Dark social: het klinkt een beetje duister en mysterieus. Toch is het alledaagser dan je denkt. Ooit al eens een link gekopieerd en doorgestuurd via WhatsApp? Proficiat! Dan ben je even aan the dark side van sociale media geweest.

 

Voor wie een definitie wil: dark social is het sociaal verkeer via private kanalen die moeilijk te traceren of te identificeren zijn. WhatsApp, Slack, e-mail en brieven zijn hier enkele voorbeelden van. Zoekmachines zoals Google en Bing zijn publiek, en behoren dus niet tot dark social.

 

Wat je zeker moet weten over dark social

Aangezien dark social zich in de persoonlijke omgeving afspeelt, is het erg moeilijk om te meten hoeveel procent van alle trafiek via die wegen binnenkomt op een website. RhythmOne onderzocht dit fenomeen en stelde enkele trends vast:

  1. 84% van de gedeelde links passeren via privékanalen. Dit cijfer blijft overigens stijgen.
  2. Bijna de helft van de consumenten vanaf 55 jaar deelt zijn/haar links énkel via dark social.
  3. Communicatie via dark social gebeurt vooral via mobile.

 

Aangezien de trafiek via privékanalen plaatsvindt, is het moeilijk om dark social te meten. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Enkele trucjes:
  1. UTM-tags: Maak de link van de content waar je naar wil verwijzen herkenbaar door UTM-tags toe te voegen via de linkbuilder van Google. Dit duurt amper 2 minuten en bespaart je achteraf veel gepuzzel. Aangezien de link nu de juiste eigenschappen heeft, en dus herkenbaar is, vind je het verkeer dat via dark social binnenkomt gemakkelijk terug in de analytics van je website.

    UTM-tagging (Urchin Tracking Module) is een vorm van URL tagging voor Google Analytics waarbij een UTM-code aan een link kan toegevoegd worden. Hierdoor kunnen resultaten van marketingcampagnes gemeten en geanalyseerd worden. Je kan aparte UTM-tags gebruiken per medium en kanaal.

  2. URL shorteners: Kortere URL’s zien er beter uit op social en delen makkelijker. URL’s verkorten, doe je gemakkelijk met één van de volgende tools: goo.gl, bit.ly, ow.ly Maar waarom is dit belangrijk voor je analytics? Als mensen een lange link willen delen, dan gaan ze die zelf verkorten. Meestal gebruiken ze daar geen tool voor, maar halen ze gewoon alle UTM-data weg. Door zelf een verkorte link van je UTM-link te voorzien, vermijd je dat mensen aan je link gaan prutsen en bijgevolg belangrijke data verknoeien.
  3. Social sharing buttons: Door social sharing buttons toe te voegen aan je content, kom je snel te weten welke sociale media je publiek het vaakst gebruikt om die content te delen. Voeg e-mail en WhatsApp zeker toe aan het lijstje. Zorg er bovendien voor dat de buttons duidelijk gepositioneerd staan op de website. Dat maakt het gemakkelijker voor je publiek om te delen en verhoogt vervolgens het aantal “shares”.

 

Enkele parameters die je zeker moet opnemen bij het meten:
  • De contentvorm: welke content wordt gedeeld? Een whitepaper, how to video, productpagina, …?
  • Het bereik: hoeveel mensen verbinden zich aan de content?
  • De impressies: hoe vaak wordt de content bekeken?

 

Waarom loont het om dark social te meten?

Door dark social te meten, kom je meer te weten over de interesses van je publiek. Die informatie kan je dan weer gebruiken om beter in te spelen op diens behoeften.

 

Hoe herken je dark social in website analytics?

Dark social is vaak te herkennen aan direct traffic. “Direct traffic is niet altijd wat het lijkt”, wist Jente Joris ons te vertellen tijdens de jaarlijkse Socialmedia Summit. Je zal bij het analyseren van je website waarschijnlijk al opgemerkt hebben dat er heel wat volk “direct” op een pagina verschijnt. Dit betekent niet altijd dat mensen bijvoorbeeld “https://www.outsource.be/marketing/e-mail-marketing-tools-getest-flexmail-vs-mailchimp/” typen in hun browser. In de plaats daarvan komt het verkeer hoogstwaarschijnlijk via dark social op de pagina terecht.

Direct traffic is al het verkeer dat Google niet kan onderbrengen onder bijvoorbeeld social, organic, paid search, … . Clicks vanuit apps, PDF-bestanden en QR-codes worden bij direct traffic ingedeeld.

Zin in meer social media voer? Bekijk de blog van collega Rein over video op social media.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.