Nieuwsbrieven maken, uitnodigingen opsturen en klanten doelgericht informatie verzenden: we doen het praktisch elke dag. Om dat simpel te houden en geen tijd te verspillen aan het versturen van aparte mails via Outlook of Mail, zijn e-mail marketing tools een godsgeschenk. Of tenminste: dat kunnen ze zijn, als ze gebruiksvriendelijk genoeg zijn. Een vergelijking tussen Flexmail en MailChimp.

 

Flexmail

Flexmail is de Belgische nummer 1 in e-mail marketing. Deze uitgebreide nationale tool heeft een persoonlijke helpdesk en is geschikt voor KMO’s en grotere bedrijven. Sinds de GDPR-wetgeving zijn veel bedrijven overgeschakeld op Flexmail omdat deze tool Europees is. We zetten even de andere voordelen en de nadelen op een rijtje.

De 2 belangrijkste voordelen:
  • Flexmail behaalt de hoogste afleverratio op de markt, en dat heeft alles te maken met een goede segmentatie. Bij je contacten kan je extra informatie en tags toevoegen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je aanduidt welke taal iemand spreekt of wat diens interesses zijn. Dankzij de unieke database krijg je een beter overzicht van het klantenbestand.
    • Dankzij deze optie stel je in no time een relevante contactenlijst op.
    • Ook bij marketing automation kan deze functie je helpen. Je hoeft niet binnen 1 enkele lijst te werken, maar kan via de tags iedereen in de database bereiken die relevant is.
  • Je maakt snel een gratis demo-account aan voor 30 dagen en krijgt hierbovenop extra uitleg en persoonlijk contact. De helpdesk van Flexmail werkt snel en efficiënt: na het maken van een gratis account hebben ze ons kort gebeld en vroegen ze waarom we deze e-mail marketing tool wouden gebruiken. Gepersonaliseerde helpdesk: check!
    • Deze tool is heel gebruiksvriendelijk. Volg zeker de virtuele rondleiding bij je de eerste aanmelding en kom snel te weten waar alles zich bevindt. Tip: Bekijk zeker de how-to video’s van Flexmail. Ze zijn duidelijk en helpen je verder op weg.
    • Handig: Voor België en Nederland is deze tool makkelijk te gebruiken in het Nederlands.
Het nadeel:
  • De prijs: een standaard account kost € 43 per maand. Met zo’n account kan je tot 2500 contacten onbeperkt e-mails versturen.

 

MailChimp

Heeft deze Amerikaanse tool nog een inleiding nodig? MailChimp bestaat sinds 2001 en is wereldwijd de bekendste e-mail marketing tool voor marketing automation en e-mailing. Elke maand verzenden gebruikers ongeveer 10 miljard e-mails.

De 3 grootste voordelen:
  • Het grootste voordeel van MailChimp is de prijs: je kan maandelijks 12.000 gratis e-mails versturen naar 2000 mensen. Tip: zit je over je limiet omdat je meer dan 2000 verschillende mensen in je lijsten hebt staan? Verwijder dan de oudste contacten die je niet meer nodig hebt.
    • Je hebt ook een pay as you go optie bij MailChimp. Zo hoef je geen abonnement te nemen, maar kan je ook eenmalig extra credits aankopen en betaal je per mail die je uitstuurt.
  • De tool is gebruiksvriendelijk en wijst zichzelf uit. Je importeert snel en gemakkelijk contacten en creëert eenvoudig een campagne.
  • MailChimp biedt vaak nieuwigheden aan. Zo kan je vanaf nu aan remarketing doen, pop-up formulieren toevoegen en GDPR-formulieren toevoegen.
De 3 nadelen:
  • De marketing automation optie van MailChimp is volledig trigger based. Je moet kiezen uit een van de 15 templates van MailChimp en kan zelf geen proces opbouwen. Complexe scenario’s bouwen is niet mogelijk. Ook kan je slechts 1 lijst betrekken in je proces, terwijl je doelgroep uit verschillende lijsten kan bestaan.
    Wat is marketing automation?

    Via marketing automation worden er automatisch mails verzonden naar de mensen die het nodig hebben op dat moment. Een voorbeeld: wanneer een klant je whitepaper gedownload heeft over GDPR, krijgt hij automatisch een dag later een mail met nog 3 extra tips.

  • Het logo van MailChimp staat bij de gratis versie altijd onderaan je e-mail en maakt deze minder persoonlijk.
  • MailChimp heeft leuke templates waaruit je kan kiezen om het design van je e-mail op te fleuren. Helaas is het praktisch onmogelijk om deze opmaak aan te passen.

 

De gelijkenissen tussen beide e-mail marketing tools

Qua inhoud lopen deze e-mail marketing tools vrij gelijk. Enkele zaken die ze beiden aanbieden:

  • A/B testing: Verdeel je testgroep in twee en maak twee varianten van je mailing. Je kan bijvoorbeeld met twee verschillende onderwerpen werken. Vergelijk daarna de resultaten van beide mailings en ontdek welke het beste werkt. MailChimp raadt aan om een test naar minstens 5.000 mensen te versturen. Als je lijst daarvoor niet groot genoeg is, stuur dan een test naar je hele lijst, en vergelijk deze resultaten met een volgende mailing.
  • Landingspagina’s: Een landingspagina zorgt voor meer conversie. Zo kan je in je mailing verwijzen naar een landingspagina, die je gemakkelijk via FlexMail of MailChimp opstelt.
  • Templates: Je hoeft geen uren tijd meer te steken in een mooie lay-out. Kies een template die je leuk vindt en pas de tekst en kleuren aan.
  • Formulieren: Maak snel en eenvoudig formulieren aan in MailChimp of Flexmail. Dit is interessant om inschrijvingen te registreren.

Als je het mij vraagt, is het een hartverscheurende keuze. Beide tools zijn erg gebruiksvriendelijk en leveren zonder al te veel moeite professioneel ogende mailings. Ga je voor low cost (aka no cost) of ga je voor een service op maat? Het draait er allemaal om wat je er net wil uithalen. Beide tools zijn professioneel. Als je het kan redden met 12.000 contacten en je hoeft geen complexe scenario’s uit te tekenen voor marketing automation, dan raden we vast en zeker MailChimp aan. De tool biedt je alles wat je nodig hebt aan een lage prijs – of gratis. Meer informatie vind je hier. Heb je behoefte aan een goede service waar je altijd bij terecht kan en is Nederlands een pluspunt, dan ben je bij Flexmail zeker aan het goede adres. De prijzen van deze tool vind je hier.

Veel succes met je keuze!

 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een e-mailcampagne voor jouw bedrijf?

Onze marketingexperts helpen je graag verder

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.