"It won't happen to us" | Crisiscommunicatie

Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op een crisis? Hoe bescherm ik onze reputatie? Hoe ziet een crisiscommunicatieplan eruit? Wat zijn de te volgen stappen? Met welke gevoeligheden moet ik rekening houden? Hoe ontwikkel ik een crisiscommunicatie draaiboek?  

Voor de crisis

Wij helpen je je bedrijf voorbereiden op een potentiële crisis. Anticiperen is de eerste stap in de preventiefase. 

Tijdens de crisis

Wij helpen je doorheen de hele crisis. Van strategisch advies tot operationele uitvoering in alle interne en externe communicatie.

Een crisis heeft altijd gevolgen voor de reputatie van een bedrijf. Je communicatie bepaalt of je de uiteindelijke impact verkleint, of net vergroot…

Katleen Peeters
Specialist crisiscommunicatie 

Blog

LEES VERDER

EXPERT TALK

Crisiscommunicatie in GDPR-tijden

Een overzicht van wat je niet, en absoluut wél moet communiceren bij noodgevallen.

DOWNLOAD E-BOOK

E-BOOK

Je bent gehackt. En wat nu?

Een overzicht van wat je niet, en wat je absoluut wél moet communiceren bij noodgevallen, inclusief checklists en templates.

LEES VERDER

MUST READ

Communiceren als het niet goed gaat: contra-intuïtief, maar van levensbelang voor je bedrijf

Als bedrijf, als ondernemer, als CEO en ook als communicatieprofessional: de verleiding om te denken dat we eerst het probleem moeten oplossen en dàn pas open kunnen communiceren, is groot.

NEEM METEEN CONTACT OP MET ONZE EXPERTEN

10 veelgestelde vragen

NEEM METEEN CONTACT OP MET ONZE EXPERTEN - 24/7

Na de crisis

Wij helpen je uiteraard ook met de nazorg en de opvolging naar alle stakeholders toe, wanneer de crisis voorbij is en de herstelfase kan starten.

⛑ Maak een duidelijk onderscheid tussen een issue en een crisis. 

🔎 Identificeer mogelijke crisissituaties en je stakeholders. 

📯 Behoud en centraliseer de communicatie. 

⏳ Reageer snel, wees eerlijk en transparant. Maar maak keuzes! 


Crisis?

Een goeie voorbereiding kan een crisis vaak afwenden of erger voorkomen. 

Communiceer op de juiste manier, naar de juiste mensen, op het juiste moment. 

Bescherm je merk en je reputatie. 


Bel Katleen nu opNEEM CONTACT OP

🔄 Wees consistent in je communicatie. Van "A"anvang tot na"Z"org. 

⏰ Wees altijd voorbereid: crisissen vinden niet altijd plaats op een weekdag tussen 09.00u en 18.00u. 

👩🏻‍💻 Van oefenen kan je ontzettend veel leren!

Nog enkele tips

Wat is het verschil tussen een issue en een crisis? 
Issues zijn gebeurtenissen die, wanneer ze tijdig worden gedetecteerd, weinig schade berokkenen. Ze zijn vaak goed hanteerbaar en leiden niet noodzakelijk tot een crisis. 

Waarom is het belangrijk om preventief aan de slag te gaan? 
Een efficiënte voorbereiding kan helpen een crisis tijdig af te wenden of een escalatie te vermijden, met minimale impact op je reputatie. 

Waarom is snel handelen zo belangrijk? 
In het huidige (social) medialandschap, zijn de eerste uren vaak bepalend voor de toon van de crisiscommunicatie. Snel handelen helpt om de communicatie in de hand te houden.  

Is crisiscommunicatie nodig voor mijn bedrijf? 
Het maakt niet uit in welke sector je actief bent, nagenoeg alle bedrijven krijgen ooit te maken met situaties die schade kunnen berokkenen aan hun reputatie.

Hoeveel kost dat?
Dat hangt uiteraard af van de fase (preventie, crisis, herstel)de intensiteit van de samenwerking en de crisis op zich. We hanteren een transparante prijszetting, en maken altijd een budget op maat. 
 

Kunnen jullie mijn bedrijf helpen? 
Wij werken voornamelijk voor tech-bedrijven in een B2B-context. Onze specialisatie inzake crisiscommunicatie ligt ook bij dit type bedrijven en in deze sectoren.

Wat mag ik verwachten van de Outsource-experts?
Je kan rekenen op de professionele begeleiding van een volledig team in alle fases van een crisis. Wij werken steeds op maat van jouw behoeften.

Wat is jullie ervaring inzake crisiscommunicatie? 
We hebben talloze bedrijven geholpen in uiteenlopende situaties: van HR of financiële crisissen, over vliegtuigongevallen, tot technologische issues.

Hoe gaan jullie precies te werk? 
Er bestaat geen geheim recept om een crisis te beheersen. Maar wij zijn van mening dat je de ideale situatie wel kan benaderen. 

Hoe gaan jullie om met vertrouwelijke informatie? 
Voor elke samenwerking sluiten wij een contract af met de klant, en die bevat standaard een NDA (non-disclosure agreement).