Een Inbound Marketing campagne opstellen is één ding. Maar hoe weet je nu of je B2B campagne, waar veel tijd én werk in gekropen is, ook effectief iets oplevert? Wij volgen daar gewoonlijk zeven verschillende soorten metrics voor.

 

1.      Content meten

Te weten komen of je content aanslaat, kan op verschillende manieren:

  • Bekijk het aantal bezoeken/views op een specifieke pagina. Hoe vaak werd die content bekeken? Uit die cijfers kan je heel wat informatie halen. Vergelijk verschillende stukken content door het aantal paginabezoeken naast elkaar te leggen. Als je weet welk soort content populair is, kan je daar in de toekomst beter op inspelen.
  • Een andere manier om te meten of je content iets oplevert, is het aantal generated leads of het aantal ingevulde formulieren, bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief of ‘ik wil meer informatie ontvangen’. Dankzij een form kan een prospect omgezet worden in een lead. Controleer dus de formulieren die minder goed scoren om de conversie te verhogen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Analytics of Hotjar.
  • Naast het aantal kliks en generated leads zijn er nog heel wat andere metrics die het makkelijker maken om je content te meten, zoals inbound links. Dat zijn links die op een andere website verschijnen en rechtstreeks doorlinken naar jouw B2B content. Door die inbound links krijgt je content een sterker karakter én je website/blog meer authoriteit.

 

 2.      Blog en/of website meten

Verder zijn er nog vier andere factoren die het succes van je content/blog/website helpen meten.

  • De kans dat de inhoud van je blog, B2B website of video geschreven/gemaakt is door één persoon is klein. Daarom kan je de resultaten van de verschillende auteurs en hun content vergelijken. Wordt de content van auteur x meer en langer gelezen van die van auteur y? Dat is relevante input, want zo kan je evalueren wat de content van auteur x zo interessant maakt en kan je auteur y bijsturen.
  • Naast de auteurs van je content kan je ook het onderwerp en de vorm analyseren.
    •  Als artikels over etikettering bijna niet gelezen worden en de stats van pagina’s over RFID technologie staan maar niet stil, dan moet je niet langer content produceren over etikettering, maar zet je alles op alles op het onderwerp RFID technologie.
    •  Op dezelfde manier kan je de vorm van je content herbekijken. Merk je dat video’s het heel goed doen en dat een droge blogpost vaak wordt overgeslagen? Investeer dan in videoproductie.
  • Ook de vorm waarin je content gegoten wordt, is heel belangrijk. Maar die vorm stem je best ook af met het kanaal waarop je je content promoot. Het is onmogelijk om een white paper te posten op een videoplatform. Maar een video kan wel gepost worden op een website, waar ook een white paper thuishoort.

Er zijn dus een heleboel (makkelijke) manieren om te weten of je content al dan niet werkt en/of iets oplevert. Belangrijk is dat je test wat het beste scoort en dat je met die succesformule verder gaat. Let er wel op dat je steeds frequent en consistent blijft. Door met verschillende kanalen, vormen en onderwerpen te spelen, kan je blog/website vaak slordig of onprofessioneel overkomen. Bewaak de consistentie ten allen tijde.

 

Goede content creëren is alles. Maar wat ben je met een erg goede blogpost als die niet gevonden wordt? Maak je content ‘zichtbaar’ op het internet. SEO is daar een handige en relatief makkelijke manier voor. Je kan SEO al in je copy toepassen, maar er zijn nog heel wat andere plekken waar je SEO zéker moet inzetten. Denk aan: de titel van je post, de URL en de alt-tekst van je afbeeldingen.

 

3. Social media meten

De kracht van je sociale media-inzet kan je meten aan de hand van drie key metrics. Die metrics kan je makkelijk meten met online tools zoals Hootsuite of Engager.

  • Een eerste meetinstrument is je bereik. Bereik wordt gebruikt om de omvang van je potentieel publiek te meten. Met welk soort post bereik je de meeste mensen? Ga op onderzoek en leer uit je cijfers.
  • Naast bereik haal je ook uit engagementscijfers bijzonder veel informatie. Engagement staat voor het aantal interacties met je pagina/merk/blog. Als mensen reageren, liken of sharen: dàt is interactie. Ze gaan bewust een interactie aan met je merk.
  • Naast engagement en bereik, kan je sociale media meten aan de hand van je audience growth. Audience growth is een ruim begrip dat op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Dit kan gaan van het aantal nieuwe likes, nieuwe volgers of heel simpel: nieuwe weergaven van je pagina. In het algemeen is je audience growth het aantal nieuwe bezoekers die aangetrokken worden.

Bij het meten van je sociale media is het erg belangrijk dat je die drie key metrics afzet tegen je investering (tijd en middelen). Zijn de tijd en het budget die je investeert in verhouding met wat het oplevert? Dat is een cruciale vraag.

 

4. Call-to-actions analyseren

Een call-to-action (CTA) is één van de belangrijkste elementen van een inbound strategie. Het is een knop of een link die je op je website/blog/pagina toevoegt om potentiële klanten om te zetten naar leads via een soort invulformulier of andere actie. CTA’s kan je makkelijk testen en daarna ook analyseren. Dit kan door onder andere A/B testing: plaats CTA a op pagina x en CTA b op pagina x. De inhoud van de pagina’s is dezelfde, maar de CTA’s zijn anders omschreven. Kijk daarna naar de CTA met de meeste kliks én/of die nieuwe leads heeft opgebracht. Effect meten? Kijk naar je kliks en je submission rates (het aantal opgegeven gegevens op een landingspagina).

 

 5. Landingspagina meten

Een call-to-action in een mail of in een advertentie leidt de prospect meestal naar een landingspagina. De maker van die pagina wil dat een prospect dààr meer te weten komt over zijn product/dienst/onderwerp, en daar kan converteren in een lead. Daarom is het erg belangrijk dat die landingspagina er steeds goed uitziet, dat alle nodige informatie erop verzameld staat en dat de prospect alle content begrijpt. Het is op die pagina dat de échte actie gebeurt. Op een landingspagina beslist een consument/prospect of hij verder wil of niet.

Meet daarom de conversion rate op je landingspagina. Als die na twee weken niet meer dan 20% conversion rate heeft, dan moet je even de tijd nemen om je pagina te analyseren en te kijken waar je je landingspagina nog kan aanpassen en vooral verbeteren.

 

 6. Thank you-pagina meten

De effectiviteit van een thank you-pagina kan heel snel en makkelijk gemeten worden. Er zijn zelfs maar twee manieren om te zien of een bedankingspagina werkt.

  1. Het aantal kliks
  2. Het aantal shares van de pagina op sociale media

 

 7. E-mail tracken

Een laatste stap in het inbound proces is de e-mail. Die heeft als functie leads om te zetten naar klanten door een relatie op te bouwen.

  • Die relatie kan pas beginnen als je leads jouw e-mail ontvangen. Kijk na elke e-mail die je stuurt naar je delivery rate. Zijn er mails die terugkomen? Zoek uit waar het misloopt en pas het aan.
  • Als je leads de e-mail niet lezen, dan komt de informatie niet tot bij hen en dan kan er geen relatie opgebouwd worden. De open rate van een e-mail wordt beïnvloed door de onderwerpsregel. Maak je onderwerpsregel interessant genoeg zodat leads en je e-mail effectief gelezen wordt.
  • Zonder een delivery rate en een open rate kan er geen click through rate zijn. Om van een CTR te spreken moet de mail eerst ontvangen en geopend zijn. De click through rate van een e-mail toont aan hoeveel mensen er met je e-mail in interactie gaan. Dat wil zeggen: doorklikken naar een landingspagina, sociale media, …

Het is een hele boterham, maar het meten van je B2B Inbound Marketing campagne levert veel op. Dankzij deze analyses en metingen weet je waar je goed en waar je minder goed mee doet. Je leert het gedrag van je prospects en je leads beter kennen. Op die manier worden je campagnes steeds doeltreffender.

 

Inbound Marketing Meten