Review: The Ministry of Common Sense van Martin Lindstrom

Review: The Ministry of Common Sense van Martin Lindstrom

Martin Lindstrom is een global branding expert en heeft al enkele bestsellers op zijn conto. Begin dit jaar bracht hij zijn laatste boek The Ministry of Common Sense uit en we gaan er geen doekjes om winden: dit is een must-read!

In The Ministry of Common Sense laat Martin Lindstrom je op humoristische wijze en aan de hand van herkenbare voorbeelden zien dat heel wat bedrijven en organisaties in hun streven naar efficiëntie het gezond verstand zijn kwijtgeraakt. Ze zijn daarbij de eindklant uit het oog verloren. De klant is een nummer, er is nog nauwelijks rechtstreeks contact.

Outside in

Lindstrom pleit daarom voor meer empathie: het zich inleven in hoe de klant het product of de dienst ervaart. Bedrijven moeten outside in denken, en niet langer inside out. Ondanks het feit dat de meeste bedrijven zichzelf als customer-focused omschrijven, wordt er zelden met de klant gepraat. Hoe kan een bedrijf dat zich klimaatvriendelijk noemt, pakketjes versturen vol plastic verpakking? Bij hoeveel bedrijven krijg je meteen iemand aan de lijn die je kan helpen (en moet je niet eerst “druk 1, 5, 7, 8” doorstaan)?

Interne regels en procedures en politieke spelletjes hebben vaak een negatieve impact op de motivatie en innovatiekracht van de medewerkers (denk aan ingewikkelde procedures om je kosten terug te betalen of een manager die elk goed voorstel naar de vuilbak verwijst).

Een ministry of common sense

Lindstrom pleit daarom voor het oprichten van een ministry of common sense binnen een bedrijf. Hoe?

  1. Begin klein: veranderingen worden het best doorgevoerd via kleine, tastbare stappen die direct resultaat opleveren
  2. Wees moedig: voer de veranderingen snel, accuraat en efficiënt door – liefst binnen de 90 dagen
  3. Vier successen
  4. Communiceer: zorg ervoor dat iedereen binnen het bedrijf van de oplossing/verandering op de hoogte is
  5. Creëer een gezondverstandcultuur en zorg voor een aantal ambassadeurs die de ideeën ondersteunen

Maar de belangrijkste take-away is “gebruik steeds je gezond verstand” en vraag je altijd af hoe een klant of collega jouw product of beslissing ervaart. “The lack of common sense in companies (and in life) has a clear, if indirect, connection to the increasing disappearance of empathy.”

To keep in mind…

Er staan heel wat rake quotes in het boek. Mijn favoriet?

“The difference between ‘sympathy’ and ‘empathy’ is the difference between me seeing you throw up and handing you a napkin and me seeing you throw up and feeling so bad about how you’re feeling that I throw up myself.”

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.