‘Duurzaam’ communiceren: waar moet je op letten?

In een vorige blog hadden we het over de 5 belangrijkste redenen waarom duurzaamheid deel moet uitmaken van je complete businessstrategie. Vandaag lichten we toe hoe je concreet aan die strategie begint, en waarop je in je communicatie vooral moet letten.

Het begrip ‘duurzaam’ raakt vandaag zowel klimaat als sociaal-economische thema’s, oftewel het gekende trio van people, profit en planet. Wil je als bedrijf echt impact creëeren, kies dan een duidelijke focus. Voor de tips hieronder kozen we er eentje uit: CO2-reductie door klimaatactie.

1. Begin bij de basis: visie, doelen & strategie

Meten is weten. Breng dus je huidige CO2-voetafdruk in kaart, gaande van je productielijnen en je volledige supplychain, tot je energieverbruik, gebouwen en wagenpark. Geen gemakkelijke opdracht, maar gelukkig zijn er gespecialiseerde bedrijven die je daar bij kunnen helpen.

Eens je daar een zicht op hebt, kan je door met je doelstellingen. Wat wil je concreet bereiken? Waar wil je als bedrijf naartoe en welke doelstellingen heb je nodig om dat doel te bereiken? Het zijn cruciale vragen, en die moet je niet alleen tackelen. Ga samenzitten met je collega’s en de belangrijkste stakeholders. Stel een duidelijke agenda op en laat je tijdens het gesprek adviseren.

Er wordt al zo lang en zo veel over klimaatactie gesproken en iedereen roept iets anders. Weet je niet waar te beginnen om impact te maken? Lees dan zeker deze uitstekende “10 klimaatacties die werken”. Ook al is dit gericht op het individu en niet op bedrijven, is dit een erg goed vertrekpunt.

2. Stel een roadmap op: de aanpak concretiseren

Je kent je huidige CO2-uitstoot en er is intussen concensus over de doelstellingen. Hoe wil & kan je die concreet bereiken? Denk bijvoorbeeld aan investeringen in groene energie, de omschakeling naar elektrische wagens en laadpalen op de parking of product R&D en hang aan elk iniatitief ook een potentiële besparing vast. Opgelet: kies duidelijke acties die kaderen in het geheel van de oplossing én ook duidelijk een verschil maken. Alleen zo kan je mensen motiveren.

Nu heb je alle kaarten in handen om een roadmap op te stellen, en kan je deze acties op een tijdslijn plaatsen.

3. Communiceer: kies voor transparantie en precisie

Het moment is aangebroken: je kan de buitenwereld vertellen over je acties. De manier waarop is belangrijk:

  • Bewaar de essentie. Communiceer helder, kies voor eenvoudig en concreet. Anders loop je het risico machteloosheid te creëeren.
  • Wees transparant. Bouw een verhaal dat ondersteund wordt door feiten en cijfers. Wees oprecht, wees eerlijk, en durf te praten over uitdagingen en dingen waar je vandaag niet blij mee bent. Komen al je werknemers vandaag elke dag met een dikke diesel onder de kont naar kantoor? Of ben je als chemiereus vandaag nog gebonden aan een inefficiënt type productieproces? Leg dan uit hoe dat komt en wat je eraan zal doen.
  • Wees serieus. Weet waar je over praat. Pronk niet met je realisaties. Wees bescheiden. Wees exact. Definieer doelen en benoem de uitdagingen.
  • Gebruik verhalen. Je duurzaam businesstraject heeft een impact op mensen. Persoonlijke verhalen en unieke invalshoeken helpen je publiek een emotioneel contact te maken met visuele, lokale verhalen. Zulke berichten zijn bedoeld om te helpen de risico’s te begrijpen in relatie tot hen, en misschien als gevolg daarvan hun eigen gedrag te veranderen.

4. Engageer & inspireer

Nu je verhaal en je plan er liggen, is het tijd om breed alle stakeholders te engageren, te motiveren en te betrekken bij je plannen. Ga op zoek naar je eigen superkracht en hoe je die kan omzetten in actie waarmee je je kan onderscheiden van je concullega’s. Maak je plastics of werk je in de retail? Specialiseer je dan bijvoorbeeld in herbruikbaar verpakkingsmateriaal. Lever je consultancydiensten? Vervang dan bijvoorbeeld zakenreizen deels door videoconferencing.

Versterk je boodschap: ga op zoek naar de juiste (kennis)partners om je doelstellingen te kunnen waarmaken en de impact te vergroten.

5. Te vermijden: greenwashing & lange ideologische discussies

Absoluut te vermijden is greenwashing, het bedoezelen van je activiteiten of producten onder een groene saus, met vage initiatieven die niet stroken met je eigenlijke businessintenties. De term is intussen bij het brede publiek gekend, en dat zorgt ervoor dat je al snel door de mand valt als je ook slecht communiceert. Mensen zijn er (terecht) gevoeliger voor geworden.

Vermijd ook ellenlange ideologische discussies. ‘Duurzaam’ raakt vele aspecten en dus ook veel mensen. Focus op je eigen krachten en laat zien wat je wél doet, in plaats van als bedrijf in verhitte ideologische discussies terecht te komen.

Hulp nodig bij de ontwikkeling van je duurzame communicatiestrategie? Wij helpen je op weg.

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.