Als grootste toeleverancier in de automobieltechnologie ontwikkelt Bosch al geruime tijd nieuwe technologieēn rond de zelfrijdende auto. Toch linkt het grote publiek Bosch hier niet meteen aan. Omdat Bosch benieuwd was naar de houding van mensen tegenover de zelfrijdende auto, organiseerde het bedrijf in mei 2018 een enquête in 13 landen (België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, UK, Turkije, Verenigde Staten, Japan, Rusland, China en Brazilië).

Dergelijke enquêtes worden wel vaker vanuit Bosch Duitsland georganiseerd en meestal wordt dan een lokaal persbericht opgesteld en uitgestuurd. De resultaten van het onderzoek toonden aan dat Belgen en Nederlanders –  in vergelijking met andere landen – vrij wantrouwig staan tegenover de zelfrijdende auto. Dat is op zich geen groot nieuws, maar we wilden het onderzoek toch onder de aandacht brengen. We verwachtten dat een persbericht maar een aantal artikels zouden opleveren, en daarom gingen we op zoek naar meer. Journalisten de technologie aan de lijve laten ondervinden bijvoorbeeld..

Outcome

  • 14 Belgische en Nederlandse aanwezige media
  • 25 clippings in zowel algemene als in trade media
  • Een nauwe samenwerking met Maserati
  • Een sterkere relatie tussen Bosch en verschillende stakeholders

Over het project

Periode
november 2018

Doelstelling
Van Bosch Mobility Solutions in Duitsland kregen we in oktober 2018 de resultaten van een onderzoek naar de houding van Belgen en Nederlanders tegenover zelfrijdende auto’s. Daarbij kwam de vraag deze regionale resultaten naar de media in België en Nederland te sturen en voor coverage te zorgen.

KPI’s
Persartikels, naamsbekendheid en reputatie van Bosch rond zelfrijdende auto’s vergroten.

PESO tools

PESO staat voor PaidEarnedShared en Owned media. Dat zijn overkoepelende termen voor wat in grote lijnen kan worden gezien als online bereik via respectievelijk advertising, publiciteit, social media en de eigen communicatiekanalen.

Deze tools zijn ingezet bij Bosch

Paid        
Earned  Press gathering, press release (geschreven en video), influencer pitching
Shared   LinkedIn, Twitter
Owned   Event, website

OPLOSSING

Een paar maanden voordien hadden we een persbericht uitgestuurd over de nieuwe Highway Assist van Bosch die beschikbaar is op het Maserati-aanbod. Die Highway Assist laat gedeeltelijk geautomatiseerd rijden toe.

We namen contact met Maserati en zetten een gezamenlijk event op, één in België en één in Nederland.

Sandra Vancolen, Marketing Specialist bij Bosch Mobility Solutions, presenteerde de resultaten van het onderzoek. Om het iets minder Bosch-themed te maken vroegen we in België aan Marc Pecqueur, Automotive Research Developer bij Thomas More en influencer in de automotive wereld, om ook zijn visie op de zelfrijdende auto’s te presenteren. Dit zorgde voor een goede wisselwerking en een mooie combinatie van informatie. In Nederland nam Jan Wouters van het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie dit voor zijn rekening.

Naast de combinatie van keynotes, wilden we ook een beleving koppelen aan het persevenement. Dit werd mogelijk gemaakt door de samenwerking met Maserati. Dankzij een nauwe samenwerking konden we beschikken over twee Maserati Levanti’s die volledig uitgerust waren met de nieuwste technologieën, waaronder de Highway Assist van Bosch. Na de voorstelling van de resultaten en de presentaties van de stakeholders, konden de journalisten een ritje maken. Ze mochten kiezen of ze zelf reden of meereden. Dit tot groot genoegen van zowel de autojournalisten als van de algemene media. Je rijdt namelijk niet elke dag in een Maserati Levanti. De media maakten van deze gelegenheid gebruik om veel foto’s te nemen en enkele video’s op te nemen. In Nederland organiseerde het Algemeen Dagblad ook een wedstrijd zodat vijf lezers een testrit konden maken.