Voor B2B-marketingmanagers komt de GDPR neer op het verdwijnen van een ongeziene hoeveelheid e-mailadressen. Maar geen paniek: dankzij deze 4 stappen zet je een eerste post-GDPR marketingplan op, en evolueert je database terug richting oorspronkelijke grootte.

 

Vakantie staat vaak voor ontspanning, qualitytime met het gezin en vrienden, de batterijen weer even helemaal opladen. Op het werk profiteren managers vaak van de zomerperiode om al na te denken over hun plan voor het komende jaar: doelstellingen, budgetten waarvan ze in het najaar de eerste versies moeten voorstellen aan het directiecomité. Voor marketingmanagers zal die opdracht dit jaar een tikje anders dan anders zijn. Waarom? Hun database is verschwunden, met dank aan de GDPR. Voor marketingmanagers is er dus wel degelijk een tijdperk ‘voor’ en ‘na’ de GDPR.

 

Last van een zweetaanval bij het zien van dat witte en lege blad om je eerste post-GDPR marketingplan op te stellen? Geen paniek. Onze experts staan voor je klaar.

Bestel nu je marketing audit

 

Dankzij de GDPR ga je weer aan ‘goede’ marketing doen

Tot nu toe baseerde je je bij het uitwerken van je marketingplan op die fameuze database voor het bepalen van je doelstellingen. Je opening rates en click-through rates zullen verminderen, maar dat compenseer je door content te delen op sociale netwerken, het commerciële team in te schakelen voor cold calling, en nu en dan te investeren in social ads. Deze efforts zullen het nodige resultaat opleveren, maar resulteren allicht in opnieuw een stapel ‘slapende’ contacten. Investeer in plaats daarvan je tijd (en budget) in ‘goede’ marketing.

 

De basisprincipes van een post-GDPR marketingplan

Dit zijn de voornaamste stappen van het fameuze post-GDPR marketing- en communicatieplan:

 

1. Segmenteer je database.

We beginnen bij het begin: een positief effect van de GDPR is dat je database 100% clean is. Kortom, alle contacten van je bedrijf zitten erin. Sommigen daarvan zijn klant, anderen zijn klant geweest, nog anderen gaan het worden. Deze drie grote categorieën moeten de rode draad vormen in de organisatie van je gegevens. Vervolgens heb je, afhankelijk van je branche, de mogelijkheid om bijkomende indelingscriteria toe te voegen.

In de pre-GDPR-periode leek die handmatige klus een gigantische opgave. Tegenwoordig is dat veel minder ingrijpend, en zal het je helpen om een echt gepersonaliseerde communicatiestrategie door te voeren van het type account based marketing. Stem je boodschap af op je contactpersoon, zijn functie en sector, maar vooral ook op de uitdagingen waar je contact voor staat en – uiteraard – op jouw antwoord op die uitdagingen.

 

2. Verbeter je website.

Je website: een visitekaartje of leadmachine? Voor heel wat B2B-bedrijven blijft het een dilemma. Volgens mij moeten we die kloof overstijgen. Oke, je hebt een website nodig als ‘vitrine’, maar je hebt ook leads nodig. Profiteer van dit momentum om je webstrategie grondig onder de loep te nemen en bied het volgende aan:

  • inhoud ‘op maat’ (blogs, nieuwsbrieven, beoordelingen enz.),
  • hulp – denk aan je FAQ’s –, getuigenissen, of zelfs een chatbot,
  • exclusieve voordelen voor ‘contacten’ (lees: de personen van wie je de gegevens hebt).

Deze assets zet je in de kijker via goed geplaatste banners of pop-ups en leiden naar goed ontworpen landing pages. Deze strategieën zijn bedoeld om de conversie te verhogen, namelijk het aantal bezoekers dat tijdens het surfen op je website zijn/haar contactgegevens zal achterlaten. Want de conversie van je website verbeteren, daar móét je op inzetten.

 

3. Gebruik LinkedIn.

Heb je al eens een LinkedIn-post ‘gesponsord’? Weet dan dat je profielen die je interesseren in LinkedIn extreem nauwkeurig kunt filteren. Activiteitensector, anciënniteit, functie, interesses … you name it. Je ‘eigen’ database is weliswaar gekrompen door de GDPR, maar die van LinkedIn niet, en het is hoog tijd om je daarin te verdiepen.

LinkedIn is ook de ideale plek voor social selling. Social wat? Volgens Wikipedia: “social selling bestaat erin om de sociale netwerken te gebruiken in de verschillende stadia van een verkoopproces […]. Dit omvat het identificeren van prospects, netwerken, het verspreiden van gekwalificeerde informatie, het aanbevelen door derden, het opvolgen van concurrenten, economische intelligentie enz.” In de laatste zin ontdek je alle concepten die de basis vormen van het werk van de moderne B2B-sales guy.

 

4. Denk aan je reputatie.

Als je je database wilt heropbouwen, zorg er dan voor dat mensen over jou praten. Weet jij nog wanneer je bedrijf voor het laatst in de media is geweest? Nee? Of is dat alweer een hele tijd geleden? Dan onderschat je de mediawaarde van je bedrijf. Nog een vraag: hoeveel van je nieuwe commerciële relaties zijn geïntroduceerd door een bestaande klant die jou als referentie heeft genoemd? Ook dat is reputatie! Er bestaan talloze technieken om dergelijke mond-tot-mondreclame te initiëren en te stimuleren. Je reputatie is een discreet wapen met een sterke impact.

 

Herken je jezelf in deze post-GDPR uitdagingen? Doe jezelf dan een plezier en blokkeer twee uurtjes in je agenda om met een van onze experts de ambities van je bedrijf te bespreken. Zij helpen je om de juiste vragen te stellen en de juiste keuzes te maken.

Plan een afspraak voor mijn eerste post-GDPR marketingplan

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.