Schulinck Omgevingsrecht: een actieve community op LinkedIn dankzij betrokken medewerkers

Schulinck Omgevingsrecht: een actieve community op LinkedIn dankzij betrokken medewerkers

Een databank voor omgevingsambtenaren in de markt zetten, dat betekent dat je heel wat visibiliteit moet genereren bij een heel specifieke doelgroep. Voor Schulinck Omgevingsrecht deden we dat onder andere door een community op LinkedIn op te zetten waarin de medewerkers een centrale rol spelen.

In juni 2020 lanceerde Wolters Kluwer een nieuw product op de Vlaamse markt: Schulinck Omgevingsrecht, een databank voor omgevingsambtenaren. Ze vinden er wetten en hun praktische toepassingen, rechtspraak en nieuws over alles wat met omgevingsrecht te maken heeft (leefmilieu, ruimtelijke ordening, stedenbouw, enz). Een schat aan informatie dus, die we konden inzetten om de doelgroep te triggeren en te inspireren. Een van de kanalen die we daarvoor kozen was LinkedIn. Belangrijk om rekening mee te houden van bij de opstart: advertentiebudget zou pas in 2021 ingezet mogen worden, dus het bereik bouwen moest organisch gebeuren.

Interne en externe content

En dus gingen we aan de slag. We maakten in samenwerking met de marketingafdeling een LinkedIn-pagina en een website, nodigden de eerste gemeenteambtenaren uit om onze pagina te volgen en begonnen volop content te creëren en te delen. Met als resultaat: zo’n 4 posts per week, 457 volgers op minder dan een jaar tijd, en veel interactie met het doelpubliek.

Om onze volgers niet alleen te informeren maar ook te inspireren, posten we op LinkedIn een mix van interne en externe content. Zo beantwoorden de juridische experts elke week een praktische vraag die nuttig is voor omgevingsambtenaren en schrijven ze opinies, bijvoorbeeld over de rol van gemeenten in de droogteproblematiek. Maar we houden samen (via een LinkedIn chatkanaal) ook het nieuws over omgevingsrecht en de algemene actualiteit in de gaten, denk aan het recente stikstofarrest. Voor meer informatie linken we naar het externe artikel of naar de website, waar volgers een (proef)abonnement op de databank kunnen afsluiten.

Schulinck Omgevingsrecht - vraag van de week
Vraag van de week
Schulinck Omgevingsrecht - actualiteit
Actualiteit

Daarnaast moedigen we gemeenteambtenaren rechtstreeks aan om hun gegevens achter te laten of zich te abonneren, door weetjes over de databank te delen, testimonials in de verf te zetten en een maandelijkse kalender met top topicals te maken.

Let’s get personal

Omdat goede content creëren niet voldoende is en de kracht van LinkedIn net in de persoonlijke netwerken van de medewerkers zit, besloten we de gezichten achter Schulinck Omgevingsrecht, de juridische experts, naar voren te schuiven. We hebben hen dan ook voorgesteld aan de volgers, wat meteen voor een boost van het aantal reacties en likes zorgde. Regelmatig zetten we hen in de verf door hen te vernoemen in posts of een leuke teamfoto te plaatsen.

Schulinck Omgevingsrecht - Dikketruiendag
Dikketruiendag

Om de rol van de juridische experts op LinkedIn nog meer uit te spelen, gaven we hen een LinkedIn-training . Samen met hen hebben we ook de flow tussen de verschillende communicatiekanalen (de website, databank en LinkedIn-pagina) aangepakt. Via de helpdesk staan de experts namelijk dagelijks in contact met de omgevingsambtenaren. Zo weten ze met welke vragen de gemeenteambtenaren zitten of naar welke informatie ze op zoek zijn. Die input verwerken ze in een vraag van de week of een nieuwsbericht en komt op zijn beurt in de databank en website terecht. Daarna brengen we de content ook op LinkedIn onder de aandacht waar de medewerkers weer een belangrijk aandeel hebben door te reageren op de comments en de post te sharen en liken.

Schulinck Omgevingsrecht - maandelijkse kalender
Maandelijkse kalender met top topicals

Onze 5 tips voor een actieve community

  • Post zowel interne als externe content op je LinkedIn-pagina
  • Toon de gezichten achter je merk of product
  • Geef een LinkedIn-training zodat medewerkers betrokken zijn bij je activiteiten op LinkedIn en hun netwerk kunnen aanspreken
  • Maak een chatgroepje met je medewerkers om interessante artikels te delen
  • Breng je content onder de aandacht op verschillende communicatiekanalen en link ze aan elkaar

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.