Een van de doelstellingen voor 2020 voor klant Bosch is om het bedrijf te positioneren als expert in IoT en de voordelen van AI met de wereld te delen. Of zoals de CEO van Bosch zegt: “Het is tijd om te stoppen met hysterisch te doen over artificial intelligence. We moeten focussen op de voordelen ervan in het dagelijkse leven.” Bosch werkt al sinds april 2017 samen met de Universiteit van Amsterdam aan een project rond deep learning en slimme voertuigen. Tijd om dit AI-project, DELTA Lab genaamd, onder de aandacht te brengen bij de medewerkers en stakeholders van Bosch!

Outcome

  • Een interview en aangename kennismaking met de projectleider van DELTA Lab (Herke van Hoof)
  • Een ‘story’ op de website bosch.nl in het Nederlands en Engels
  • Een korte video die deep learning bij slimme voertuigen op een duidelijke manier toelicht. De video is opgenomen in de story op de website, werd gebruikt op social media en is ook beschikbaar op YouTube.
  • Social media-campagne op de Bosch-kanalen (LinkedIn en Twitter) om de ‘story’ onder de aandacht te brengen

Over het project

Periode
Voorjaar 2020

Doelstelling

  • Bosch als IoT-bedrijf in de kijker zetten door te focussen op een project rond artificial intelligence.

KPI’s

  • Samenwerking tussen Bosch en de Universiteit van Amsterdam (DELTA Lab) benadrukken
  • Bosch positioneren als IoT-bedrijf

PESO tools

PESO staat voor PaidEarnedShared en Owned media. Dat zijn overkoepelende termen voor wat in grote lijnen kan worden gezien als online bereik via respectievelijk advertising, publiciteit, social media en de eigen communicatiekanalen.

Deze tools zijn ingezet bij Bosch

Paid        Gesponsorde Linkedin-posts
Earned   –
Shared   Organische social media-campagne op LinkedIn en Twitter
Owned   Story op de website – Artikel op het interne medewerkerskanaal van Bosch – Video

OPLOSSING

In samenwerking met de klant kozen we voor een contentcampagne gericht op de eigen kanalen (website en social media-kanalen). Samen met Bosch is Outsource in januari naar de Universiteit van Amsterdam getrokken voor een interview met de projectleider Herke van Hoof en een kennismaking met DELTA Lab. Daar werd beeldmateriaal en informatie verzameld.

Vervolgens werd het verhaal uitgeschreven tot een begrijpbare ‘story’.  AI en deep learning zijn geen eenvoudige onderwerpen, en daarom hebben we in het verhaal gefocust op de concrete toepassingen van het onderzoek.

Op basis van die info hebben we een video gemaakt. De beelden werden voorzien van een heldere tekst (een versie in het Nederlands en een in het Engels). Zo wordt het verhaal ook in beeld gebracht.

Tenslotte deelden we de story en video in een campagne op LinkedIn en Twitter van Bosch Nederland. De social media-posts benadrukten de samenwerking tussen Bosch en DELTA Lab en het belang van AI voor de mobiliteit van de toekomst.

Om de trafiek te verhogen werd ook een gesponsorde LinkedIn-campagne opgezet, gericht naar academici, bedrijven en andere geïnteresseerden in IoT en AI.