Facebook is alomtegenwoordig in de kranten. Niet enkel vanwege Belgium vs Facebook, maar deze week ook vanwege een opmerkelijke advertentiecampagne. Zuckerberg en co geven namelijk in elke krant, met een paginagrote advertentie, tien tips om fake news te herkennen. U leest het goed: de man die nog niet zo lang geleden beweerde dat fake news helemaal niet zo’n grote invloed had (en ok, daar ook een mea culpa voor sloeg na enkele momenten van grondige bezinning), geeft de Belgische burger nu tips om nepnieuws te herkennen. 

 

Ik verslikte me een beetje in mijn koffie toen ik vanochtend De Tijd doornam en de advertentie ook daar zag blinken. Heeft de lezer van de papieren krant nood aan tips om online fake news te herkennen? En heeft de gemiddelde lezer van De Tijd tips zoals ‘is het verslag een grap?’ nodig om te weten of hij/zij al dan niet met nepnieuws te maken heeft?

Op beide is het antwoord nee, en dat weet Facebook ook. Volgens mij hebben ze eerder een héél goeie manier gevonden om met één simpele advertentie, die in alle kranten dezelfde is, verschillende doelstellingen te bereiken:

  • Obviously: mensen die daar gevoelig aan zijn wijzen op de gevaren van fake news en hoe dat te herkennen
  • De timing kan geen toeval zijn. Amper een paar dagen na de berichten over hun rechtszaak in ons land uitpakken met een campagne op deze schaal… Trust is everything, en dat weten de marketing boys en girls bij Facebook maar al te goed.
  • Adverteerders (hallo big spenders die De Tijd lezen) stellen zich steeds meer vragen bij hun geloofwaardigheid als ze via Facebook advertenties inkopen. Want is het nog wel een goed idee om die weldoordachte messaging tussen al dat fake news te plaatsen? Een campagne zoals deze wijst adverteerders er fijntjes op dat Facebook wel degelijk stappen zet om nepnieuws te bannen. Alweer trust, dus.

Uit een recente studie van Gorkana in de UK naar vertrouwen in nieuwsbronnen, bleek dat slechts 18% van de respondenten Facebook een betrouwenswaardige nieuwsbron vinden. Traditionele media troefde online nieuwsbronnen af. Toen we eerder deze week een sollicitante over de vloer kregen en haar vroegen hoe zij het nieuws volgt was het antwoord: “Facebook staat een hele dag open. Maar ik klik enkel op nieuws van kranten-en actuapagina’s, zoals Knack, De Standaard en De Morgen.” Ze voegde er fijntjes aan toe dat ze met haar Facebook-verslaving steeds meer een uitzondering wordt. Veel vrienden en medestudenten (journalistiek!) zweren social media intussen af. Geen nood aan Facebook-tips om fake news te snel af te zijn, die youngsters.

 

Wat betekent dat voor B2B marketing, communicatie en PR?

Maar wat betekent dat nu voor de gemiddelde marcom-en PR-verantwoordelijke in B2B? De easy way out is: niets, want B2B heeft geen last van fake news. Dat is deels waar. Zeker in België zijn er – please correct me if I’m wrong – nog geen noemenswaardige gevallen van fake news in B2B opgedoken. Maar alles hangt af van de definitie van fake news. Een snelle Google-zoektocht leert dat ook het mooi verpakken van oplossingen en diensten in een advertorial of het pushen van sponsored content voor sommigen onder de noemer fake news valt.

Mijn advies? Stay true. In je hele mix van kanalen die je gebruikt om je doelpubliek te bereiken. Stel je messaging op punt en creëer van daaruit goeie, eerlijke content. En rekening houdend met het onderzoek in de UK: verlies bij het opstellen van je paid, earned, shared en owned media mix zeker de kracht van traditionele media niet uit het oog. Een mooie vertaalslag van je messaging via bvb. een artikel/interview in Trends bezorgt je de nodige credibiliteit, en die kan je via de andere beschikbare kanalen verder inzetten. Want datzelfde artikel kan gebruikt en verder aangevuld worden met sterke verhalen, cases of testimonials op social media, eigen media en paid media. Zelfs op Facebook als promoted post. En daar is niets fake aan.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.