Hoewel sociale media veranderen van zodra je even met je ogen knippert, is mijn intro bij social media workshops al jaren dezelfde. Ik heb er nooit de noodzaak van ingezien om hem te veranderen, want ondanks alle nieuwe features blijft de basis wel dezelfde. Sociale media zijn allemaal ooit begonnen met de ultieme missie om mensen te verbinden, te laten communiceren, sociaal te laten zijn, quoi. Van zodra de vraag komt ‘wat moet ik dan delen’ is het antwoord simpel: wat je ook deelt met kennissen (Facebook), met klanten, partners en collega’s (LinkedIn), met allerhande klantendiensten (Twitter), etc.

 

In de praktijk zie je echter veel asociale content voorbijkomen: corporate nieuws dat snelsnel opnieuw gedeeld is, commentaren die onbehandeld blijven, commerciële boodschappen waar niemand van wakker ligt… Terwijl je als bedrijf net het verschil maakt door dat allemaal niet te doen, en voluit voor de persoonlijke, sociale, aanpak te kiezen. Het is in 2018 zo’n beetje ons stokpaardje geworden, vooral dan op LinkedIn. We hebben heel wat bedrijven kunnen overtuigen minder te focussen op hun company page, en meer op de positionering van hun gezichten en experten. Het goede nieuws is dat het werkt. Bovendien bouwen ze op die manier niet enkel aan de reputatie van enkele key persoonlijkheden binnen het bedrijf. Die reputatie straalt overduidelijk ook af op de rest van de medewerkers actief op LinkedIn. En hé, zelfs de company pages krijgen die gewilde extra likes…

 

Voor 2019 geldt de boodschap dus overduidelijk: let’s get personal.

Frankwatching publiceerde enkele weken geleden de trends om naar uit te kijken op LinkedIn in 2019, en die bevestigen de insteek:

  • LinkedIn groeit, zowel in aantal leden als in gebruik: de place to be, dus.
  • Grootgebruikers krijgen minder bereik: focus op kwaliteit i.p.v. kwantiteit, eindelijk.
  • Video blijft superbelangrijk, maar wordt minder bevoorrecht dan voordien.
  • En de belangrijkste om volgens mij in de spotlight te zetten: daling organisch bereik bedrijfspagina’s. Volgens de auteurs van het stuk: “Over een paar jaar is het organische bereik van bedrijven naar onze mening ‘dood’ op LinkedIn. […] De content van personen krijgt nu al een prominentere rol. Dit, in combinatie met het toenemende gebruik (er wordt steeds meer gepost door gebruikers), maakt dat er steeds minder kans is, dat je (bedrijfs)content in de tijdlijn van je netwerk getoond wordt.”

 

En ook de nieuwigheden op LinkedIn worden uitgebreid onder de loep genomen

  • Nieuwe bedrijfspagina’s. Met als allerbeste vernieuwingen:
    • ein-de-lijk kan je bedrijfspagina’s beheren vanop de mobiele app. Nog niet bij iedereen uitgerold, want zoals alle vernieuwingen doorgevoerd in waves, maar dat komt snel.
    • en om dat persoonlijke aspect verder door te trekken: je zal binnenkort ook updates van medewerkers kunnen delen, waardoor je toch iets makkelijker een gezicht geeft aan je company page (en dus je bedrijf).
  • Events zijn terug van weggeweest
  • Meer mogelijkheden met updates: je kan makkelijker bestanden delen en rechtstreeks in groepen posten.
  • Stories: ook LinkedIn zou voor de bijl gaan voor Stories. De eerste screenshots circuleren intussen, wat het gerucht lijkt te bevestigen. Voorlopig enkel voor studenten.
  • Campagne Manager 3.0: de campagne manager om je sponsored posts en ads mee te beheren krijgt een nieuw jasje, waar ook objective based marketing opties inbegrepen zit.

 

Belangrijkste conclusie? Als er één ding is dat je in 2019 op LinkedIn moet doen, dan is het focussen op persoonlijke, relevante content. Back to social basics, dus.