Vijf redenen waarom duurzaamheid deel moet uitmaken van je strategie (en greenwashing niet)

Vijf redenen waarom duurzaamheid deel moet uitmaken van je strategie (en greenwashing niet)

De voorbije jaren lijkt ook de bedrijfswereld te ontwaken in de harde klimaatrealiteit. Er zijn meer dan genoeg redenen om ons zorgen te maken over onze persoonlijke en zakelijke toekomst. Dat die boodschap is doorgedrongen is misschien de enige positieve angle die we aan de eindeloze stroom aan natuurrampen te danken hebben. Hoe slagen we erin die realiteit om te buigen naar een businessopportuniteit? Dit zijn dé belangrijkste redenen waarom duurzaamheid deel moet uitmaken van je volledige businessstrategie.

#1 Je klanten vragen er om

En nee, je klanten vragen geen greenwashing-tactiek, maar échte impact. Maak je loze beloften en claims, dan riskeer je dat dit als een boemerang terug in je gezicht vliegt.

Volgens De Duurzaamheidsbarometer, een studie van onderzoeksbureau Indiville, verwachten Vlamingen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid opnemen. Zo vindt 39% dat het vooral de taak is van bedrijven om milieuproblemen op te lossen. Je organisatie als duurzaam voorstellen, is niet voldoende. 59% denkt dat bedrijven op zoek zijn naar een positief imago en daarom duurzaam ondernemen. Koppel er dus ook daden aan.

duurzaamheid in je bedrijfsstrategie
Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid opnemen en transparanter worden wat duurzaamheid betreft, volgens 39% van de Vlamingen.

#2 Je medewerkers willen het

Medewerkers, in het bijzonder de nieuwste generaties, willen voor waardengedreven organisaties werken. 29% van de werkende Vlamingen hecht zoveel belang aan duurzaamheid bij een werkgever dat van job veranderen overwogen wordt (De Duurzaamheidsbarometer). In de war on talent die vandaag woedt, telt elk aspect.

#3 Je externe stakeholders eisen het steeds vaker

Het klimaat gooit in sneltempo financiële zekerheden overhoop. Investeerders eisen transparantie en actie rond duurzame en maatschappelijke initiatieven. Hoe zullen de zakelijke activiteiten, toeleveringsketens, klanten en werknemers van je bedrijf het doen in een wereld met extreme weersomstandigheden?

Steeds vaker eisen bedrijven en organisaties van hun partners dat zij hun duurzaam engagement ook bewijzen met transparante data of kwaliteitslabels. Zo wilt minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) bijvoorbeeld dat de federale overheid bij de aankoop van voertuigen, meubilair en ICT rekening houdt met duurzaamheid.

Ook de federale overheid houdt best rekening met duurzaamheid
Federaal minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) vindt dat er rekening moet gehouden worden met het duurzame karakter van producten. ©️ Wikimedia Commons

#4 Je bedrijf wordt er beter van

Op lange termijn loont een duurzame strategie ALTIJD (what’s in a name). De retentie van je medewerkers zal stijgen. Je haalt ook winst uit de kostenefficiëntie die gepaard gaat met operationele investeringen. En je verlaagt je investeringsrisico’s met een doordachte duurzame strategie.

#5 Het gaat om onze toekomst

Ja, ook jouw bedrijf draagt (mede-)verantwoordelijkheid over de toekomst van onze planeet, hoe gewichtig dat ook klinkt.

Bij Outsource hebben we eerder een boontje voor een techoptimistische visie dan de doom and gloom-verhalen. Als we je bedrijf kunnen helpen om haar duurzame missie waar te maken en uit te dragen, laat het ons dan weten!

Geef je reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.