25 mei staat bij de meeste marketeers met stip omcirkeld, want dan gaat de GDPR in. De nieuwe privacywet is niet enkel van toepassing op nieuwe leads, maar ook op alle contacten in je database waarvan je geen expliciete opt-in kan aantonen. Enter GDPR re-opt-in campagnes: krachtige e-mails waarin je aan bestaande contacten vraagt of je hen in de toekomst nog mag mailen. Om van zo’n GDPR-mailing een succes te maken, moet je met een aantal zaken rekening houden. 3 tips.

 

1. Begin bij het begin: een grondige selectie van je database en een inschatting van de gevolgen van opt-in en opt-out

Neem de tijd om je database grondig te bestuderen. Onderzoek voor welke contacten je geen opt-in kan aantonen, en waarvoor een re-opt-in dus belangrijk is. Kan je deze voor 25 mei niet bemachtigen, dan mag je die contacten daarna niet meer mailen en moet je ze uit je database verwijderen. Vraag geen nieuwe toestemming aan contacten die zich eerder hebben afgemeld voor e-mailmarketing of waarvan je expliciet kan aantonen dat je hen mag mailen, beschreven in bijvoorbeeld een contract.

Van zodra duidelijk is wie je volgens GDPR nog mag mailen en wie niet, kan je je database opsplitsen in twee segmenten: toestemming en geen toestemming. Bekijk hoe groot beide groepen zijn. Als slechts een klein deel van alle contacten opnieuw moet worden gecontacteerd, kan de campagne (en de tijd die je erin steekt) er heel anders uitzien dan wanneer 80% van je database goedkeuring moet geven.

Kijk daarnaast naar de activiteit van de groep ‘geen toestemming’: hoe actief waren ze bij recente mailings? Een actieve database maakt een succesvolle mailing waarschijnlijker, terwijl bij een niet-actieve database het risico bestaat dat je lijst aanzienlijk zal krimpen. Gebruik deze inzichten om de insteek van de campagne te bepalen en om juiste verwachtingen te creëren bij collega’s.

Verspreid je re-opt-in campagne eventueel ook via andere kanalen zoals sociale media, je webshop (wanneer iemand een bestelling plaatst), SMS (bij het versturen van een One Time Password) of je blog. Voorbeeldje: Hubspot weet precies wanneer welke gebruiker een pagina bezoekt en speelt daarop in door een aangepaste Call-To-Action te tonen: “Dag <GEBRUIKER>, wil jij deze artikels blijven ontvangen in je mailbox? Bevestig dan nu snel je inschrijving (GDPR)”.

 

2. Leg de focus niet alleen op GDPR maar ook op de ‘what’s in it for me?’

Vergeet niet dat het doel van je campagne is om een GDPR-compliant database te bekomen, met zoveel mogelijk waardevolle contacten die je op de hoogte kan blijven houden van nieuws, interessante acties, belangrijke informatie, … Maar waarom zouden ze jouw e-mails überhaupt willen ontvangen en lezen? What’s in it for them? Communiceer dat duidelijk in je mailing. Inspiratie nodig? Download onze 5 ready-to-use templates.

 

3. Personaliseer je mails en zorg voor een expliciete opt-in én opt-out

Richten je mailings zich op mensen die waarschijnlijk op de hoogte zijn van GDPR en dus begrijpen waarom je moet voldoen aan deze nieuwe privacywet? In dat geval kan je gerust in detail treden over je inspanningen om compliant te zijn en blijven. Als je je focust op een doelgroep die hier niet of minder van op de hoogte is, laat je al teveel details beter achterwege. Zorg in beide gevallen dat de doelgroep zich aangesproken voelt.

Dat kan onder andere door je mails te personaliseren. Enkele tips:

  • Spreek de ontvanger rechtstreeks aan.
  • Vermeld eventueel het bedrijf waarvoor hij/zij werkt.
  • Maak duidelijk hoe de ontvanger je nieuwsbrieven of mailing in zijn voordeel kan gebruiken.
  • Stuur de mail vanuit zijn/haar contactpersoon binnen jouw bedrijf.

Het is ook belangrijk om zowel een opt-in als een opt-out keuze op te nemen in je e-mail. Dat is essentieel om te weten wie je bericht niet heeft gelezen en wie duidelijk kiest om geen verdere mails meer te ontvangen. Forceer of dwing niemand deze keuze te maken. Opt-outs kunnen vermeden worden door een zachtere aanpak te hanteren. Bijvoorbeeld door ontvangers te vragen hun contactgegevens of voorkeuren aan te passen. Door hun e-mailvoorkeuren bij te werken, ontvangt je database enkel en alleen e-mails die ze echt willen lezen. En door actief hun voorkeuren te bevestigen of te wijzigen, krijg jij opnieuw hun toestemming.

Let wel op: de actie die je in je mail definieert, moet steeds gaan over de toestemming. Dit geldt ook wanneer je een incentive, zoals een korting of een whitepaper, gebruikt. De CTA (Call-To-Action) mag in geen geval over een incentive gaan. De focus moet steeds liggen op het krijgen van toestemming.

Je campagne stopt natuurlijk niet na het uitsturen van je eerste e-mail. Analyseer daarom de opening rate, click-through rate en bounces, en stuur vervolgens – op basis van je bevindingen – meerdere mails over een periode van een aantal weken, of zelfs langer, naar contacten die niet hebben gereageerd. Je kan immers niet verwachten dat één e-mail iedereen ertoe zal aanzetten om toestemming te geven.

 

Heb je genoeg van al deze theorie en wil je liever enkele concrete GDPR-mailings zien? Download dan deze 5 ready-to-use templates.

Download je GDPR-templates!

Ik aanvaard de algemene voorwaarden, waarin o.a. wordt beschreven dat Outsource Communications CVBA mijn bovenstaande gegevens opslaat in hun database en gebruikt voor promotie en direct marketingdoeleinden.

 

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.