Hoe werkt het LinkedIn-algoritme?

Net zoals Facebook, Twitter en Instagram, ontwikkelde LinkedIn een algoritme dat bepaalt bij wie je statusupdates en artikels in de feed verschijnen. Maar hoe werkt het LinkedIn-algoritme nu eigenlijk?

 

Als je een statusupdate of artikels plaatst, bepaalt een spamfilter wie je content te zien krijgt. Je content wordt echter zelden als spam gemarkeerd door LinkedIn.

  • Een bot controleert je content en categoriseert deze als: ‘Spam’, ‘Low-quality’ of ‘Clear’.
  • De bot meet je likes, commentaren en shares. Als andere LinkedIn-leden je als spam markeren of je verbergen op hun tijdlijn, zal het algoritme negatief beginnen werken. Het is dus erg belangrijk om goed na te denken over je post: is je post interessant genoeg? Post je niet te veel? Dit zijn allemaal zaken die kunnen meespelen in de werking van het LinkedIn-algoritme.
  • Je content krijgt een “virality” check. Niet enkel het aantal likes en commentaren wordt gecontroleerd, de mensen die je bericht liken worden ook gecheckt. Zo geraken berichten die door honderden spamnetwerken geliket worden niet door de spamfilter. In deze fase bekijkt de filter ook of jouw post relevant is voor je volgers. Hier wordt bepaald of jouw bericht aan de top van de feed zal staan, of onderaan.
  • Je content wordt bekeken door mensen van LinkedIn. Zij beslissen of jouw post het waard is om bij veel mensen terecht te komen, of niet. Er wordt gefluisterd dat LinkedIn je bericht kan boosten als het echt fenomenaal goed is. Hierdoor is het mogelijk dat posts van enkele weken oud verschijnen boven nieuwe posts.

Samengevat: de strijd om likes, comments en shares te krijgen van relevante mensen wordt alleen maar aangemoedigd door het LinkedIn-algoritme.

 

Hoe zorg je ervoor dat zo veel mogelijk mensen jouw LinkedIn-posts zien?

7 tips die LinkedIn-posts een boost kunnen geven:
  1. Zorg ervoor dat je bedrijfspagina up-to-date is. Connecteer met mensen die je kent en volg mensen uit je sector.
  2. Ga voor bedrijfsgerelateerde content. Het hoeft echt geen lange saaie tekst te zijn, voeg gerust een relevante afbeelding of video toe. Dit spoort mensen aan om jouw post of artikel te lezen.

    Er bestaan veel tegenstrijdige artikels over het toevoegen van afbeeldingen en links in LinkedIn-posts. We vroegen gewoon zelf aan LinkedIn of dit veel impact heeft op het algoritme, en ze verzekerden ons dat dit geen groot belang heeft. Alles draait volgens hen om goede content. Wij gaan hier zelf nog wat mee spelen om dit uit te dokteren.

  3. Voeg een (bedrijfsgerelateerde) woordspeling of grap, een link of enkele tips toe. Dit zal ervoor zorgen dat meer mensen je bericht zullen liken.
  4. Post je artikel op het juiste moment. LinkedIn raadt in dit artikel aan om updates te posten rond 20u tijdens de werkweek. Volgens hen is dit het tijdstip waarop de meeste mensen tijd maken voor belangrijke beslissingen, ook al zijn ze dan thuis. Experimenteer en kijk welke tijd het beste werkt voor jouw berichten.
  5. Deel relevante artikels van anderen. Zo is de stap voor hen iets kleiner om daarna het jouwe te delen.
  6. Publiceer eens een artikel of een blogpost op LinkedIn. Klik op “artikel schrijven” en pen je blogpost neer. Deze post wordt getoond op de feed van jouw connecties en volgers. Ze worden niet enkel getoond op de homepage feed van LinkedIn, maar ook op je profiel, in highlight-emails naar connecties, notifications en channels.
  7. Last but not least: promoot je eigen artikels
    • Gebruik @mentions om mensen op LinkedIn te taggen
    • SEO en content marketing tactics zijn niet enkel belangrijk op websites, ook op LinkedIn. Denk dus goed na over de woordkeuze.
    • Durf gerust om meer volgers te vragen. Bijvoorbeeld: ‘Volg ons voor meer updates over dit thema volgende week’.
    • Deel je artikel op andere social media zoals Twitter en Facebook.
    • Plaats je post in LinkedIn Groups waar je deel van uitmaakt. Zo zien ook andere deelnemers (ook diegene waar je geen eerstegraads connectie mee hebt) jouw artikel.
    • Sponsor je artikels om meer leads te genereren.
    • Zorg dat andere mensen commentaar kunnen geven op je blogpost, en beantwoord deze commentaren.
    • Test, test, test! Speel met verschillende beelden, titels en copy. Kijk hierna wat het beste werkt en waar je de meeste likes mee bereikt.

 

Engagement is enorm belangrijk voor het LinkedIn-algoritme. Experimenteer met onze 7 tips en zoek uit welke het beste werken voor jouw doelpubliek. Succes gegarandeerd!

 

Deze maand nemen we de 4 grote social media-kanalen die het meest relevant (kunnen) zijn in B2B onder de loep. Volg ons op LinkedIn en blijf up-to-date!

Één reactie

Geef je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.