Lees- en luistertips voor de zomer van 2021

Lees- en luistertips voor de zomer van 2021

Het wordt stilaan een traditie. Tijdens de zomermaanden neemt onze nieuwsbrief even pauze. Maar niet getreurd: we sturen je de vakantie in met de nodige lees- en luisterinspiratie, samengesteld door de collega's van je favoriete communicatiebureau.

Leestips voor de communicatieprofessionals

'Macht is zilver, invloed is goud' van Peter De Keyzer & Olivier Van Horenbeeck

Leestip 1: Macht is zilver, invloed is goud
Zomertip 1: Macht is zilver, invloed is goud

Wat?

In dit boek kaarten de oprichters van het adviesbureau Growth Inc aan dat aandacht krijgen niet hetzelfde is als ook effectief iets in beweging zetten. Het is niet omdat je macht hebt dat je veel kan veranderen. Je moet de tijdsgeest aanvoelen en die in je voordeel aanwenden als je echt impact wil. Ze kijken daarbij vooral naar de politiek, de diplomatie en de vele lobbyisten die daar omheen draaien.

Waarom?

Gert: “In een wereld waar mensen van bedrijven verwachten dat ze een standpunt innemen over maatschappelijk relevante thema’s zoals #metoo of #blacklivesmatter, heeft de CEO een steeds belangrijkere rol te spelen in de profilering van een organisatie. Hij of zij is het gezicht van het bedrijf en moet die ambassadeursrol ook ten volle spelen. Als je als bedrijf invloed wil hebben, heb je als het ware een maatschappelijke licentie om te ondernemen nodig, zo stellen de auteurs in het laatste hoofdstuk. En daar valt heel wat voor te zeggen.”

What’s in it for you?

In dit boek krijg je enkele essentiële inzichten over het belang van de juiste CEO-communicatie aangereikt.

‘21 lessen voor de 21ste eeuw’ van Yuval Noah Harari

Leestip 2: 21 lessen voor de 21ste eeuw
Zomertip 2: 21 lessen voor de 21ste eeuw

De hipste historicus (‘Sapiens’) en futuroloog (‘Homo Deus’) Yuval Noah Harari waagt zich aan een voorspelling voor de nabije toekomst. Hij baseert zich op recente ontwikkelingen in diverse domeinen, maar vooral in (bio)technologie om een beeld te schetsen van wat ons te wachten staat.

Harari houdt de lezer gewoontegetrouw een spiegel voor wanneer hij het heeft over religie maar evengoed over ons geloof in de maakbare mens. Hij heeft het uitgebreid over de illusie van onze vrije wil en hoe sommigen dat in hun voordeel weten aan te wenden.

Waarom?

Stef: “Dit is zeer interessante en vlot leesbare lectuur die erg actueel aanvoelt en nauw aansluit bij waar we bij Outsource elke dag mee bezig zijn. Heel wat van wat Harari neerschrijft, is ongetwijfeld ook gespreksstof bij onze klanten: de doorbraak van artificiële intelligentie, robots, en de ethische bedenkingen die daarmee gepaard gaan.  Doemdenker of niet, het boek leest als een trein.”

What’s in it for you?

Harari verstaat de kunst om je anders te laten kijken naar communicatie en storytelling. Mensen willen ergens bij horen, in iets geloven. Zingeving is voor hen belangrijker dan waarheidsvinding. Vandaar het succes van nazi-propaganda en fake news. Waar informatie is, is ook desinformatie. We hebben als mensen altijd onze identiteit ontleend aan in wezen fictieve verhalen, aldus Harari, en een nieuw, wervend en verbindend verhaal voor de volgende decennia ziet hij niet meteen verschijnen. Het belang van storytelling zou de komende jaren nog groter kunnen worden dan ooit tevoren.

‘Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat’ van Maarten Boudry

Leestip 3: Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat
Zomertip 3: Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat

Maarten Boudry schetst waarom de wereld er nog nooit zo goed voor stond als vandaag, op verschillende vlakken: waarom iedereen steeds rijker wordt, waarom vooruitgang gelukkig maakt, waarom racisme verdwijnt en waarom onze planeet niet naar de knoppen gaat bijvoorbeeld. Er is nog veel ellende in de wereld, maar veel minder dan vroeger. Dat bewijst Boudry met betrouwbare cijfers, harde feiten en rationele argumenten die zwartkijkers en doemdenkers het nakijken geven. In het laatste hoofdstuk vraagt hij zich ook af hoe we werk kunnen maken van een nóg betere wereld.

Waarom?

Siel: “Het is een optimistisch boek, het ideale tegengif voor de dagelijkse onheilspellende berichten. En je voelt je gesterkt door de rationele argumenten om er helemaal in mee te gaan. Boudry schrijft ook erg leuk, met de nodige kwinkslagen en soms rake uitdrukkingen zoals: ‘Als je in ethische discussies vertrekt van wat de paus zegt, en vervolgens je moreel kompas 180 graden draait, dan zit je meestal goed.’ Zo krijg je altijd zin om verder te lezen.”

What’s in it for you?

Net als de auteur zijn wij op zoek naar positieve boodschappen die toch stevig gegrond zitten in droge, onweerlegbare cijfers. Boudry probeert je ongedwongen te overtuigen van zijn idee, gewoon door feiten op tafel te leggen. Bovendien brengt hij zijn boodschap in een vlotte en aantrekkelijke stijl. Interessant én inspirerend.

‘The Ministry of Common Sense’ van Martin Lindstrom

Leestip 4: The Ministry of Common Sense
Zomertip 4: The Ministry of Common Sense

In The Ministry of Common Sense laat global branding expert Martin Lindstrom je op humoristische wijze en aan de hand van herkenbare voorbeelden zien dat heel wat bedrijven en organisaties in hun streven naar efficiëntie het gezond verstand zijn kwijtgeraakt. De klant is letterlijk een nummer, en moet nummertjes kiezen (“druk 1, 5, 7, …”) om iemand te bereiken. De medewerkers worden geconfronteerd met regeltjes, procedures en politieke spelletjes, die alle motivatie en innovatiedrang doen smelten als sneeuw voor de zon.

Lindstrom beschrijft welke stappen het ministry of common sense moet zetten om het gezond verstand te laten terugkeren binnen een organisatie. Daar hoort ook een terugkeer van de empathie bij, die ervoor zorgt dat bij elke beslissing wordt overwogen hoe een klant of collega een product of beslissing ervaart.

Waarom?

Leen: “Ik ga er geen doekjes om winden: dit is een must-read! Niet alleen omdat ik 100% overtuigd ben van de boodschap, en de no-nonsense manier waarop hij ze brengt (de typisch onderkoelde Scandinavische stijl, weet je wel). Maar ook omdat het boek vol rake quotes staat. Mijn favoriet? ‘The difference between ‘sympathy’ and ‘empathy’ is the difference between me seeing you throw up and handing you a napkin and me seeing you throw up and feeling so bad about how you’re feeling that I throw up myself’. Prachtig toch?”

What’s in it for you?

Elke communicatieprofessional wordt wel eens geconfronteerd met een bedrijfsbeslissing en/of -boodschap waarvan je voelt dat die slecht zal aankomen bij de buitenwereld en/of de werknemers. Dit boek biedt hulp wanneer je even geen argumenten meer hebt in zulke situaties.

Luistertips voor de communicatieprofessionals

Alan: Réenchanter le monde de la santé’, een interview met Jean-Charles Samuelian

‘Alan: Réenchanter le monde de la santé’, een interview met Jean-Charles Samuelian

Wat?

Een halfuur durend gesprek met Jean-Charles Samuelian, CEO van Alan, een 100% digitale verzekeringsmaatschappij die de grenzen aftast en zelfs doorbreekt van een traditioneel erg gereglementeerde, weinig vernieuwende en allesbehalve sexy markt : de gezondheidsverzekering. Samuelian legt uit hoe hij dit heeft aangepakt.

Waarom?

Baptiste : “ Deze podcast is een ‘must-listen’ voor alle ondernemers omdat Jean-Charles Samuelian het belang van een stevige en gezonde bedrijfscultuur aantoont in een uiterst concurrentiële wereld. Zijn bedrijfsmodel steunt op vier centrale waarden – member first, ambitie zonder vrees, gespreide verantwoordelijkheid, radicale transparantie – en zet zwaar in op innovatie en personalisatie. Alan is obsessief bezig met het begrijpen van het gezondheidstraject en de gebruikerservaring hierbij: die moet volgens hen magisch en steeds verrassend zijn. In zijn HR-beleid vertaalt Alan de centrale waarden in een extreem vertrouwen in de werknemers, en in Samuelians overtuiging dat elke nieuwe medewerker beter is in zijn of haar vakgebied dan hijzelf. ”

What’s in it for you?

Wanneer je als corporate communications manager naar Samuelian luistert, besef je hoe dankbaar het moet zijn om met hem samen te werken : een CEO die de waarden van de onderneming zo scherp, transparant en volledig vertolkt. Het model van Alan kopiëren valt misschien niet meteen aan te raden voor iedereen. Maar wie aandachtig luistert, zal zeker inspiratie vinden om de bedrijfscultuur hoog op de agenda te zetten en de soms wat ondergesneeuwde waarden terug af te stoffen en nieuw leven in te blazen met erg concrete initiatieven.

‘De verwarde cavia’ van Paulien Cornelisse

‘De verwarde Cavia’ van Paulien Cornelisse

Deze podcast is gebaseerd op een voorleesboek dat Paulien Cornelisse schreef in 2016, maar pas vorig jaar als podcast op Spotify werd gezet. 104 hoofdstukken van telkens 1 à 2 minuten lang volgen we het verhaal van een cavia (‘Cavia’) die op de afdeling Communicatie werkt.

Waarom?

Astrid: “Het is eigenlijk een doldwaas verhaal (want cavia’s kunnen toch helemaal niet werken met mensen!), dat je toch ongetwijfeld af en toe vertrouwd zal overkomen. Herkenbare situaties dus maar dan extreem uitvergroot, over koffie zetten op kantoor, foute mails versturen enzovoort. Ideaal voor wie collega’s en hun gekke gewoonten erg heeft gemist, en nu in de auto op weg is naar een vakantiebestemming.”

What’s in it for you?

Cavia werkt op de afdeling Communicatie, en kon dus zomaar jouw collega zijn. Het gevoel van herkenning en de bijhorende lachbuien worden er alleen maar groter op.

‘Hoe kan een vertaling de wereld veranderen?’ van Anneleen Spiessens

‘Hoe kan een vertaling de wereld veranderen?’ van Anneleen Spiessens

Prof. dr. vertaalwetenschappen Anneleen Spiessens van de UGent legt uit hoe belangrijk vertalingen in ons dagelijks leven zijn. Ze beschrijft de belangrijke rol van vertaling in de geneeskunde, economie en cultuur zoals we die in onze moderne samenleving kennen. Want wat als de lessen van Descartes enkel in het Frans zouden bestaan, of de boeken van econoom Adam Smith enkel in het Engels?

Waarom?

Katleen: “Het begin van de podcast kluisterde mij alvast aan mijn speakers: Anneleen Spiessens legt uit hoe 9/11 (allicht) vermeden had kunnen worden als de 120.000 uur aan onderschepte telefoongesprekken ook daadwerkelijk vertaald zouden geweest zijn van het Arabisch naar het Engels.”

Vertalingen kunnen dus levens redden. Maar ze kunnen ook kwalijke trends bevorderen en versnellen, zoals de verspreiding van fake news. Het voorbeeld over de protesten op het Maidanplein in Kiev en hoe Rusland subjectief omgaat met welke nieuwsfeiten vertaald/geselecteerd worden tart alle verbeelding.

Nog een weetje uit de podcast: heel wat auteurs verdienden meer aan hun vertaalactiviteiten dan aan hun eigen schrijfsels. Denis Diderot’s Encyclopédie, is begonnen… als vertaalproject. Hoog tijd dus om een van de meest onzichtbare drijfkrachten van de geschiedenis, de vertalers, in de schijnwerpers te zetten!

What’s in it for you?

Elke communicatieprofessional weet hoe machtig taal is. Vertaling maakt een essentieel deel uit van communicatie, in alle facetten. Vertalers zijn vaak de wat miskende broertjes van copywriters, terwijl hun vak even belangrijk is. Wie naar deze podcast luistert, beseft wellicht voorgoed dat hierop nooit mag worden bespaard.

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.