Weet jij hoe je medewerkers best betrekt bij je bedrijfspagina, volgers op de hoogte houdt als je een artikel gepost hebt of je producten in de kijker zet? Met LinkedIn-expert Tom Baeten praatten we bij over de nieuwste features op LinkedIn. Tipje van de sluier: bedrijfspagina’s worden steeds belangrijker, bijvoorbeeld om je medewerkers dichter bij elkaar te brengen, en samenhangende, goede content creëren blijft cruciaal.

Wat moet je onthouden van deze LinkedIn Expert Talk

  • Stimuleer je medewerkers om interessante content van je bedrijf te plaatsen door hen aanbevelingen te doen
  • Nodig connecties uit om je bedrijfspagina te volgen
  • Verrijk je kennis en skills via Marketing Labs
  • Maak een productpagina aan om je producten en diensten maar ook je bedrijf in de kijker te zetten
  • Schakel de nieuwsbrieffunctie in om volgers op de hoogte te houden van nieuwe artikels
  • Test de creator mode en maak een cover story om je persoonlijk netwerk te doen groeien
  • Gebruik drie hashtags en tag personen in je posts

Welke recente features zijn een must voor bedrijven?

Tom Baeten: “LinkedIn ontwikkelt tools voor bedrijfpagina’s die de komende maanden verder uitgerold zullen worden bij de gebruikers. Zoals ik tijdens ons vorige gesprek vertelde, ligt de nadruk op communities, ook binnen bedrijven door werknemers samen te brengen. Als je een bedrijfspagina beheert, zal je onder het tabblad ‘content’ werknemersaanbevelingen kunnen toevoegen. Dat zijn interessante posts voor werknemers en hun netwerk. Zo stel je interessante content voor aan je medewerkers, die op hun beurt de bijdragen delen en fungeren als ambassadeurs van je bedrijf.”

“Om een netwerk op te bouwen met je bedrijfspagina heb je natuurlijk ook volgers nodig. Sommige bedrijven kunnen nu 250 connecties een uitnodiging sturen om hun pagina te volgen. Maar dat varieert van bedrijf tot bedrijf. Ik kan bijvoorbeeld maar 100 mensen uitnodigen. Hoe dat juist komt, is niet helemaal duidelijk.”

Volgen er nog andere nieuwigheden?

Tom: “LinkedIn heeft twee nieuwe functies gelanceerd: Marketing Labs en Product Pages. Met Marketing Labs ontdek je hoe je ideeën in de praktijk omzet door verschillende leerpaden te volgen zoals ‘Reporting and Analytics for LinkedIn Ads’ of ‘Using LinkedIn for Lead Generation’. Google deed dat al langer met ‘Google Skillshop’. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van advertenties voor lead generation maar de leerpaden zijn wel de moeite om eens te volgen.”

LinkedIn Marketing Labs

Met een productpagina kan je producten en diensten in de kijker zetten, gebruikers kunnen vervolgens recensies schrijven

“Je kan nu ook Product Pages met je producten en diensten toevoegen aan je bedrijfspagina. Zo zet je niet alleen je producten in de kijker, maar krijg je ook feedback van klanten. Het leuke is dat volgers je producten en diensten kunnen onderschrijven. Als gebruiker kan je bijvoorbeeld een recensie schrijven over het product of het als vaardigheid toevoegen aan je profiel. Op dit moment kunnen vooral B2B-softwarebedrijven gebruikmaken van deze nieuwe functie maar ze is later ook beschikbaar voor andere bedrijven.

“In de komende maanden zal je als beheerder van een bedrijfspagina ook artikels kunnen schrijven waarop volgers zich abonneren zoals bij een nieuwsbrief. Als je favoriete bedrijf dan een nieuw artikel deelt, krijg je als volger een melding en ook een e-mail als je dat ingesteld hebt.”

En wat met persoonlijke pagina’s?

Tom: “Momenteel is LinkedIn de creator mode aan het uitrollen. Daarmee is jouw profiel sneller vindbaar, zet je eigen content en onderwerpen in de verf en worden andere gebruikers aangemoedigd om je te volgen. Verder zet LinkedIn nu ook in op video om gebruikers te profileren. Zo kan je iets over jezelf vertellen in een korte video, een cover story genoemd. Een oranje rand rond je profielfoto verraadt dat je zo’n cover story gemaakt hebt, interessant om de aandacht te trekken als werkzoekende bijvoorbeeld.”

LinkedIn Creator Mode

De populaire app Clubhouse blijft niet onopgemerkt. Onder andere Twitter en Facebook experimenteren met audio rooms, net zoals LinkedIn. Kan dit interessant worden voor bedrijven?

Tom: “Met nieuwe features stimuleert LinkedIn altijd interactie tussen leden, dat wil het nu ook doen met een audiobeleving. De focus zal vooral op het professionele luik van de identiteit van gebruikers liggen maar hoe de tool er zal uitzien, blijft nog spannend. LinkedIn heeft zelf al laten weten dat het aantal conversaties het voorbije jaar met 50% gestegen is, zowel door stories, video shares en posts. Vermoedelijk zal dit nog verder toenemen door de nieuwe audiofunctie. LinkedIn heeft ook plannen om ze te integreren in groepen, events, enz.”

Gebruik drie hashtags en tag personen of bedrijven, zo krijg je het algoritme aan jouw kant

Wat moeten we weten over het LinkedIn-algoritme? Hoe kan je tegenwoordig je bereik vergroten?

Tom: “Het LinkedIn-algoritme blijft moeilijk te doorgronden. Het belangrijkste is nog altijd om leden op het platform te houden en interactie te bevorderen. Op dit moment hebben artikels net een lager bereik, wat niet strookt met dit idee. De nieuwsbrieffeature waarover ik sprak, zal hierin hopelijk verandering kunnen brengen.

Goede content maken blijft de key tot succes. Toch kan je op twee manieren het algoritme positief beïnvloeden. Ten eerste, gebruik drie hashtags, waarbij je zowel populaire als meer niche-hashtags aan je post toevoegt. Ten tweede, tag personen of bedrijven in je posts. Zo kan je nu zelfs tot 40 bedrijven of personen taggen, tot voor kort lag dit aantal op 30.

Nood aan advies of hulp bij je LinkedIn-aanpak? Wij zoeken graag samen met jou naar een oplossing!

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.