Outsource en Flora: het relaas van een groeiende (en bloeiende) samenwerking

Hoe overtuig je als communicatiebureau een bedrijf om met jou in zee te gaan? Vraag je dat aan de traditionele internationale bureaus, dan krijg je een urenlang exposé over creatieve pitches, multimedia-presentaties en een leger aan creatieve en commerciële talenten. Vraag je aan onze Baptiste Gemis hoe de samenwerking tussen Outsource Communications en Flora Insurance is gestart, en hoe ze blijft duren, dan krijg je een heel ander verhaal. Een verhaal over authenticiteit, meerwaarde, zelfde golflengtes, en elkaar naar een hoger niveau tillen. Dat klinkt ongeveer als volgt:

Baptiste: “Flora is een startup die is ontstaan onder de vleugels van moederbedrijf Ethias, maar wel in volledige onafhankelijkheid. Zij hebben eind 2020 de allereerste volledig digitale huurdersverzekering op de Belgische markt gelanceerd, wat volledig inspeelt op de behoeften en gewoonten van de uitdijende groep mensen die digitaal als de norm beschouwt. Papieren rompslomp en naar het kantoor trekken om vier kopieën te ondertekenen? Dat is niet meer van deze tijd!”

Flora: wat is dat? Flora, dat is… 👆


Hoe kwam Outsource in dit project terecht?

“Via Fabian Delhaxhe, een van de drijvende krachten achter dit project. Fabian werkt bij Ethias’ ICT-dochter NRB als consultant in projecten rond digitale transformatie. Toen hij van Ethias de ‘Go’ kreeg om met Flora te starten, is hij samen met Jessica Lion, Head of Flora, meteen op zoek gegaan naar de juiste mensen voor het Flora-team, zowel binnen als buiten het bedrijf. Wat nog ontbrak was een externe partner die het Nederlands 100% beheerst en die voeling met de Vlaamse markt heeft. waar hij toch die klik mee voelde die nodig is om samen aan zulk project te werken.

Fabian besefte dat het succes van zo’n onderneming rechtstreeks samenhangt met de kwaliteit van de content, met de juiste ‘tone of voice’, met een natuurlijk aanvoelende communicatie, en niet gewoon iets dat je van ver al herkent als vertaald Frans. En met mijn kennis van beide landstalen kan ik dat alleen maar beamen. Al te vaak hoor ik radiospots of lees ik bedrijfsteksten waarvan ik precies kan zeggen wat er in de andere taal staat. In die val wilde Fabian absoluut niet trappen.

Toevallig hadden Fabian en ikzelf eerder al samengewerkt aan een project voor een andere Outsource-klant, en nadien ben ik hem blijven volgen op LinkedIn. Fabian was er erg actief op en hij deelde vaak echt goed content: interessante trends of studies over digital marketing.

Toen ik meer te horen kreeg over het project en het team, was ik meteen erg enthousiast: over het concept, over de aanpak als zelfstandige eenheid met een start-up mentaliteit binnen het grote Ethias, over hun agile ontwikkelmethodiek, en zeker ook over de rol die wij zouden spelen in het bouwen van de identiteit van Flora. En we zaten volledig op dezelfde golflengte, dus niets stond de samenwerking in de weg. Na een paar gesprekken met het team voelden we die klik die nodig is om samen aan zulk project te werken.”

Outsource en Flora: het relaas van een groeiende (en bloeiende) samenwerking
Outsource, part of the team!


Is de samenwerking een groeiverhaal geweest? Is de rol van Outsource gaandeweg belangrijker geworden?

“Dat klopt. We hebben de samenwerking erg voorzichtig opgestart, met een tussentijdse evaluatie na twee maanden. Dat was zeker geen verplicht nummertje, want voor andere partners is het na twee maanden ook echt gestopt. Maar bij ons werd de samenwerking eerder verdiept dan afgebouwd. Gaandeweg werd van ons niet alleen verwacht dat we de juiste Nederlandstalige content aanleverden, maar ook dat we advies geven. Ik werd steeds vaker uitgenodigd om mijn mening te geven tijdens strategische meetings, en vaak leidde dat tot interessante discussies en nieuwe inzichten. Zo zijn we stilaan uitgegroeid tot een soort ‘sparring partner’ voor de gehele organisatie van Flora.

Op een gegeven moment hebben wij het zogeheten ‘Flora Manifesto’ geschreven. Daarin zit alles vervat waar Flora voor staat: modern, digitaal, no nonsense … Dat manifest is misschien wel het eerste kantelmoment geweest. Toen ik de feedback van het Flora-team kreeg, had ik het gevoel: ‘nu hebben we hen echt helemaal gevat, en zij weten dat’. Vanaf dan is de samenwerking alleen maar hechter geworden.

Zo heeft Outsource heel wat voor Flora gedaan dat oorspronkelijk nooit was voorzien of toch niet besproken: opmaak van documenten, het bedenken van een logo. En dat gebeurde allemaal erg organisch: tijdens een vergadering werd besproken wat we nog allemaal nodig hadden, en telkens er iets concreets uit de bus kwam, keek iedereen naar mij: ‘kan Outsource dat voor ons maken?’ ‘Yes we can!’”

Is het noodzakelijk dat er een ‘klik’ is tussen beide partijen voor een dergelijk project? Volstaat het niet om objectief en zakelijk goede afspraken te maken?

“Ik vind het toch erg belangrijk. We geven ons altijd 100% voor de klant, wie het ook is. Maar als die klik er is, dan ga je zelf al meteen die ‘extra mile’ doen, nog voor je klant erom heeft gevraagd. Het is dan ook een ander soort samenwerking. Je bent als het ware aan boord van de onderneming, je behandelt elkaar als collega’s, en met zulke goede verstandhouding zal je haast vanzelf ook meer bereiken.

Door geregeld elkaars beslissingen of voorstellen in vraag te stellen, kregen we uiteindelijk toch meestal een beter resultaat.

De samenwerking tussen het Flora-team en mezelf is daar een mooi voorbeeld van. Door geregeld elkaars beslissingen of voorstellen in vraag te stellen, kregen we uiteindelijk toch meestal een beter resultaat. Na verloop van tijd gingen we ook naar die sparring momenten uitkijken, omdat we voelden dat we elkaar naar betere inzichten en resultaten stuwden. Dat kunnen doen met je klant is allesbehalve vanzelfsprekend. Dan besef je pas echt dat het goed zit.”

Dat zijn al enkele mooie voorbeelden van content creation en van high-level consulting, maar hebben we ook ‘good old’ PR-activiteiten voor hen verricht?

Ook daarvoor hebben we een stevig visitekaartje afgeleverd, tijdens de persconferentie naar aanleiding van de officiële lancering van Flora. Deze verliep noodgedwongen deels online, maar niettemin konden we het toch een succes noemen, dankzij het uitstekend PR-werk van John (Kinnart, nvdr). Veel journalisten hebben de conferentie live gevolgd, en achteraf kregen we echt veel coverage, zowel van businessmedia, IT-media en mainstream media, wat uiteindelijk ook het objectief was. Dat was deels te danken aan onze keuze om de lancering te koppelen aan een marktonderzoek, zodat er verschillende invalshoeken voor coverage aanwezig waren. En aan onze keuze om verschillende persberichten te maken voor de verschillende doelgroepen, telkens met respect voor zowel de ‘tone of voice’ van Flora als voor het doelpubliek. Een radicale en veeleisende keuze, die wel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zowel Flora zelf als moederbedrijf Ethias waren onder de indruk.”

De lancering van Flora in september werd goed opgepikt.


Kan je een voorbeeld geven van een realisatie voor Flora waar je echt trots op bent?

“Flora stond voor de uitdaging, zeker in tijden van lockdown, om een eigen identiteit te krijgen. Het moest voor iedereen duidelijk worden dat Flora eigenlijk een groep van gedreven en vooral erg leuke mensen is. En daarom kwamen we op het idee om van elke medewerker een ludieke video te maken, waardoor Flora ‘menselijker’ wordt, en niet zomaar de zoveelste app op je telefoon. Zo video’s maken vanop afstand via Teams en je smartphone, dat is een mooi voorbeeld van de resultaten die je kan bereiken als de creatieve geesten bij Outsource en bij Flora de koppen bijeen steken. Een resultaat waar we allemaal best trots op zijn.

Employee video’s in lockdown? Yes we can 🙌

 

Het is ook die trots die belangrijk is in onze samenwerking met Flora. Vaak drijven zij ons tot het uiterste van ons kunnen, en ik herinner me momenten waarop het allemaal wat te veel leek. Maar als je dan een resultaat kan voorleggen waar je trots op bent en waar de klant ook trots op is, dan houd je toch vooral dat positieve gevoel over. En dat zorgt ervoor dat ik ook vandaag, telkens als ik aan een project of taak voor Flora begin, telkens met de volle goesting aan de slag ga. Daar zit ook het verschil, en dat merk je ook aan het resultaat.”

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.