LinkedIn experts zijn in ons land niet zo dik gezaaid, maar Tom Baeten is er zeker één van. Zijn bedrijf Winger Academy geeft opleidingen en consultancy over het gebruik van LinkedIn om relaties te versterken, klanten en personeel te werven en hun sales- en marketingmachines beter te laten draaien. Maar aan ons gaf hij alvast enkele tips gratis weg.

Tom Baeten is een LinkedIn-trainer en consultant. Dat lees je op zijn LinkedIn-pagina. Als je op het luidsprekertje net daarboven klikt, hoor je hoe je zijn naam uitspreekt. Handig voor buitenlanders, en tegelijk toch weer een marketingopportuniteit, als je er nog een boodschap aan toevoegt. Leuk weetje, maar de rest van ons gesprek was nog veel interessanter. Oordeel vooral zelf!

Hoe word je eigenlijk full-time LinkedIn expert?

Tom: “In eerste instantie door te kijken ‘what’s in it for me’. Als sales en marketing professional vond ik Linkedin van bij de start een boeiend platform met vele mogelijkheden om mij te versterken in mijn rol als verkoper. Hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik gefascineerd raakte door de vele mogelijke toepassingen. Gaandeweg raakten vrienden en collega’s op de hoogte van mijn passie, en kwamen ze steeds bij mij te rade voor tips en met hun vragen.

Toen een zakenrelatie me vroeg om hierover een sessie te komen houden binnen zijn onderneming, begon ik te beseffen dat hier meer in zat dan een vrijblijvende tijdsbesteding, alleen al omdat er zo veel onontgonnen mogelijkheden zitten in LinkedIn. Nu geef ik full-time training in bedrijven en bij organisaties zoals Voka, en tegenwoordig verschijn ik al vaker als spreker op events. Binnenkort ben ik gevraagd om voor een Europees publiek uit de healthcare sector te spreken.

Ook de corona-periode heeft mijn bedrijf Winger Academy eigenlijk vooruitgeholpen. In april hebben we een hybride aanbod ontwikkeld, waarmee we ons onderscheidden op de markt. Mijn trainingen verlopen in een goed uitgewerkt stappenplan, waarbij video, 1-op-1 coaching en fysieke training elkaar aanvullen. Zo krijg je de leerstof gespreid aangereikt, waardoor ze meestal beter beklijft.”

Laten we dan maar meteen je ervaring benutten! Wat denk je van Follower Analytics, één van de nieuwe features in LinkedIn?

Tom: Vroeger kon je enkel de volgers in detail bekijken, maar was het moeilijk om een overzicht te hebben. Dat lukt nu dus wel. Zo krijg je als beheerder niet alleen zicht op wie je volgers zijn, maar ook op hun graad van connectie. Dat is al een waardevol inzicht in de kwaliteit van deze volger. Sowieso zal dat vaak best meevallen: als ze je bedrijfspagina volgen, moet er wel een of andere vorm van affiniteit zijn. Maar je kan nu ook beter kijken of de volgers wel deel uitmaken van je doelgroep. Dat lukt vrij eenvoudig met een functie die te weinig gekend blijkt: dat je die gegevens kan exporteren en bewerken in Excel. Dan krijg je beter zicht op de functies die je het vaakst volgen, uit welke regio’s ze komen, uit welke sector ze komen … Toen ik ter voorbereiding van dit gesprek even onze volgers analyseerde, bleken er verrassend veel volgers uit het buitenland bij te zitten. Ik heb dan maar meteen beslist om vaker in het Engels te bloggen (lacht). Deze analytics downloaden, exporteren en ermee spelen in Excel loont echt wel de moeite.”

Welke recent verschenen features zijn nog het vermelden waard?

Tom: “LinkedIn begint steeds meer Facebook te volgen. Met hun extra reacties bijvoorbeeld. Tot vorig jaar had je enkel de duim, nu heb je er al zes. Sinds corona is daar ook nog de ‘support’-knop bijgekomen, een goede keuze wat mij betreft. Tegelijk merk je dat ze ook hard hebben gewerkt aan de gebruiksvriendelijkheid en aan een aangenamere user interface, zonder hun zakelijke imago te verloochenen welteverstaan.

Een tweede interessante toevoeging is de mogelijkheid om live video te streamen. Voorlopig moet je dit nog altijd aanvragen, maar dat lijkt me eentje om in de gaten te houden. Tot nu toe wordt dit nauwelijks voor lokale uitzendingen gebruikt, dus daar zit nog wel wat onontgonnen gebied voor bedrijven.

Ook de ‘polls’, de peilingen die je zelf kan organiseren, vind ik een erg interessante nieuwigheid. Je krijgt een nieuw en dynamisch type van interactie met je volgers, en je kan erg eenvoudig data verzamelen.

En voor social media officers is het ook best handig dat je tegenwoordig kan kiezen voor welke account(s) je bijdrage moet dienen. Wie verschillende pagina’s te beheren heeft, kan hier al snel heel wat tijd mee winnen.

Via de ‘events’ tab op je bedrijfspagina kan je binnenkort netjes groeperen welke evenementen de volgers allemaal mogen verwachten in de komende weken en maanden. Al zijn de uitnodigingen nog wat verwarrend. Mensen hebben soms niet door dat ze zich inschrijven voor een event, en als dat dan betalend is, kan dat nog wel voor wrevel en ongemakkelijke situaties zorgen.

Tot slot komt er ook nog de ‘my company’ tab aan, waarop je alle collega’s kan groeperen. Zo krijg je snel een overzicht van wat er binnen je bedrijf leeft: wie heeft wat gepost, wie viert een jubileum … Het is maar één van de vele voorbeelden hoe LinkedIn de voorbije maanden vooral heeft gewerkt aan het creëren van een community-gevoel voor iedereen die het platform gebruikt.”

Kan je de lezers enkele best practices verklappen over het gebruik van LinkedIn voor sales, marketing, HR en bedrijfsvoering in het algemeen?

Tom: “Dat is een wel erg brede vraag (lacht). Maar niet onterecht, want ik krijg tegenwoordig vaak gelijkaardige vragen van klanten: “hoe kan ik zo snel mogelijk betere resultaten boeken met behulp van LinkedIn?” Mijn antwoord zal sommigen wellicht ontgoochelen, maar er is helaas geen wonderformule. Voor werkgevers en werknemers/werkzoekenden geldt dezelfde wet: als je je netwerk wil inzetten om je eigen objectieven te realiseren, dan zal de graad van succes worden bepaald door de tijd en energie die je vooraf in je netwerk hebt geïnvesteerd.

Toon elke dag oprecht interesse in je netwerk, deel geregeld je kennis en expertise met je volgers, post voldoende interessante content (geen plat commerciële praat dus), schuw geen ‘likes’ of commentaren … Enkel als je zaait, zal je oogsten. Bouw geduldig aan je netwerk, kweek een autoriteit en ‘thought leadership’ op bepaalde domeinen en dan volgt de rest vanzelf.

Je moet ook alert blijven voor verschuivingen in de sales- en marketingdynamiek. Waar vroeger bijvoorbeeld beurzen en evenementen een belangrijke rol speelden in het aankooptraject voor bedrijven, gebeurt dit nu grotendeels online. De sales- en marketingafdelingen zijn de aankopers hierin gevolgd en nu gebeurt vrijwel alles online en digitaal. Dus kan je je nu terug differentiëren door niet volledig online te werken, door te kiezen voor een hybride aanpak, waarbij je reëel contact hebt, naast het virtuele. Tot alle anderen ook deze ‘mixed’ aanpak hebben ontdekt, waarna je weer op zoek moet naar iets anders (lacht).

Maar wat je ook doet, zorg dat je boodschap en stijl over alle kanalen heen steeds hetzelfde aanvoelt. Dat zal belangrijk blijven, want we zullen voortaan steeds een hybride model hanteren. Alleen zullen de dosissen van de verschillende ingrediënten constant blijven veranderen. Daar kan je in elk geval het verschil maken. ”

Persoonlijk moeten we dus ook investeren in ons LinkedIn platform. Maar wat als je morgen wordt ontslagen, en je wil zo snel mogelijk weer aan de slag? Kan je naast het langetermijnwerk ook op korte termijn ervoor zorgen dat je beter wordt opgemerkt en sneller weer aan de bak bent?

Tom: “Eerste en belangrijkste advies: werk aan je profielpagina. Dat is de etalage van jouw persoonlijke winkel, en waarop potentiële geïnteresseerden je zullen afrekenen, in positieve en negatieve zin, voor ze je winkel binnentreden. Zorg dus dat alle informatie overzichtelijk wordt aangereikt: je achtergrond, je ervaring, maar ook wie je als persoon bent. Ook al zit je op een zakelijk platform, je blijft communiceren van mens tot mens.

Met de feature ‘open for work’ kan je ook al interesse wekken, zelfs als werknemer. Je kan de zichtbaarheid van de boodschap ook beperken tot rekruteerders, maar je moet er wel rekening mee houden dat de rekruteerders van je huidige werkgever dit ook kunnen zien. Maar als je de boodschap helemaal zichtbaar maakt voor iedereen, is de kans om opgemerkt te worden toch weer wat groter.

Als je profiel helemaal in orde is, mag je vooral niet op je lauweren rusten. Je mag niet verwachten dat iedereen je deur komt platlopen omdat jij nu ineens wat hulp kan gebruiken. Netwerken is een werkwoord en elke dag is ‘werkendag’. Begin meteen te investeren als je er nog niet aan begonnen was. Dit advies geldt ook voor alle werknemers, want het kan snel verkeren. In de woorden van Peter Hinssen: ‘the network always wins’. Nog een tip: durf geregeld iets te posten vanuit je hart. Ik heb afgestudeerde studenten gekend die na een jaar nog steeds geen job hadden. Nadat ze hun frustraties mooi hadden verwoord op LinkedIn, stroomden de reacties binnen. Zo werkt het. Maar wissel de persoonlijke boodschappen genoeg af met inhoudelijk sterke content, want anders red je het natuurlijk ook niet.

Bij het reageren op vacatures kan je best origineel uit de hoek komen. Videoboodschappen doen het tegenwoordig erg goed, ook als ze niet zo professioneel zijn gemaakt.

Last but not least: laat je niet afschepen. Je hebt recht op een antwoord, ook als je niet weerhouden bent. Blijf dus aandringen, want je verdient een reactie.”

Is LinkedIn de voorbije jaren erg veranderd?

Tom: Sinds 2016, na de overname door Microsoft, heb ik wel één belangrijke verandering waargenomen: de toename van het aantal betalende features, en de intensiteit waarmee deze betalende features worden aangereikt. LinkedIn is nu echt wel een commercieel platform. Maar daartegenover stellen ze wel alles in het werk om hun platform nog beter te maken als versterker van je netwerk. Ook het nieuwe design maakt het werken op LinkedIn nét iets aangenamer, en de integratie met Teams, Zoom en Skype wordt nog beter.”

Zie je een verschil in gebruik van land tot land en tussen verschillende types bedrijven?

Tom: “Qua intensiteit van gebruik zijn onze noorderburen in elk geval kampioen: 74% van de professionele bevolking heeft er een LinkedIn-profiel, terwijl we in België amper boven de 50% komen. In het verlengde van hun cultuur zijn ze ook zeer uitgesproken: ze posten veel meer dan andere Europese landen. Maar de Belgen zijn wel aan een inhaalrace begonnen. Met name de kmo-markt heeft de voorbije jaren een sterke groei gekend in adoptie van LinkedIn. En dat kan ik alleen maar toejuichen want het kan een ongelooflijk krachtige tool zijn voor het ontwikkelen van je business. Kmo’s zijn er zich van bewust dat ze sociale media en technologie moeten inzetten om te groeien en om snel te schakelen, maar weten niet altijd hoe ze hieraan moeten beginnen. Grote ondernemingen hebben dan weer als grootste uitdaging de authenticiteit: om geloofwaardig en menselijk over te komen en de afstand tussen bedrijf en consument te verkleinen.”

Hoe vaak moet je als bedrijf iets posten op LinkedIn?

Tom : “Zo vaak als haalbaar, voor je bedrijf én voor de klant. Het is makkelijk om enkele maanden lang elke week iets interessants te posten. Maar daarna wordt het moeilijker, en dan valt het ook op als je afhaakt. En als je vaak post, zorg dan dat het interessant blijft, want anders haken je volgers af. Breng gerust iets onderhoudends, maar wissel het af met degelijke content waar je netwerk wat aan heeft.”

Tot slot: wat mogen bedrijven die bij jou aankloppen verwachten?

Tom: “Ik help bedrijven met het bouwen van duurzame en authentieke salesmachines. Ik ben geen growth hacker die tools enkel inzet voor een snelle spurt van verkoop en omzet. Dat is zoals schieten met hagel in het bos: je zal af en toe wel iets raken, maar niet in verhouding tot wat je hebt verschoten. Die tools zet ik liever in voor een gerichte en authentieke aanpak die op termijn altijd beter zal renderen. Ik help hen ook bij het centraal stellen van vertrouwen, want dat is de basis voor elke duurzame relatie en onderneming.”

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.