Advertising termen die elke marketeer moet kennen

Advertising termen die elke marketeer moet kennen

De scheiding tussen betaalde en redactionele content vervaagt steeds meer door de opkomst van heel wat extra manieren om een boodschap tot bij het doelpubliek brengen. En die manieren krijgen dan weer elk een eigen term. Maar wat is het verschil tussen editorial content, een advertorial en native advertising? Wij zetten het even op een rijtje.

FYI: we hebben het hier dus niet over owned (website, nieuwsbrieven, mailings, etc.) en shared (LinkedIn, Facebook, Instagram, etc.) media, maar over nieuwe mogelijkheden om je product of dienst, je bedrijf, je visie of strategie – al dan niet betalend – via de klassieke media bij je doelpubliek te brengen. Paid en earned media, dus.

Redactionele of editorial content

Dit type content wordt gecreëerd door een journalist met als doel op een objectieve, onafhankelijke manier het publiek te informeren over een gebeurtenis, een product, een dienst, een bedrijf. A priori betekent dit dat je als bedrijf een journalist wel kan voorzien van informatie (via mediarelaties) maar het artikel komt tot stand zonder inmenging van een adverteerder. De redactie bepaalt de grootte van een artikel, de toon, het moment van plaatsing, etc. Als bedrijf heb je weinig controle over het eindresultaat, al doet een degelijke voorbereiding en een goeie relatie met de journalist in kwestie wonderen.

Commerciële of betaalde content

Misschien wat kort door de bocht, maar dit staat gelijk aan reclame. De adverteerder belicht de meerwaarde van een dienst of een product naar zijn doelgroep. De inhoud wordt aangeleverd door de adverteerder en de boodschap wordt in het gekozen medium geplaatst naar de wensen van die adverteerder; zowel de inhoud als de grootte van het stuk, maar ook de plaats en het moment van plaatsing. Uiteraard, want je betaalt ervoor. Vaak een aanzienlijk bedrag zelfs.

Advertorial of publireportage

Deze term is ongeveer 70 jaar geleden ontstaan en is een samensmelting van de woorden "advertisement" en "editorial". Een artikel ziet eruit als een redactioneel stuk (en is in veel gevallen ook geschreven door een journalist), maar wordt betaald door een adverteerder, die de inhoud bepaalt. Om verwarring met echte redactionele stukken te vermijden, dienen publireportages steeds (boven of onderaan) voorzien te zijn van de woorden "publireportage" of "advertorial". Toch heeft de publireportage van in het begin een belangrijke rol gespeeld in het verdienmodel van de media. Mensen kunnen in eigen bewoordingen hun boodschap, hun content kwijt, zonder dat het al te hard lijkt op reclame.

Branded content

Branded content is een marketingtechniek waarbij content wordt gekoppeld aan een merkuiting, waardoor consumenten een connectie kunnen maken met dat merk. De content is gericht op de waarden van het merk, minder of helemaal niet op de producten of diensten. Met branded content probeert men een gesprek en bekendheid rond het merk en toegevoegde waarde te genereren voor de gebruiker, en minder een commerciële boodschap voorop te stellen. In tegenstelling tot advertorials, die de feiten over een product of een dienst weergeven, gaat branded content over het maken van verbindingen. Branded content wordt geproduceerd door een uitgever, maar de adverteerder of business partner beïnvloedt de inhoud. Uitgevers zijn wel verplicht aan te geven wie de business partner is, die het stuk mee vorm heeft gegeven. Bekende voorbeelden zijn de thematische bijlagen bij de dagbladen.

Native advertising of sponsored editorial content

Dit is een opportuniteit voor bedrijven om eigen (owned) content via de traditionele (nieuws-)kanalen bij het doelpubliek te brengen. Er wordt meestal een topic aangereikt door de media zelf, waarbij zogenaamde sponsors hun eigen inbreng in het stuk kunnen aanleveren. Het stuk zal er dan ook vaak uitzien alsof het volledig onafhankelijk geschreven is door een journalist, maar het blijft wel betaalde content – zij het volgens de look en feel van dat medium. Native advertenties komen vaak voor in social media feeds, of als recommended content op een webpagina.

Partner content

Deze term beschrijft een samenwerking tussen bedrijven en uitgeverijen, om originele content over verschillende mediakanalen te verspreiden. Alle betrokken partijen in het project co-financieren en delen de rechten op de content (cf. intellectueel eigendom). Meestal terug te vinden op de website van het medium en in diens nieuwsbrieven.

Of je nu de waarde van je merk wil belichten, een conversatie op gang brengen, je bedrijf positioneren als “thought leader” in een bepaald vakgebied, of een nieuw product of dienst onder de aandacht brengen; de nieuwe technieken maken het mogelijk om via de manier waarop contentdistributie plaatsvindt, een duidelijk onderscheid te maken met klassieke reclame – door de vorm, de inhoud, en het type engagement dat men wil aangaan met de doelgroep.

In de nabije toekomst zullen weer nieuwe technieken de huidige, bestaande mogelijkheden van (betaalde) contentdistributie aanvullen (denk maar aan influencer branding of -marketing), maar we verwachten niet dat de bestaande modellen snel zullen verdwijnen. Hoog tijd dus om je erin te verdiepen en te onderzoeken welke techniek het best bij je doel past!

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.