Het is niet gemakkelijk om interactie te stimuleren tijdens een presentatie of een speech, laat staan een blijvende indruk na te laten. Een van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden is het visuele aspect. Maar hoe ontstijg je de klassieke PowerPoint? Visual Harvesting kan een antwoord bieden op die vraag. Dit zijn onze lessons learned.  

Samen met klant Xperthis, dat digitale oplossingen voor de zorgsector biedt, organiseerden we een Master Class voor enkele Franstalige ziekenhuizen. Het doel van de sessie: deze ziekenhuizen tips geven over hoe ze een ERP succesvol kunnen implementeren. Complex onderwerp, dus we schakelden Visual Harvesting in om het verhaal visueel te structureren en de interactie tijdens de presentatie te vergroten. Met succes.

 

First things first: Wat is Visual Harvesting?

Bij Visual Harvesting “oogst” een tekenaar alle ideeën en plannen die besproken worden in 1 visual. Die vat de essentie van je presentatie of meeting samen, creëert betrokkenheid bij het publiek en wakkert op het moment zelf interactie aan.

 

2 tips voor een succesvolle visual

  1. Om een geslaagde visual te garanderen is een duidelijke briefing van groot belang. Ook al kies je voor de meest fantastische tekenaar, als hij niet gebriefd is, is de kans groot dat je tekening een warboel wordt. Plan daarom vooraf een gesprek in met de tekenaar en stuur hem enkele dagen voor de presentatie door. Zo kan hij/zij de juiste focus leggen in de visual.
  2. Het is heel belangrijk dat de tekenaar een prominente plaats krijgt zodat iedereen hem/haar aan het werk kan zien. Aan het begin van de bijeenkomst of presentatie stond onze tekenaar Kristof vooraan en duidelijk in het zicht gewapend met een stift en een reusachtig vel papier klaar om zo veel mogelijk van de presentatie te visualiseren. Stel de tekenaar ook even voor aan je publiek en leg uit wat hij gaat doen. Dit was het enige dat bij het begin van de sessie getekend was:
    interactie tijdens een presentatie

Tijdens de sessie begon het er zo uit te zien:

Zorg ook na je presentatie voor extra engagement op deze 4 manieren

  • Hang de tekening na je presentatie op een strategische plaats: Na de vergadering bij Xperthis werd de immense tekening opgehangen in de lobby, waar de deelnemers nog even konden bijpraten. Door de visualisering van de presentatie op een plek te hangen waar iedereen staat na te praten, creëer je meer interactie over het thema na het evenement.
  • Stuur de tekening op naar alle aanwezigen: De dag erna stuurde Kristof ons de tekening digitaal door zodat we deze op A0-formaat konden afdrukken en opsturen naar de deelnemers. Extra impact? Check.
  • Stimuleer brainstorming onder collega’s: Druk de tekening (bijvoorbeeld zonder tekst) af op een whiteboard en hang hem op kantoor. Zo kan er daarna ook nog op gebrainstormd worden.
  • Gebruik het als eyecatcher in je kantoor: Geeft de tekening de bedrijfsfilosofie weer? Print het design dan af op glas of hout en hang het in de inkom of aan de receptie op. Zo geniet iedereen mee.

Zorg altijd voor relevante beleving, ook voor jouw B2B event. Een goeie keynote speaker, een interessante workshop, een toptekenaar… er zijn zoveel mogelijkheden. Deel je plannen en we helpen je om een unieke invulling te geven aan je evenement.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.