10.000 volgers voor Bosch the Netherlands op LinkedIn

10.000 volgers voor Bosch the Netherlands op LinkedIn

LinkedIn is het B2B-netwerk bij uitstek en dus een must voor elk bedrijf dat een community wil opbouwen. Een van de uitdagingen op dat vlak is je aantal volgers op het platform verhogen. Ook Bosch, de wereldwijde technologie- en dienstenleverancier, vormt geen uitzondering op die regel.

In 2017 startte de Nederlandse tak van Bosch met hun LinkedIn-avontuur. Om alles in goede banen te leiden besloten ze al snel om een professionele partner (Outsource!) in te schakelen. Vandaag vieren we dat we de kaap van 10.000 volgers hebben bereikt. Een fantastisch resultaat, waarvoor we hard hebben gewerkt. Hoe we te werk gegaan zijn om het aantal volgers op deze LinkedIn-pagina te verhogen? Lees snel onze 8 tips!

De kaap van 10.000 volgers is bereikt! 🥳

#1 Test & Learn

Als er één ding zeker is, dan is het wel dat we nooit 100% zeker zullen zijn hoe de LinkedIn-algoritmes werken. We zien wel hoe bepaalde trends met de jaren bevestigd worden en ingeburgerd geraken, maar veel elementen ontgaan ons nog altijd. Onthoud dus zeker deze basisregel: T.E.S.T.E.N! Probeer nieuwe dingen uit en analyseer de resultaten. Vaak zul je bijvoorbeeld de neiging hebben om in te zetten op lange publicaties. Maar waarom niet eens wat kortere teksten proberen?

In ons geval hebben we moeten uitzoeken welke taal het best geschikt was voor onze publicaties. Een kwartaal lang hebben we ons publiek en onze volgers op LinkedIn getarget met Engelstalige posts en andere posts in het Nederlands om te zien of een van beide talen meer reacties zou uitlokken. Het resultaat? Er bleek niet echt een verschil. Jammer dus voor onze vertaalinspanningen, maar des te beter voor de volgende stap! Vanaf dat moment zijn we ons uitsluitend op Nederlandstalige content gaan focussen.

#2 Meet, analyseer en trek conclusies

Elk kwartaal maken we een uitgebreide balans op van onze LinkedIn-bedrijfspagina’s. Hoeveel posts waren er, welke waren succesvol en welke niet, aantal volgers, aantal reacties enz. Op die manier stellen we ons werk regelmatig ter discussie. We willen immers objectief zijn over wat wel of niet werkt. Het gaat daarbij niet over drastische beslissingen of over stoppen met posten rond bepaalde onderwerpen, maar meer over je energie richten op thema’s die het bijzonder goed doen.

Een dagelijkse check van de commentaren en reacties op je posts geeft al een prima indruk van wat je doelgroep en je volgers op LinkedIn interessant vinden. Houd ook het tabblad ‘Activiteit’ van je pagina in de gaten.

#3 Stroop die mouwen op

Want het beheren van een LinkedIn-bedrijfspagina vraagt een echte investering in tijd en energie. Als je jezelf niet inzet, zul je ook niets terugkrijgen van je publiek.

Voor de LinkedIn-pagina van Bosch in Nederland stelden we onszelf een doel: minimaal drie posts per week plaatsen, met afwisselende onderwerpen. Om dat efficiënt aan te pakken (en in de mate van het mogelijke) bereiden we onze posts ‘in batch’ voor. Vervolgens nemen we ze wekelijks nog even door samen met onze Bosch-collega’s. We gebruiken ook een speciale socialemediatool die ons helpt bij het beheren en inplannen van onze verschillende posts: AgoraPulse.

AgoraPulse helpt ons bij het inplannen van onze posts op LinkedIn.

Helaas is het niet altijd mogelijk om alles voor te bereiden (denk maar aan posts over de actualiteit). Het blijft dan ook essentieel om je flexibel op te stellen.

#4 Doe research en houd de vinger aan de pols

Welke evenementen komen er binnenkort aan? Wat zijn de huidige trends, nieuwe producten of recente innovaties van Bosch? Welke divisies zijn op dit moment bijzonder actief? Is er onlangs een campagne gestart? Geen gebrek aan actualiteit en nieuwigheden bij Bosch, maar je moet ze wel zien te vinden en bekijken hoe je ze in een post kunt gieten.

Daar begint het researchwerk. We nemen alle beschikbare accounts en platformen onder de loep en proberen te achterhalen wat de doelgroep en volgers van de LinkedIn-pagina van Bosch in Nederland interessant zouden vinden. Geen idee waar je moet beginnen met zoeken? Deze blog over de verschillende soorten content op LinkedIn helpt je op weg.

Denk er ook aan om een map met ‘Favorieten’ aan te maken. Bewaar daarin alle websites, media of accounts die een goede bron van informatie of inspiratie vormen binnen jouw sector. Zo kun je ze makkelijk en regelmatig raadplegen. Dat zal ongetwijfeld je creativiteit stimuleren en helpen bij het plannen en opstellen van je content.

Voor de LinkedIn-pagina van Bosch in Nederland proberen we al een paar maanden om onze posts een ‘lokaal’ tintje te geven of te focussen op evenementen in of rond Nederland. Dat vergt wel meer opzoek- en denkwerk, maar afgaand op de resultaten blijkt ons publiek die keuze wel te waarderen!

Ga op zoek naar evenementen, partnerschappen of verhalen die specifiek zijn voor de landen van je publiek. Dat zal meteen hun aandacht trekken en hun betrokkenheid bij jouw content alleen maar versterken

#5 Houd een 360°-overzicht van je bedrijf

Om op sociale netwerken te posten moet je absoluut een doel voor ogen hebben. Een duidelijk gedefinieerde strategie moet als rode draad door al je publicaties lopen en voor coherentie zorgen in al je berichten als merk of bedrijf.

Bij Bosch is dat niet anders. Een reeks richtlijnen die zijn vastgelegd door de onderneming, helpen ons bepalen hoe we onze posts aanpakken. En dat geldt ook voor het publiek: we houden altijd in gedachten wie de doelgroep van het bedrijf is, wat hun interesses zijn en wat hen motiveert. Vergeet niet dat je altijd schrijft vanuit het oogpunt van je publiek, nooit vanuit je eigen standpunt of dat van je bedrijf.

Het doelpubliek en de volgers van de LinkedIn-pagina van Bosch in Nederland reageren op onderwerpen rond fietsen en mountainbiken.

#6 Geef een kleine boost aan je posts… en aan je pagina

LinkedIn is eigenlijk net als iedereen: het netwerk vindt het fijn dat al zijn sterke punten en capaciteiten worden benut en in de kijker staan. Durf dus gerust af en toe een aantal publicaties een boost te geven of een reclamecampagne te lanceren op LinkedIn. Zo boost je niet alleen je publiek, maar doe je ook LinkedIn een plezier. De site zal niet vergeten dat jij bereid bent om een beroep te doen op hun betaaldiensten. Op die manier is LinkedIn ook meer geneigd om jouw content te tonen.

Je content een boost geven, hoeft je niet per se veel te kosten. Als je je doelstelling en je doelgroep correct bepaalt en relevante content hebt, zul je een fraai resultaat behalen zonder al te veel geld uit te geven.

#7 Geef je LinkedIn-pagina een menselijk gezicht

Als er één type berichten is dat het bijzonder goed doet op LinkedIn, dan zijn het wel posts die mensen in de kijker zetten. Praat over je medewerkers, je teams en afdelingen, over de prestaties van de hele groep of over iemand in het bijzonder, over wat hen anders maakt en waar hun kracht in schuilt.

Grijp speciale dagen of evenementen aan om over je werknemers te praten en hen te bedanken. Zonder medewerkers bestaat een merk of bedrijf nu eenmaal niet. Iedereen krijgt graag erkenning voor zijn werk en kwaliteiten.

Internationale Vrouwendag was een uitstekende gelegenheid om het werk van een vrouwelijke medewerker van Bosch in Nederland in de kijker te zetten.

#8 Neem je tijd om vertrouwd te raken met LinkedIn

We zeiden het al: LinkedIn heeft zo zijn specifieke kenmerken. Een bedrijfspagina uitbouwen doe je met vallen en opstaan, én veel experimenteren. Dankzij tests en analyses zijn we erin geslaagd om een reeks regels op te stellen, en die lijken hun vruchten af te werpen.

Een aantal zaken vermijden we zoveel mogelijk op LinkedIn:

  • Alleen tekst publiceren.
  • Posts delen van andere accounts.
  • Externe links direct in de post zetten.

Anderzijds letten we in het bijzonder hierop:

  • We gebruiken consistente hashtags, die door een groot aantal personen worden gevolgd.
  • We publiceren bij onze tekst ook een visual, carrousel, video of pdf.
  • We zorgen voor afwisseling: nu eens een korte tekst, dan een wat langere, en af en toe ook een poll.

En dan nog dit …

We zijn trots op onze resultaten, maar proberen onze content en ideeën steeds te verbeteren. Bedenk wel dat het hier gaat om een merk dat actief is in heel veel sectoren en dat het doelpubliek in Nederland woont. Een LinkedIn-pagina voor België, dat een kleiner inwonersaantal en verschillende landstalen heeft, kadert in een andere realiteit. Nichesectoren bereiken per definitie een minder breed publiek.

Vergeet dus niet dat deze tips geen absolute garantie voor succes zijn. Soms heb je ook meer aan een publiek dat heel betrokken is, dan aan een groot aantal volgers op je LinkedIn-pagina. De trends en algoritmes van LinkedIn evolueren voortdurend. Ons advies luidt dan ook: blijf steeds alert voor en nieuwsgierig naar alle nieuwe ontwikkelingen, maar vooral … blijf proberen! 😉

Heb je nog een zetje nodig om het laatste LinkedIn-nieuws te blijven volgen of je publiek te doen groeien? Neem contact met ons op, wij helpen je heel graag verder!

Geef je reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.