Onze verwachtingen waren hooggespannen nadat BAM het boek Dit is content marketing van Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens verkoos tot Marketing Book of the Year 2020. Wij lazen het hele boek in één ruk uit. Ons verdict:

Voor starters en experts

Of je nu een doorwinterde content marketeer bent of net aan de slag wil met content marketing: de auteurs nemen je mee op sleeptouw en bouwen het boek goed op. Van ‘Wat is content marketing?’ tot ‘Hoe maak je quality content?’, de theorie wordt tot in de puntjes uitgelegd. Zo krijg je een volledige blik op alle aspecten van content marketing.

Een tip van onze Communication Assistant: neem best na elk hoofdstuk een adempauze, om alle informatie even te laten bezinken.

De kaderstukken doen ons vooral watertanden. De case over A.S. Adventure is heel leuk. Het bedrijf lanceerde in 2019 verschillende formats zoals ‘De Tent’ op sociale media. Kampeerders moesten proberen hun tent bovenaan op de Facebookpagina van de retailer plaatsen. In ‘Het boomfestival’ bezochten mensen bossen en promootten ze bomen, net zoals ze dat met festivalterreinen en artiesten zouden doen. Deze socialemediaverhalen kregen een plaats in het A.S. Magazine, tot de coverfoto toe. Een uitstekend voorbeeld van user generated content.

Aveve lanceerde in 2018 het onlinecontentplatform Beestig.be. Op dit platform kunnen de baasjes van huisdieren leuke artikels lezen en filmpjes bekijken. Een beperkt aantal artikels krijgt een link naar Aveve.be zodat het merk zelf ook in de kijker gezet wordt. Daarnaast werd er nog een tv-programma ‘Beestig’ gelanceerd op VTM én kan je het boek ‘100 dingen die je moet weten over je kat/hond’ kopen bij Aveve en in de boekhandel. Door verschillende kanalen te gebruiken bereik je meer bezoekers.

Aveve doet aan uitstekende contentmarketing via beestig.be.

 

Interviews met experts zoals bijvoorbeeld Andrew Davis – de Willy Wonka van de zakenwereld – doen ons dan weer nadenken over videocontent. Hij vertelt dat het je kijkers eigenlijk koud laat dat de ideale video tussen anderhalve en twee minuten duurt. Let it go. Als je bezoekers op zoek zijn naar een antwoord dat langer duurt dan twee minuten, dan is het zo. Kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit.

Van A tot Z

‘Dit is content marketing’ behandelt elk soort content die je nodig hebt in een bedrijf. Van nieuwsbrieven en podcasts tot LinkedIn en het belang van een contentkalender.

Nog op zoek naar een template voor een contentkalender van 2021? Download onze gratis template hier.

Download onze gratis contentkalender met top topicals hier.

 

Ook het PESO-model komt uitgebreid aan bod. Enfin, het POE-model, aangezien de auteurs Shared media onder Earned en Owned media scharen. Volgens ons is dit hoofdstuk, distributie en promotie van content, het interessantste hoofdstuk van het boek als je praktisch aan de slag wil. Enkel het stukje over sociale media had voor ons nog iets uitgebreider gemogen.

Onze favoriete hoofdstukken: ‘Waarom doe je aan content marketing?’, ‘Distributie en promotie van content’ en ‘Meten en optimaliseren’.

Content van!

Dit boek bewijst nog maar eens het belang van een goeie contentstrategie voor elk bedrijf. Of je nu een hoogtechnologisch bedrijf bent, een schoenenwinkel of een supermarkt: content marketing is the way to go. Blijven investeren is de boodschap!

Samengevat: 5 redenen waarom je dit boek moet lezen

  • Laat je inspireren door de talloze cases
  • Think outside the box: je hoeft niet enkel blogs te schrijven
  • Zet stapsgewijs je eigen contentstrategie op
  • Krijg concrete tips over hoe je je organisatie moet aanpassen als je aan content marketing wil doen
  • Leer alle ins en outs over content marketing

Hulp nodig bij het opzetten en uitwerken van een contentstrategie voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag verder!

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.