Instagram telt dagelijks meer dan 500 miljoen actieve gebruikers. Het lijkt alsof iedereen op zijn minst een beetje Instagram-verslaafd is. Daar doen bedrijven hun voordeel mee. Het platform telt de laatste tijd alsmaar meer bedrijfsaccounts. Denk jij er ook over na om een Instagram account op te starten voor je organisatie? Dan werk je best eerst aan een strategie. En die strategie bestaat niet enkel uit “het delen van wat fotootjes”. Dat werd de afgelopen dagen snel duidelijk op Web Summit in Lissabon.

Instagram is meer dan een platform waar je snel wat foto’s, video’s of likes rondstrooit. In de plaats daarvan denk je best eerst even goed na wat je precies wil bereiken via Instagram, welk imago je wil associëren met je merk en welke content je daar best voor deelt.

Enkele tips en tricks die je op weg kunnen helpen met je Instagramstrategie:

1.      Creëer een herkenbaar patroon voor je volgers

Een herkenbare feed creëert een verwachtingspatroon. Je volgers weten dus meteen wat ze mogen verwachten van je account en waarom ze het account zeker moeten blijven volgen. De boodschap die je wil overbrengen wordt ook meteen duidelijk nadat gebruikers even door je feed hebben gescrold.

2.     Gebruik alle mogelijkheden die Instagram te bieden heeft

Stories, foto’s/video’s, IGTV (Instagram TV), … de mogelijkheden zijn eindeloos, maak er gebruik van. En vergeet zeker de extra story features zoals stickers, GIF’s, de mogelijkheid om live te gaan, … niet. Het gebruiken van nieuwe features zorgt er bovendien voor dat je het Instagram algoritme aan jouw kant hebt staan, en dat Instagram je content harder gaat pushen.

3.     Ga strategisch om met je content

Of je nu aan content creatie of curatie doet, bij beide is een strategie belangrijk. En die strategie begint al bij het creatieproces. In welke vormen kan je de content gieten? Welke look & feel ga je hanteren? Zijn er vaste templates die je kan gebruiken? Op welke momenten ga je de content delen? Allemaal vragen om rekening mee te houden tijdens het creëren van je strategie.

Ik onthoud hierbij vooral de woorden uit de presentatie van  Luc Berlin (Shutterstock): “Attention span is decreasing while actual attention on social is increasing.” Je hebt verschillende vormen nodig om je content daadwerkelijk tot bij je doelpubliek te krijgen, en die content moet ook echt spot on zijn.

4.     Denk goed na over je aanpak rond stories

Welk verhaal wil je vertellen? Wat zijn je objectieven en bronnen? Wat is de persoonlijkheid van je merk? Hoe ga je succes nadien meten? Hou rekening met wat je doelpubliek wil zien en creëer interactie door ze mee op reis te nemen.

Benieuwd naar hoe je dat in de praktijk brengt? Bekijk even hoe ik zelf via Instagram gecommuniceerd heb tijdens Web Summit.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.