In B2B communicatie kan het al eens een uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat je idee en content, die meestal al een vertaling naar mensentaal zijn, blijven plakken bij je doelgroep. Herkenbaar?

De grootste valkuil is de ‘Vloek van Kennis’. Degene die het idee bedenkt, bekijkt zijn hersenspinsel vanuit zijn eigen perspectief, en gaat er vaak te gemakkelijk van uit dat ook anderen zullen snappen wat hij bedoelt. Dat is jammer genoeg niet altijd het geval. Maar er zijn manieren om ervoor te zorgen dat je niet in die val trapt. Enter Made to Stick, het handboek van Dan & Chip Heath, dat uitlegt waarom sommige ideeën overleven en andere ten dode opgeschreven zijn.

Dan & Chip Heath geven zes voorwaarden mee waaraan een idee moet voldoen. Ik hou het voor de opsomming even op Engels, zodat de keywords extra goed blijven plakken:

  • Simple
  • Unexpected
  • Concrete
  • Credible
  • Emotional
  • Stories

Neem elke eerste letter en je komt uit bij… Juist ja: SUCCES.

Simpel

Om een idee simpel te houden, is het belangrijk om je te richten op de kernboodschap. Dit is de belangrijkste waarheid die je wil overbrengen. Het is gemakkelijker om één belangrijk element te onthouden, dan vijf verschillende. Zo luidt de slogan van onze klant Bosch: “Technologie voor het leven”. Deze slogan is simpel en verklaart duidelijk het idee van Bosch. Het benadrukt de expertise van Bosch (de kwaliteit en vernieuwing) en toont aan dat Bosch-technologie de levenskwaliteit verbetert.

Onverwacht

Kom onverwacht uit de hoek, trek de aandacht en – belangrijk – hou die aandacht vast. Communiceer je idee als een mysterie. Goede titels of binnenkomers spelen daarbij een cruciale rol. Mensen worden getriggerd door de knowledge gap. Zo zal het artikel “6 redenen waarom je klanten niet op tijd betalen” van onze klant The RingRing Company voor meer clicks zorgen dan “Klanten betalen niet op tijd omdat ze te druk bezig zijn”. Zorg dat je nieuwsgierigheid opwekt zodat mensen meer willen weten.

Concreet

Klanten zitten niet altijd op dezelfde golflengte. Zorg dat het duidelijk is wat je net wil zeggen zodat de klant het begrijpt en onthoudt. De campagne van Dagen Zonder Vlees is hier een perfect voorbeeld van. Bijna elk jaar sporen ze aan om minder vlees en vis te eten. Je kan dan bijhouden op een online kalender wanneer je vlees of vis hebt gegeten en (vooral) wanneer niet. Deze gegevens worden dan omgezet naar concrete termen.

Door deze gegevens om te zetten, begrijpt het publiek de essentie van de boodschap beter en beseft het hoeveel impact dit heeft op de planeet. In dit voorbeeld speelt geloofwaardigheid ook een grote rol.

Geloofwaardigheid

Je kan een autoriteit gebruiken om de boodschap over te brengen, maar met details, statistieken of bewijzen lukt dat ook. In B2B kan het handig zijn om cijfers en statistieken te delen met geïnteresseerde bedrijven. We zijn van nature sneller geneigd om cijfers en statistieken te vertrouwen. Mensen moeten in de boodschap geloven. Onze klant The RingRing Company heeft aangetoond dat 97% van de sms’en geopend worden binnen drie minuten. Deze cijfers kunnen een trigger zijn voor bedrijven die een sms-service willen implementeren.

Emoties

Door emoties te gebruiken zorg je ervoor dat iemand geeft om je idee. Wanneer mensen om een idee geven, schieten ze sneller in actie. Zo publiceren we op de website van Indaver enkele interviews met tevreden werknemers, over hun werk en over hun leven. Deze getuigenissen kunnen bezoekers en werkzoekenden stimuleren om ook voor Indaver te komen werken.

Verhalen

Verhalen creëren een serieuze meerwaarde, doordat mensen een verhaal gemakkelijk onthouden en hiernaar handelen. Dit maakt het makkelijker om je Calls to Action daadwerkelijk in conversie om te zetten. B2B bedrijven willen hun persoonlijkheid ontwikkelen door hun verhaal te brengen. Ze werken meer met social media en posten blogposts over relevante thema’s. Zo kunnen ze hun verhaal kwijt en kunnen ze hier ook hun klanten in betrekken. Onze klant Aleris speelt hier handig op in. Ze creëren content over hun realisaties en delen deze content wanneer er zich een mogelijkheid aanbiedt.

 

Deze zes voorwaarden bewijzen dat je geen genie hoeft te zijn om geniale content te schrijven. We kunnen niet allemaal Barack Obama of Steve Jobs zijn. En mocht je wel die creatieveling zijn die het ene idee na het andere heeft: je hebt vast al wel gemerkt dat niet iedereen altijd mee is.

 

Deze voorwaarden gelden niet enkel voor ideeën. Ook de content (denk maar aan websites, folders, persberichten, …) moet blijven plakken. Als marcomprofessionals worstelen ook wij met die ‘Vloek van Kennis’. Wanneer we content creeëren voor een website of een folder, willen we dat de klant op onze website blijft, onze brochure niet meteen weggooit, of onze whitepaper helemaal doorneemt. De SUCCES-checklist helpt daarbij. Met het juiste inzicht en de juiste boodschap kan iedereen een idee een extra plakfactor geven. Yes, you can!

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.