De ROI van copywriting

De ROI van copywriting

Onderzoek van de Arteveldehogeschool toont aan: een investering in foutloos en wervend schrijven betaalt zichzelf moeiteloos terug. Het is bovendien een essentiële bouwsteen voor elke geslaagde communicatiestrategie.

Onze goede vrienden van Blue Lines, het ongeëvenaarde vertaal- en copywritingbureau, plaatsten onlangs een uiterst interessante blog over een onderzoek van de Arteveldehogeschool rond de impact van taalgebruik op bedrijfswebsites en webshops. Uit dit onderzoek blijkt dat schrijffouten op een site als ergerlijk worden ervaren. Sterker nog: bij drie schrijffouten op de site heeft iets minder dan drie kwart van de bezoekers al uit ergernis weggeklikt.

Schrijffouten hebben een invloed op je bezoekers

Verzorgde taal draagt dus wel degelijk bij tot het aantrekken (lees: niet wegjagen) van nieuwe klanten. Maar ook wervend taalgebruik speelt hierin een rol, zo blijkt uit dit onderzoek. Met wervend bedoelen de onderzoekers dan: bondig, zakelijk en to the point, maar ook persoonlijk, overzichtelijk en visueel aantrekkelijk (bladspiegel, illustraties …). Uit vergelijkende tests blijkt dat een grote meerderheid van de bezoekers, als ze moeten kiezen, zal opteren voor de (schrijf)foutloze site en voor de site met de meest wervende schrijfstijl.

Goede content loont

Kwalitatieve content als voorwaarde voor een geslaagde communicatiestrategie

We kunnen niet beweren dat we verrast zijn. Kwalitatieve content is de basis van een geslaagde communicatiestrategie. En ‘kwalitatief’ betekent uiteraard foutloos, maar ook content die het doelpubliek aanspreekt. Dat doe je door jouw unieke verhaal te vertellen, maar dan afgestemd op dat doelpubliek. Als je met jouw verhaal relevant wordt voor hun verhaal, dan is je communicatiestrategie echt geslaagd. En dat lukt pas als je hun interesse gaande houdt met aantrekkelijke en gebalde content waar ze echt wat aan hebben.

Als je met jouw verhaal relevant wordt voor hun verhaal, dan is je communicatiestrategie echt geslaagd.

Hoe dan ook zijn we erg blij met dit onderzoek: het bevestigt met concrete cijfers dat een goede communicatiestrategie staat of valt met de kwaliteit van de content. En dat het dus wel degelijk loont om ook daarin te investeren. Ook al heb je de perfecte marketingstrategie uitgekiend, als die wordt uitgevoerd met belabberde content, zal het resultaat steeds te wensen overlaten.

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.