GDPR zal het werk van Marcom & PR-professionals aardig beïnvloeden. Dat werd nogmaals duidelijk op de Bloovi Conversion Day 2017. 5 takeaways om te onthouden:

 

Les 1: 25 mei 2018

Deze datum klinkt je wellicht bekend in de oren. Op 25 mei 2018 wordt er van ons verwacht dat we 100% GDPR-compliant zijn. Dat lijkt nog ver weg, maar wie rekening houdt met alle aanpassingen die verricht moet worden, beseft dat die datum heel dichtbij komt. Bereid je dus tijdig voor. 😉

 

Les 2: Start reactivatiecampagnes

Over de jaren heen heb je waarschijnlijk een mooie database opgebouwd. Jammer genoeg mag je die lijst aan gegevens niet zomaar gaan gebruiken vanaf 25 mei 2018. Ook al heb je ze misschien jaren geleden op een correcte manier verkregen via een aankoop… Volgens de GDPR heb je een expliciete toestemming nodig waarin de ontvanger zijn/haar consent geeft op het verwerken van de persoonsgegevens en het gebruiken van die data om hem/haar te contacteren. Om de ‘ok’ van je contacten te krijgen, stel je best een reactivatiecampagne op: een e-mailcampagne waarin je gericht vraagt of je de gegevens mag gebruiken en verwerken. Inspiratie nodig? Download onze 5 ready-to-use templates.

 

Les 3: Doe aan data mapping

Een onderneming omvat immens veel data. Waar worden die gegevens opgeslagen? Om je volledig klaar te stomen voor de GDPR is het van groot belang om vast te leggen waar je data precies zit, en door wie die gebruikt wordt. Belangrijke vragen zijn: waar worden wachtwoorden verzameld? Wie heeft welke wachtwoorden? Wie heeft toegang tot welke accounts? Wie heeft toegang tot je data? Waar bevinden zich al je gegevens?

PS: Ook tools zoals Slack of Trello horen thuis op dit lijstje.

 

Les 4: Data verwerken ≠ data gebruiken om te communiceren

Het is belangrijk om dit verschil in tijden van GDPR goed te begrijpen. Algemene data – die niet gelinkt kunnen worden aan een persoon – analyseren om je MarCom op af te stemmen is toegelaten. Wat je niet mag doen, is persoonlijke data filteren om die vervolgens te gebruiken voor andere activiteiten. Voor dit laatste moet je dus toestemming hebben.

Op je website kan je om die toestemming vragen door bij formulieren een checkbox te voorzien met ‘ik aanvaard de algemene voorwaarden’. Leg hierbij een link naar de pagina met je algemene voorwaarden, en beschrijf daarin grondig wat je met de persoonlijke data gaat doen. Data verkrijgen via andere tools en platformen is dan weer wat anders. Europese tools zoals Flexmail zullen ervoor zorgen dat ze GDPR-compliant zijn. Amerikaanse tools zoals Mailchimp liggen hier op hun beurt niet wakker van, omdat ze niet onder de regelgeving vallen. Er is dus een groot verschil tussen beide tools, ook al doen ze hetzelfde. Jij blijft wel ten alle tijden verantwoordelijk voor de data die je uploadt, in gelijk welke tool.

 

Les 5: GDPR is geen pure kost

Er zijn veel professionals die GDPR als een lastige kost zien. Toch is het geen pure kost. Het kan je zelfs wat opleveren. Buiten het feit dat je verantwoordelijk om zal gaan met persoonsgegevens, wordt je database ook eens grondig opgekuist en zal je dataopslag beter gestructureerd zijn. Op die manier vergroot je de kans dat je mensen benadert met een grotere interesse in jouw bedrijf en haal je uiteindelijk kwalitatievere leads binnen.

Nood aan meer GDPR-stof? Lees Miek’s 6 GDPR-tips, specifiek voor PR-professionals.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.