Met meer dan 500 miljoen verstuurde tweets elke dag, blijft Twitter een krachtig medium om je doelgroep te bereiken en engagement te creëren. Om als bedrijf of organisatie je bereik te verhogen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe het algoritme werkt. Want ja, net zoals bij Facebook, LinkedIn and Instagram, bepaalt ook bij Twitter een algoritme wat de gebruiker in zijn of haar tijdlijn te zien krijgt.

 

Hoe werkt het Twitter-algoritme?

Belangrijk dus om te weten hoe het Twitter-algoritme werkt. Op de Twitter Engineering Blog wordt dit uitvoerig toegelicht. We onthouden dit: tweets worden nu volgens volgende criteria gerangschikt:

  • de ‘kwaliteit’ van de tweet: is het een recente tweet, werd er gebruik gemaakt van beelden of een video en hoevel interactie (likes en retweets) is er?
  • de persoon of organisatie die tweet: hoe sterk is je relatie met deze twitteraar, reageer je vaak op zijn of haar tweets, hoe zijn jullie gerelateerd met elkaar?
  • de Twitter-gebruiker: op welke tweets reageerde je in het verleden, hoe vaak gebruik je Twitter en hoe actief ben je?

 

Een nieuw uitzicht voor de tijdlijn

Het Twitter-algoritme kent op basis van de gebruikersinteractie een score toe en herberekent deze elke keer de app of tijdlijn wordt vernieuwd. Het gevolg is dat de gebruiker een totaal nieuwe tijdlijn te zien krijgt. Wie Twitter voornamelijk gebruikte om een chronologisch overzicht van het meest recente en belangrijkste nieuws te volgen, blijft hierdoor op zijn honger zitter. Want het algoritme zet nu bovenaan de tijdlijn de tweets die je hebt gemist toen je even (of voor langere tijd) niet ingelogd was, en voegt daar vaak nog wat extra aanbevelingen aan toe.

In de meeste gevallen laat Twitter nog steeds de tweets zien van accounts die je volgt. Twitter kiest de tweets op basis van de interactie met de schrijver van de tweet. In het beste geval staan de tweets van een favoriete blogger of influencer nog steeds hoog in de ranking. Maar er staan ook steeds vaker tweets tussen van personen of organisaties die je niet volgt.

Hoe dat komt? Het antwoord is ook nu weer: ‘engagement’. Gebruikers die met je interageren, krijgen jouw tweets vaker te zien, ook al volg je die account niet of omgekeerd.

 

Zes tips om ook als bedrijf je bereik te vergroten

Het is dus erg belangrijk om met je bedrijfsaccount actief aan de slag te gaan en een relatie (daar heb je dat engagement weer) op te bouwen met die accounts die je kunnen helpen je ‘reach’ te vergroten. Enkele tips die je daarbij helpen:

 

1. Hergebruik je toptweets

Het wordt algemeen aangeraden om content te hergebruiken en eenzelfde post meerdere keren te tweeten. Hergebruik niet zomaar elke tweet, maar retweet die populaire posts die veel likes of retweets hebben. Dankzij het Twitter-algoritme worden die posts vaker en breder verspreid.

2. Experimenteer met verschillende tijdstippen om te posten

Ondanks het Twitter-algoritme worden de meeste tweets nog steeds in omgekeerd-chronologische volgorde getoond. Net zoals bij Facebook en LinkedIn is het aangeraden om uit te zoeken wat voor jouw bedrijf of organisatie het beste tijdstip om te posten. Tweets gepost op een tijdstip waarop veel van jouw volgers actief zijn, krijgen logischerwijze meer likes of retweets.

3. Gebruik video’s

Video’s worden steeds belangrijker, ook op Twitter. Volgens Twitter hebben video’s zes keer meer kans om geretweet te worden dan foto’s en drie keer meer dan gifs (onderzoek HubSpot, 2017).

4. Gebruik ‘branded’ hashtags

Hashtags werden speciaal voor Twitter gecreëerd en blijven een effectief middel om reach te vergroten. De beste manier om een hashtag te gebruiken is er eentje te creëren gerelateerd aan je merk of je event. Zo promootte Bosch voor zijn Bosch Connectedworld event in Berlijn de hashtag #BCW18. Deze werd tijdens het event vlot gebruikt en leverde meteen een aardig aantal nieuwe volgers op.

5. Antwoord op mentions

Als we het over bereik en engagement hebben, denken we vaak aan retweets. Maar ook mentions zijn belangrijk. Antwoorden op Twitter krijgen ook impressies en engagement en dat vergroot opnieuw het bereik.

6. Promoot tweets

Als je organisch bereik daalt, kan je bepaalde tweets ook promoten of experimenteren met Twitter advertising. Op de HubSpot blog en op Twitter zelf vind je hierover heel wat nuttige informatie.

Geïnspireerd door #bufferchat, HubSpot, Social Report en uiteraard Twitter voor bedrijven.

 

Met meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd is Twitter een platform dat ook bedrijven en organisaties kan helpen om hun bereik te vergroten en in contact te komen met nieuwe en bestaande klanten en stakeholders. Communiceer regelmatig met je volgers en gebruik het platform om snel en gemakkelijk te reageren op vragen (positief en negatief). Zo verbetert de reputatie van je bedrijf en bouw je een goede relatie op met je klanten. Vind hier meer info.