Amy Harrison viel op Bloovi Conversion Day met een copy-deur in huis over hoe iedereen nagenoeg dezelfde teksten schrijft met daarin steeds dezelfde ‘krachtige’ woorden zoals dynamisch, kwaliteitsvol, toonaangevend, high tech en handig. Onder het motto ‘sharing is caring’, hierbij haar vier tips die mij al hebben geholpen om doeltreffende copy te schrijven:

 

1. Vermijd cheating copy

Teksten waarin je te veel praat over jezelf en niet over jouw klant? Vermijd ze. Want zo ontstaat cheating copy: teksten die je op duizenden andere websites terugvindt. Wees geen copycat en denk anders. Visualiseer, concretiseer en vooral: pas het ‘what’s in it for me’-principe toe op alles wat je schrijft! Je klant is immers alleen geïnteresseerd in wat jouw aanbod voor hem of haar kan betekenen.

 

2. Schrap paraplubegrippen zoals dynamisch, kwaliteitsvol, toonaangevend, high tech en handig

Wanneer je een conversiegerichte tekst schrijft – bijvoorbeeld voor je website – ben je geneigd om zoveel mogelijk ‘krachtige’ woorden te gebruiken. Maar dat zijn meestal nutteloze paraplubegrippen. Klantgericht denken helpt om je ervan af te helpen. Hoe weet je lezer of je aanbod sterk of kwaliteitsvol is? Ga er zeker niet van uit dat je klant je op je – vage – woord gelooft. Je moet de voordelen van je aanbod bewijzen. Dat doe je bijvoorbeeld door een specifieke functie te benadrukken en te koppelen aan een specifiek voordeel voor de klant: “[Product] is een krachtige time-tracking tool die je helpt om de productiviteit van je medewerkers vanaf dag 1 te analyseren, dankzij de verschillende rapporteringsmogelijkheden.” Omdat je lezer concrete informatie meekrijgt, word je zelf geloofwaardiger en aantrekkelijker.

 

3. Ken je lezers en weet wat er bij hen speelt

Door te schrijven met buyer persona’s – dat zijn semi-realistische voorstellingen van je ideale klanten – voor ogen, worden je teksten automatisch doeltreffender. Je kan hiervoor extra tools gebruiken zoals usabilityhub. Hiermee kan je 5-seconden tests uitvoeren, bijvoorbeeld om te testen of de headline van je website goed zit. Bij Outsource hebben we er voor de gelegenheid ook eentje gemaakt. Beantwoord jij onze test?

 

4. Zorg dat lezers een admitted pain voelen

De mensen in jouw doelgroep weten vaak niet dat ze een bepaalde behoefte hebben. Voor jouw teksten is dat best lastig, want die is meestal gericht op problemen en oplossingen. Gebruik daarom de juiste symptomen uit de leefwereld van de lezer. Op die manier zorg je ervoor dat mensen zich ervan bewust zijn dat ze een probleem hebben en dat jouw aanbod dé oplossing is. Vestig daarom de aandacht op het risico wanneer ze jouw product of dienst niet gaan gebruiken. Een voorbeeldje:

doeltreffende B2B-copy
Zeg dus niet ‘Stuur automatische betalingsherinneringen via SMS en vermijd onbetaalde facturen’. Zeg wel: ‘Verliezen je werknemers te veel tijd met het versturen van betalingsherinneringen? Gebruik automatische betalingsherinneringen via SMS.’

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.