Toon de wereld dat je een ster bent, met content marketing
Toon de wereld dat je een ster bent, met content marketing
“Marketing is telling the world you're a rock star. Content Marketing is showing the world that you are one.”
Het zijn de woorden van Joe Pulizzi, de oprichter van het Content Marketing Institute. En die triggerden Marion en Siel om hun kennis over content marketing te verdiepen. Dus volgden ze een opleiding van de Belgian Association of Marketing, de ene in het Nederlands, de andere in het Frans. Hun takeaways? Die delen ze graag.
#1 Stel (jezelf) de juiste vragen
Weet jij waarom je klanten jouw klanten zijn?
Deze heel simpele vraag benadrukt het belang van een doordachte strategie. Wie zijn mijn (potentiële) klanten? Waar zijn ze naar op zoek? Wat heb ik hun te bieden? Aarzel niet om die vraag direct aan de betrokken partijen te stellen: wie is er beter geplaatst dan je klanten zelf om te praten over hun behoeften?
Stel jezelf de juiste vragen dus, maar wel met de nodige empathie. Jezelf verplaatsen in je publiek is de essentie bij alles wat je doet. Vertrek vanuit je doelgroep, niet vanuit je merk. Zo vermijd je de zogenaamde ‘curse of knowledge’: denken dat de ander denkt zoals jij. We hebben immers allemaal onze eigen ervaringen, een specifieke context waarin we leven, een andere kennis … We weten dat, maar hebben de neiging om het te vergeten. Sluit dus bij het uitwerken van je strategie even je ogen, stel je je doelgroep voor, verplaats jezelf in hun schoenen … Zo, nu ben je startklaar!
#2 Besteed tijd aan de zaken waar je goed in bent
Een simpele maar efficiënte tip! Steek 90% van je budget, tijd en inspanningen in de kanalen waar je goed in bent, en waar je publiek aanwezig is natuurlijk. Richt je dus op een beperkt aantal manieren om je boodschap over te brengen. De overige 10% kan je dan gebruiken om te experimenteren met een ander format of kanaal.
“When you focus on the good, the good gets better.” – Esther Hicks
#3 Vertel mooie verhalen
Zonder content geen content marketing!
Het lijkt logisch: met content marketing bied je kwalitatieve content aan je doelgroep. Content die op zichzelf waardevol is, die een echte meerwaarde betekent voor je publiek. Maar hoe zit het met de vorm van die content? Als je een heerlijke, maar lelijke taart meeneemt naar een feestje, loop je het risico dat ze in een hoekje van de keuken wordt vergeten. Hier geldt een beetje hetzelfde verhaal. Je moet de aandacht van je doelgroep trekken, zodat die zin krijgt om te ontdekken wat jij te bieden hebt.
Hoe maak je dan het verschil? Vertel verhalen aan je publiek! Enkele eenvoudige tips helpen je daarbij op weg: blijf oprecht en eenvoudig, breng een menselijke boodschap, zorg voor genoeg afwisseling en gebruik een aangepaste ‘tone of voice’. Wisten je vrienden wel dat het recept voor die taart al vijf generaties lang wordt doorgegeven in je familie? Dat de taart je favoriete dessert wordt als je ervan geproefd hebt? En dat ze bovendien het huwelijk van je betovertante heeft gered?
“Good content isn’t about good storytelling. It’s about telling a true story well.” – Ann Handley
Zorg dat je publiek mee is. Zo zullen ze niet alleen kwalitatieve content ontdekken maar ook een leuke tijd beleven.

#4 Beheers de kunst van het overtuigen
Het zal niemand verbazen als we zeggen dat de wereld van de communicatie vaak op emoties speelt. Wil je reacties? Zet dan in op humor, empathie, provocatie. Maar let er wel op dat het nut heeft wat je schrijft: buzz creëren simpelweg om buzz te creëren, is totaal zinloos. Nogmaals: je strategie is de basis voor alles.
Onze menselijke hersenen zijn zo gemaakt dat ze uit twee delen bestaan: het ene deel is gevoelig voor emoties, het andere voor feiten. Het geheim van een overtuigende boodschap zit 'm in het raken van die twee aspecten. Lukt het je om de emotionele kant van je publiek te prikkelen, hun interesse te wekken en hun aandacht te trekken (door bijvoorbeeld een verhaal te vertellen, aan te zetten tot interactie of in te spelen op het onverwachte)? En weet je vervolgens af te sluiten door ook hun rationele kant gerust te stellen (met statistieken, bewijzen of zelfs referenties)? Bingo, schot in de roos! Je doelgroep zal zich geraakt voelen door je communicatie én sneller overtuigd zijn van je boodschap.

#5 Denk op lange termijn
Beschouw content marketing niet als een korte campagne of een momentopname maar ga voor the long run. Bij de lancering van een nieuwe website bijvoorbeeld duurt het natuurlijk even voor je SEO-inspanningen vruchten afwerpen en je een publiek opgebouwd hebt.
Laat je doelpubliek ook niet in de kou staan. Als je belooft dat je je klanten of volgers zal informeren of entertainen met blogs, video’s, tips, enz., blijf dit dan ook regelmatig doen. Dat creëert loyaliteit en zorgt ervoor dat je je reputatie versterkt.
#6 Voeg ondertitels toe aan je video’s
De komende jaren blijft video een belangrijk kanaal om je content te verspreiden. Bovendien hebben video’s een grote invloed op je SEO-inspanningen. Als je een YouTube-video embedt op een pagina van je website, wordt die sneller gevonden.
Het algoritme van Google screent trouwens ook ondertitels. Voeg ze dus toe aan je video’s en verwerk er keywords in, dan zijn je video’s gemakkelijker te begrijpen en te vinden.

Marion en Siel volgden de opleiding Content Marketing van BAM, elk in hun eigen moedertaal. De Franstalige versie bestond uit drie sessies, de Nederlandstalige uit vijf lessen. Beide collega’s raden deze opleiding aan. Benieuwd wat ze nog zoal hebben opgestoken? Spreek hen er gerust over aan.