Met Instagram kan je op een makkelijke en leuke manier een foto nemen van wat je aan het doen bent, om het dan meteen te delen met de volgers van je merk of bedrijf. What’s in a name, Insta-gram…Door de jaren heen is Instagram lichtjes veranderd. Vroeger namen we foto’s met de app zelf en nu plaatsen gebruikers weldoordachte posts die (meestal) in scène werden gezet. Tot over enkele maanden verschenen die posts chronologisch, maar nu zie je meer en meer posts die enkele dagen geleden verschenen zijn. Waarom? Net zoals Facebook, baseerde Instagram zich op de populariteit van de posts van je merk.

 

Eigenlijk is het principe heel eenvoudig. Instagram weet perfect welke merken of bedrijven hun gebruikers volgen, op welke hashtags ze klikken en waar ze actief reageren of liken. Als een gebruiker een foodlover is, dan zal zijn feed gevuld zijn met posts en merken over eten en drinken. Maar als die gebruiker plots zijn leven omgooit en aan een gezonder leven wil beginnen, dan weet Instagram dit ook direct. Ze passen de ‘ongezonde’ feed aan naar eentje gevuld met ‘gezonde’ berichten.

Instagram is bijzonder slim in het evalueren van het engagement van elke gebruiker. Ze bedenken voor hen wat ze leuk zouden vinden om te zien. Als een merk een post plaatst, dan vergelijkt Instagram de interactie van die nieuwe post met de interactie van voorafgaande posts. Door die vergelijking te maken en te evalueren, beslissen ze aan hoeveel gebruikers ze die nieuwe post gaan tonen.

Gelukkig zijn er toch nog manieren om het bereik van je merk te behouden of zelfs te vergroten. Ja hoor, zelfs met het algoritme kan je je bereik nog steeds uitbreiden.

 

Hoe? Het kan met 10 makkelijke tips.

1. Vind jouw optimale posttijdstippen

Timing is een belangrijke factor in het algoritme. Daarom is het belangrijk dat je op zoek gaat naar de beste momenten om jouw berichten te posten. Dit doe je door op Instagram for Business te kijken naar wanneer de volgers van je bedrijf/merk online én actief zijn.

2. Experimenteer met video

Foto’s krijgen meer likes maar in het algemeen krijgen video’s meer reacties. Video’s hebben het dubbel aantal comments dan foto’s. Het is niet zeker of het algoritme dit al mee in rekening neemt, maar het duurt veel langer om een reactie te schrijven dan een post te liken. Het is dus waarschijnlijk dat posts met meer comments hoger zullen ranken dan posts met veel likes.

3. Houd een wedstrijd of stel vragen die engagement aanmoedigen

Interactie krijgen met de volgers van je bedrijf kan je op drie manieren doen. Je kan een vraag stellen of om actie vragen. Ook een giveaway is een erg doeltreffende manier om de volgers van je bedrijf in actie te laten schieten.

4. Gebruik content van je volgers

Wanneer je content van je volgers hergebruikt, dan moedig je het engagement van die volgers aan. Ze zullen die content delen en met je merk in interactie gaan. Voor Instagram is een relatie tussen klant en merk erg belangrijk. Is de relatie goed? Dan rankt je merk hoger in de feed van je gebruikers.

5. Gebruik Insta stories

Instagram Stories zijn een groot en belangrijk onderdeel van Instagram. Je staat letterlijk boven ieders feed. Hierdoor kan je met je merk de aandacht trekken voordat een gebruiker naar zijn eigen persoonlijke feed gaat. Het is nog niet bewezen, maar het lijkt er op dat als volgers je stories bekijken, dat jouw posts ook hoger in hun feed zullen staan.

6. Ga Instagram Live

Een gelijkaardige truc is om Instagram Live te gaan. Omdat het nog vrij nieuw is, wordt het nog niet veel gebruikt. Maar het heeft heel wat te bieden. Als je live gaat, komt er een LIVE knopje rond de profielfoto van je merk. Op die manier kom je op de eerste plaats van alle stories. Een plek die je volgers meteen zien als ze Instagram openen.

7. Gebruik Instagram ads

Dit is enkel mogelijk als je een Instagram Business profiel hebt. Vanuit de app kan je de posts van je bedrijf promoten bij een zelfgekozen doelpubliek. Op die manier kan je meer engagement krijgen en zo ook beter ranken in de feed van je volgers.

Betaalde reach kan helpen om je organische reach uit te breiden.

8. Post minder

In tegenstelling tot wat je zou denken, is meer posten niet beter. Less is actually more. Je kan beter 1 kwalitatief bericht posten dan 20 gemiddelde. Voor je een post plaatst, moet je jezelf de vraag stellen: hoe gaat dit bijdragen tot mijn merk? Zal dit het engagement met mijn volgers aanmoedigen? Denk aan: kwaliteit boven kwantiteit.

9. Stem je posts af op Instagram alleen

Om kwalitatieve content te maken, maak je best een post die je enkel gebruikt voor Instagram. Omdat Instagram erg visueel is, is de foto of video veel belangrijker dan de tekst. Een post die het goed zou doen op Instagram doet het daarom niet zo goed op Twitter of Facebook. Stem je copy en je beeld af op het juiste medium.

10. Wees een ‘goede’ Instagramgebruiker

Goed betekent hier kwalitatief. Sociale media hebben de algoritmes ingevoerd om echt authentiek en positief gedrag van hun gebruikers aan te moedigen. Op die manier kunnen ze misbruik en hacks tegengaan.

Onder een goede Instagram etiquette valt:

  • Relevante, kwalitatieve content posten
  • Gestelde vragen snel en correct beantwoorden
  • Gebruikers bedanken voor de comments op jouw posts
  • Andere profielen ontdekken, in interactie gaan met hun posts en een relatie met hen opbouwen

Deze tien tips in een notendop? Heel simpel: het komt er op neer om de volgers van je merk of bedrijf blij te maken en ze ook zo te houden. Laat hen meegenieten van jouw experience. Op die manier zal ook jouw merk er voordeel uit halen.

 

Wat is Instagram for Business en wat kan je ermee doen?

Instagram for Business is een gratis functie voor accounts die als bedrijf op Instagram erkend willen worden. Elk bedrijf kan zo’n profiel aanmaken op voorwaarde dat ze een gelijkaardige pagina hebben op Facebook.

 

Wat kan je er mee doen?

  • (Potentiële) klanten kunnen snel en makkelijk contact opnemen met je merk
  • Je krijgt toegang tot de statistieken van jouw posts (topberichten, bereik, …)
  • Je krijgt een beeld van de volgers van je merk (geslacht, leeftijd, locatie, …)
  • Je kan goed scorende posts makkelijk omzetten in advertenties
  • Je kan erg doelgericht adverteren

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.