Die avond in de auto:
‘zijn we er bijna?’
– ‘nee’
‘waarom?’
– ‘omdat we net vertrokken zijn’
‘waarom?’
– ‘omdat ik je net heb opgepikt’
‘waarom?’
– ‘omdat we naar huis moeten’
‘waarom?’
– ‘omdat papa zit te wachten’
‘waarom?’
– ‘omdat hij eten gemaakt heeft’
‘waarom?’
– ‘omdat we honger hebben’
‘waarom?’
… ‘DAAROM!’
… … …’daarom is geen antwoord’.

 

Klinkt dit bekend? Waarom is geen vraag die alleen kinderen zouden moeten stellen. Hoe ouder we worden, hoe meer we met die ‘daarom’ genoegen lijken te nemen. Jammer, want door één simpel vraagje te stellen, kan er een wereld aan mogelijkheden voor je opengaan.

Dat blijkt ook uit Simon Sinek’s “Start with Why” (check voor een korte samenvatting door de man zelf YouTube even), een must-read voor iedereen die bezig is met marketing, communicatie en PR. Sinek onderzocht wat grote inspirerende leiders gemeen hebben en begon bij de simpelste der vragen: waarom kiezen mensen, meestal zonder nadenken of de nodige research, voor Apple? Waarom laten mensen zich beschilderen – lees tatoeëren – met het logo van Harley Davidson? Waarom kwamen mensen massaal naar de speech van Martin Luther King luisteren?

 

Waarom…?

Klinkt simpel, maar dat is het niet. Een voorbeeld. Hardwareproducenten weten wat ze doen: ze verkopen hardware. Ze weten hoe ze het doen: door de beste kwaliteit te garanderen. Maar veel CEO’s staan met hun mond vol tanden als ze de vraag waarom voorgeschoteld krijgen. Er zijn bitter weinig mensen die daar een antwoord op kunnen geven. Wat is hun doel, hun motief, hun geloof? Waarom staan ze ’s morgens op? En waarom is dat interessant voor anderen?

 

Wat zijn de voordelen van het vinden van je why?

  • start with whyJe weet waarom je bedrijf bestaat (partypooper: geld is geen reden, enkel een resultaat of gevolg)
  • Je hebt een duidelijke missie
  • Je kan jouw doelgroep beter identificeren
  • Je kan consistent je boodschap overbrengen
  • Je kan al je communicatiekanalen hierop toespitsen
  • De consumenten vertrouwen jou dus ook je product
  • Je krijgt voorrang op de concurrentie

En je bent vertrokken. Vertaal jouw boodschap, filter al jouw vragen, bekijk alle situaties vanuit jouw why-bril. Consistentie is key. Alles wat je doet, moet in lijn liggen met jouw waarom.

Belangrijke vragen die je je moet stellen tijdens het vinden van jouw waarom:
  • Waarom wil je een bedrijf oprichten? Of waarom ben je er in eerste instantie mee gestart?
  • Waarmee wil je het verschil maken?
  • Wat drijft jou?
  • Waar ligt jouw passie?
  • Wat drijft de mensen/consumenten?
  • Welk probleem in de wereld wil je ermee oplossen?
Het is makkelijker gezegd dan gedaan om The golden circle als communicatie-instrument te gebruiken en van binnen naar buiten te werken. Het voorbeeld dat Simon Sinek traditioneel gebruikt:

Indien Apple zijn boodschap van buiten naar binnen zou geven, klinkt het als volgt:

Wij maken geweldige computers.
Ze hebben een prachtig ontwerp, zijn eenvoudig te gebruiken en gebruiksvriendelijk.
Wil je er een kopen?

Zie nu hoe Apple zich onderscheidt, net zoals ze effectief werken, door van binnen naar buiten te werken:

Bij alles wat we doen geloven we in het doorbreken van de status quo. We geloven in anders denken.
We doorbreken de status quo door onze producten een prachtig ontwerp mee te geven en ervoor te zorgen dat ze eenvoudig te gebruiken en gebruiksvriendelijk zijn.
En we maken toevallig ook nog eens geweldige computers.
Wil je er een kopen?

Door eerst de waarom te vinden, komt je verhaal authentieker over en wordt het heel wat makkelijker om mensen te overtuigen om voor jou te kiezen, en niet voor je concurrent.

Of Sineks ‘golden circles’ wetenschappelijk steek houden, daar spreken we ons bij Outsource niet over uit. Maar het is zonder twijfel een prima manier om een sterke verhaallijn te ontwikkelen. We organiseren regelmatig workshops waarbij de cirkels een bevattelijke leidraad vormen. Het resultaat is een sterk narratief, geworteld in de missie en visie van een bedrijf, dat de basis vormt voor alles wat volgt. Van PR en marketing tot communicatie en employer branding: Sineks aanpak helpt om de juiste verhalen te kiezen en uit te werken. Ook in B2B.

Op zoek naar een wervende en verbindende verhaallijn voor jouw bedrijf? Dan moet je bij Gert zijn. Hij is onze master of ceremony.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.