Waarom duurzaamheid ook deel moet uitmaken van je complete business-strategie. 

(En greenwashing niet)

Het voorbije jaar lijkt ook de bedrijfswereld te ontwaken in de harde klimaatrealiteit. Er zijn meer dan genoeg redenen om ons zorgen te maken over onze persoonlijke en zakelijke toekomst. Dat die boodschap is doorgedrongen is misschien de enige positieve angle die we aan de eindeloze stroom aan natuurrampen in 2019 te danken hebben. Hoe slagen we erin die realiteit om te buigen naar een businessopportuniteit? Dit zijn dé belangrijkste redenen waarom duurzaamheid deel moet uitmaken van je volledige business-strategie:

1.     Je klanten vragen er om

En nee, je klanten vragen geen Greenwashing-tactiek, maar échte impact. Maak je loze beloften en claims, riskeer je dat dit als een boemerang terug in je gezicht vliegt. Een recente studie van Salesforce(1) toont aan dat 93% van de consumenten vindt dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om verder te kijken dan winst en voor een positieve impact op de wereld te zorgen. Er bestaat een direct verband tussen duurzaamheid en de merkentrouw van je bedrijf. Klant is koning, toch?

2.     Je externe stakeholders eisen het steeds vaker

Het klimaat gooit in sneltempo financiële zekerheden overhoop. Investeerders eisen transparantie en actie rond duurzame en maatschappelijke initiatieven. Hoe zullen de zakelijke activiteiten, toeleveringsketens, klanten en werknemers van je bedrijf het doen in een wereld met extreme weersomstandigheden? Steeds vaker eisen high-profile bedrijven van hun partners dat zij hun duurzaam engagement ook bewijzen met transparante data of kwaliteitslabels.

3.     Je medewerkers willen het

Medewerkers, in het bijzonder de nieuwste generaties, willen voor waarden-gedreven organisaties werken. 76% van de werknemers verwacht duurzame werking van hun bedrijf (1). In de war on talent die vandaag woedt, telt elk aspect. Het is één van de redenen waarom een bedrijf als Tesla vandaag een populairdere werkplek is voor IT dan giganten als Apple of Microsoft.

4.     Je bedrijf wordt er beter van

Op lange termijn loont een duurzame strategie ALTIJD (what’s in a name). De retentie van je medewerkers zal stijgen. Je haalt ook winst uit de kostenefficiëntie die gepaard gaat met operationele investeringen. En je verlaagt je investeringsrisico’s met een doordachte duurzame strategie.

5.     Het gaat om onze toekomst

Ja, ook jouw bedrijf draagt (mede-)verantwoordelijkheid over de toekomst van onze planeet, hoe gewichtig dat ook klinkt.

Tot slot nog dit. Bij Outsource hebben we eerder een boontje voor een techoptimistische visie dan de doom and gloom-verhalen. Wil jij weten hoe we je bedrijf kunnen helpen om haar duurzame missie waar te maken en uit te dragen? Neem dan contact op.

(1)   What does ethical leadership and business look like in the Fourth Industrial Revolution?(https://www.salesforce.com/contents/ethical-leadership-research/)

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.