kan je je Instagrambereik vergroten? 10 makkelijke tips om het algoritme te slim af te zijn

Met Instagram kan je op een makkelijke en leuke manier een foto of video nemen van wat je aan het doen bent, om het dan meteen te delen met de volgers van je merk of bedrijf. What’s in a name, Insta-gram… Door de jaren heen is Instagram sterk veranderd. Vroeger postten we gewoon foto’s met de app zelf en nu plaatsen gebruikers weldoordachte posts met onderzochte hashtags en alt-tags. Posts verschijnen ook al een tijdje niet meer chronologisch. Waarom? Net zoals Facebook, baseert Instagram zich op de populariteit van de posts van je merk.

Eigenlijk is het principe heel eenvoudig. Instagram weet perfect welke merken of bedrijven hun gebruikers volgen, op welke hashtags ze klikken en waar ze actief reageren of liken. Als een gebruiker een foodlover is, dan zal diens feed gevuld zijn met posts en merken over eten en drinken. Maar als die persoon plots aan een gezonder leven wil beginnen, dan weet Instagram dat ook meteen. Het platform past de ‘ongezonde’ feed dan aan naar eentje gevuld met ‘gezonde’ berichten.

Instagram is bijzonder slim in het evalueren van het engagement van elke gebruiker. Het bedenkt voor “Instagrammers” wat ze leuk zouden vinden om te zien. Als een merk een post plaatst, dan vergelijkt Instagram de interactie van die nieuwe post met de interactie van voorafgaande posts. Door die vergelijking te maken en te evalueren, beslist het platform aan hoeveel (nieuwe) gebruikers de nieuwe post getoond zal worden.

Gelukkig zijn er toch nog manieren om het bereik van je merk te behouden en zelfs te vergroten. Ja hoor, zelfs met het algoritme kan je je bereik nog steeds uitbreiden.

 

Hoe? Het kan met 10 makkelijke tips.

 

1. Vind jouw optimale posttijdstippen

Timing is een belangrijke factor in het algoritme. Daarom is het belangrijk dat je op zoek gaat naar de beste momenten om jouw berichten te posten. Dat zijn de momenten waarop je volgers online én actief zijn, en de kans dus het grootste is dat zij met je content interageren.

Maar hoe weet je dan wanneer je volgers actief zijn? Simpel. Dit zie je bijvoorbeeld op de statistieken van je bedrijfs- of makersaccount. Of je kan online tools inschakelen die de optimale posttijdstippen voor jou berekenen op basis van je best presterende posts. En natuurlijk kan je ook zelf aan de slag gaan met een spreadsheet en onderzoek (aka: je post op verschillende tijdstippen en kijkt wat werkt).

Tip: de locatie en dus tijdszone van je volgers is ook belangrijk. In West-Europa loopt het Instagram “golden hour” bijvoorbeeld van 18u tot 20u, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk van 4u tot 6u (lokale tijd) is.

 

best times to post on Instagram by location
De locatie van je Instagramvolgers speelt een belangrijke rol.

 

2. Experimenteer met video

De dagen waarop gebruikers enkel foto’s plaatsten op Instagram zijn lang voorbij. Video’s zijn ondertussen razend populair en het platform biedt dan ook verschillende mogelijkheden om bewegende beelden te posten.

Met Instagram Reels maak je bijvoorbeeld video’s van 1 minuut die je vervolgens bewerkt met muziek, (eigen) audio of effecten. Deze feature doet denken aan TikTok, maar opgelet: het algoritme keurt Reels met een TikTok watermerk sterk af! Leuke TikToks zomaar herposten op Instagram is dus geen goed idee. Maak een video liever rechtstreeks in de Reels editor en creëer originele content van hoge kwaliteit. Wil je een extra boost? Deel je Instagram Reels dan ook op je feed met een catchy caption en hashtags.

Heb je de smaak te pakken en wil je ook op een andere manier video’s posten? Lees dan zeker verder…

 

Instagram reels
Instagram reels: superleuk, superverslavend. Wees gewaarschuwd!

 

3. Houd een wedstrijd of Instagram giveaway

Een wedstrijd of giveaway is een erg doeltreffende manier om je volgers in actie te doen schieten én je Instagrambereik te vergroten. Met de juiste strategie en duidelijke spelregels bereik je talloze potentiële nieuwe volgers. Hoe? Simpel: laat deelnemers hun vrienden taggen in de comments, je post delen in hun Stories of je account volgen. In samenwerking met andere merken of influencers met dezelfde doelgroep heeft je giveaway nog meer impact.

 

4. Gebruik content van je volgers

User Generated Content (UGC) is content of informatie die gemaakt werd door onafhankelijke klanten of fans van een merk. Het is dus niet het merk zelf of een officiële vertegenwoordiger van het merk die communiceert.

Wanneer je UGC op je bedrijfsprofiel deelt, dan moedig je de betrokkenheid van jouw community aan en groeit je merkbekendheid. Je kan het posten van gebruiker gegenereerde content ook aanmoedigen door bijvoorbeeld een #BrandedHashtag te gebruiken. Volgers kunnen hun post dan voorzien met die hashtag en je profiel taggen, waardoor hun volgers ook op jouw pagina terechtkomen.

 

5. Gebruik Insta Stories

Verhalen of Instagram Stories zijn verticale afbeeldingen of video’s van maximaal 15 seconden die elkaar opvolgen. Alle foto’s en video’s achter elkaar vormen dus een verhaal. Je kan de content bewerken met tekst, filters en stickers. Die laatste zijn een ideaal hulpmiddel voor meer interactie. Vooral de poll, emoji slider en quiz stickers creëren engagement bij volgers. Tip: plak een sticker op je eerste verhaal voor extra interactie.

 

6. Ga Instagram Live

Met de livestream-functie kan je rechtstreeks uitzenden vanop bijvoorbeeld evenementen, workshops of interviews. Omdat je de kijkers live in de uitzending kunt halen, creëert Instagram Live weer een grote betrokkenheid bij je doelgroep. Het is dus een erg persoonlijke en effectieve manier om een community op te bouwen. Je livestream kan achteraf nog 24 uur bekeken worden via Insta Stories.

 

Instagram Live is de meest directe manier om in interactie te treden met je volgers.

 

7. Gebruik Instagram ads

Dit is enkel mogelijk als je een Instagram Business profiel hebt. Vanuit de app kan je de posts of Reels van je bedrijf promoten bij een zelfgekozen doelpubliek. Op die manier kan je meer engagement krijgen en zo ook beter ranken in de feed van je volgers. Betaalde reach kan trouwens helpen om je organische reach uit te breiden.

Wil je een campagne opzetten die op meerdere platformen loopt? Gebruik dan Ads Manager: een geavanceerde all-in-one tool voor multiplatformcampagnes.

 

8. Post minder

In tegenstelling tot wat je zou denken, is meer posten niet per se beter. Less is actually more. Je kan beter 1 kwalitatief bericht posten dan 20 gemiddelde posts. Voor je een bericht plaatst, moet je jezelf de vraag stellen: hoe gaat dit bijdragen tot mijn merk? Zal dit het engagement met mijn volgers aanmoedigen? Denk aan: kwaliteit boven kwantiteit. Daarnaast geldt echter ook: consistency is key. Zet dus niet de ene week 15 posts online, om daarna twee weken radiostilte te houden.

 

9. Stem je posts af op Instagram alleen

Om kwalitatieve content te maken, maak je best een post die je enkel gebruikt voor Instagram. Omdat Instagram erg visueel is, is de foto of video veel belangrijker dan de tekst. Een post die het goed zou doen op Instagram doet het daarom niet zo goed op Twitter of Facebook. Stem je copy en je beeld af op het juiste medium.

En oh ja, vergeet niet om je accounts op de verschillende mediaplatformen met elkaar te linken! Zo komt die ene Instagramvolger terecht op jouw LinkedIn of vice versa.

 

10. Wees een ‘goede’ Instagramgebruiker

Goed betekent hier kwalitatief. Sociale media hebben de algoritmes ingevoerd om echt authentiek en positief gedrag van hun gebruikers aan te moedigen. Op die manier kunnen ze misbruik en hacks tegengaan.

Onder een goede Instagram etiquette valt:

  • Relevante, kwalitatieve content posten
  • Gestelde vragen snel en correct beantwoorden
  • Gebruikers bedanken voor de comments op jouw posts
  • Andere profielen ontdekken, in interactie gaan met hun posts en een relatie met hen opbouwen

Deze tien tips in een notendop? Heel simpel: het komt erop neer om de volgers van je merk of bedrijf blij te maken en ze ook zo te houden. Laat hen meegenieten van jouw experience en creëer zoveel mogelijk interactie met je community. Op die manier merkt Instagram dat je content geliefd en kwaliteitsvol is en boost het platform je content vervolgens ook bij gebruikers die je merk nog niet volgen.

 

Wat is Instagram for Business en wat kan je ermee doen?
Instagram for Business is een gratis functie voor accounts die als bedrijf op Instagram erkend willen worden. Elk bedrijf kan zo’n profiel aanmaken op voorwaarde dat ze een gelijkaardige pagina hebben op Facebook.

Wat kan je er mee doen?
(Potentiële) klanten kunnen snel en makkelijk contact opnemen met je merk.
Je krijgt toegang tot de statistieken van jouw posts (topberichten, bereik, …) en een beeld van jouw volgers (geslacht, leeftijd, …).
Je kan goed scorende posts makkelijk omzetten in advertenties.
Doelgericht adverteren was nog nooit zo gemakkelijk.
Je pakt uit met producten in de Instagramwinkel en tilt je verkoop naar een hoger niveau.