Nieuwe mailingtools zijn voor sommige collega’s bij Outsource wat nieuwe schoenen voor andere collega’s zijn: ze worden er blij van. Eind vorig jaar beslisten we om ook zelf te switchen. Het werd een zoektocht met veel trial (en error!) aangezien onze wishlist vrij uitgebreid is. We kwamen uiteindelijk terecht bij Sendtex, een oplossing made in Belgium.

Omdat we graag onze nieuwsbrief zo snel mogelijk willen opmaken, invullen, intern laten goedkeuren en uitsturen, hadden we nood aan een professionele mailingtool. We lijstten al onze wensen op en gingen aan de slag. Hierbij ons lijstje:

Onze wishlist

  • 1-op-1 synchronisatie met onze CRM-tool Teamleader
  • Gebruiksvriendelijk
  • GDPR-proof, en dus allicht een Europese (en liefst Belgische) tool
  • Professionele lay-out
  • Betaalbaar
  • Goede afleverbaarheid in mailbox (en dus niet in spam)
  • Snelle service
  • Goede metrics

And so it begins…

De 1-op-1 synchronisatie met Teamleader (onze CRM) was ongetwijfeld één van de belangrijkste zaken om mee te nemen in onze zoektocht. We begonnen dus bij Teamleader zelf, checkten hun Marketplace en vonden een aantal interessante oplossingen om mee aan de slag te gaan.

Een oproep op LinkedIn en enkele gesprekken later, kwamen we terecht bij Sendtex. We kregen voldoende tijd om de mailingtool volledig te testen en konden steeds bij Kris Mesotten (medeoprichter van Sendtex) terecht voor vragen. En na deze testperiode… waren we verkocht!

mailing tool
Zo’n vraag stellen op LinkedIn: altijd een goed idee!


1 credit = 1 e-mail

Let’s talk numbers! Bij Sendtex heb je de keuze tussen twee formules. Voor het Basic-abonnement betaal je €49/jaar en krijg je maandelijks 500 gratis e-mailcredits. Elke effectief verzonden e-mail kost je 1 credit. Je betaalt dus enkel voor wat je verbruikt en bovendien zit er geen vervaldatum op deze credits. Er is ook nog een Pro-abonnement beschikbaar voor €179/jaar met meer opties. Het verschil zit hem vooral in het aantal contacten dat je kan toevoegen (onbeperkt bij de Pro-versie!), het aantal gebruikers van de account (5 gebruikers bij de Pro-versie in plaats van 1), de tagging van contacten en de meertalige campagnes die je kan opzetten.

Intuïtieve interface

Daarnaast is de mailingtool heel gebruiksvriendelijk. Je kan kiezen tussen verschillende templates maar kan ook zelf gemakkelijk templates opzetten, een kleurenthema instellen en fonts toevoegen.

En ook een goeie testing kan niet ontbreken. Eindelijk een onbeperkt aantal testmails versturen – hoera! – is een opluchting.

Daarnaast is het voor ons (als communicatiebureau) ook interessant om te werken met één account en met verschillende users. Zo kan iemand een eerste aanzet doen voor een mailing, en kan die nadien opgevolgd worden door een collega. Oké, dit hadden we ook bij onze vorige tool, maar dat was één van de features die we écht niet wilden opgeven bij een nieuwe mailingtool.

Aangezien Sendtex aan alle onze checks voldoet, beslisten we al snel om met hen in zee te gaan. En na enkele maanden zijn we nog altijd blij met onze keuze: de helpdesk in het Nederlands is praktisch, en ze antwoorden supersnel. Het enige minpuntje voor ons is dat automated mailflows (nog) niet in hun aanbod zit, maar daar zijn ze volop mee aan de slag. Om ons uit de nood te helpen hebben ze er zelf al enkele opgesteld voor ons.

6 tips om aan e-mailmarketing te doen

Kris van Sendtex geeft ons nog enkele tips mee om aan goeie e-mailmarketing te doen. Wij zetten ze even op een rijtje:

  1. Hou je database zo proper mogelijk. Providers gaan jouw mails minder snel als ‘spam’ bestempelen als je weinig tot geen hard bounces hebt.
  2. Keep it simple. Je mailings hoeven echt niet ingewikkeld in elkaar te zitten om er professioneel uit te zien.
  3. Om de leesbaarheid te vergroten, raad ik aan om je lettertype een tikkeltje groter te zetten dan normaal. Zo is lettergrootte 14 perfect! Uiteraard hangt dit ook steeds samen met de gekozen font.
  4. In Outlook worden achtergrondafbeeldingen die je plaatst achter een tekst helaas niet getoond. Wil je hier toch graag mee werken? Voorzie dan naast je achtergrondafbeelding steeds een correcte fallback kleur, zodat je tekst ook voor Outlook-gebruikers optimaal leesbaar blijft.
  5. Als je kiest voor een synchronisatie tussen jouw mailingtool en CRM, ga dan op tijd aan de slag! Neem de tijd om jouw CRM helemaal op orde te zetten en de juiste tags toe te wijzen.
  6. Testen, testen en… testen! Het is een cliché, maar oefening baart écht kunst.

Van tool veranderen doe je niet zomaar, daar denk je even over na. Wij denken graag mee en helpen je graag bij de zoektocht naar de ideale mailingtool. En natuurlijk bij het bedenken en creëren van e-mailcampagnes.

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.