Een nieuwe website maken, doe je niet à l’improviste. Hoe dan wel? We leggen het uit aan de hand van de nieuwe site die we maakten voor klant RingRing (www.ringring.be), geënt op hun inbound marketingstrategie. Dat betekent: met website content gericht op klantoplossingen en doelstellingen die op conversie focussen.

Onze samenwerking met The RingRing Company (RingRing in het kort) begon eind 2016. Na enkele weken desk research en interne en externe interviews met klanten, konden we een marketingstrategie voorstellen voor het komende jaar. Die strategie was sterk gericht op Inbound marketing. Toeval (of niet), RingRing was op datzelfde moment bezig met een remake van hun website. Een nieuwe website zonder marketingstrategie? Dat is alsof je je meubels koopt zonder te weten in welk huis je ze gaat zetten. Gelukkig zit gezond verstand erin gebakken bij RingRing en kregen we ook de verantwoordelijkheid over de nieuwe website. Oef!

 

Verkopen we producten of oplossingen?

RingRing is een Belgisch bedrijf dat automatiseringsoplossingen voor klantencommunicatie biedt via SMS, e-mail, chatbots of IVR (geautomatiseerde telefoongesprekken). RingRing levert dus technologieën die we dagelijks gebruiken: om de parking of een tramticket te betalen via SMS, om met onze smartphone te stemmen op onze favoriete kandidaat in The Voice of om een uniek wachtwoord te krijgen via SMS. Dat allemaal… is RingRing! Allemaal handige oplossingen voor ons, de gebruikers, en voor de bedrijven die met praktische uitdagingen worstelen.

Waarom ze nu precies een nieuwe website nodig hadden? In plaats van te focussen op de uitdagingen of problemen van hun potentiële klanten, benadrukte de oude website de technologieën die RingRing gebruikt om die problemen op te lossen. Terwijl iedereen die intussen minstens één blogpost over Inbound marketing gelezen heeft weet hoeveel voordeel je haalt uit eerstelijnscommunicatie die op klantenuitdagingen- of problemen gericht is… Het werd ons stokpaardje om de site van RingRing te herbekijken. Vergeet de naam van de producten (ze worden vaak enkel intern gebruikt) en de technologieën die de potentiële klanten in veel gevallen niet kennen. Denk customer-centric, want in het geval van RingRing zal de klant makkelijker “tevredenheidsenquête via geautomatiseerd telefoongesprek” googelen dan “tevredenheidsenquête via IVR API”.

 

De paradox van SEO

Daarnaast hebben we ons vooral gefocust op relevante content, met de nadruk op customer-centric en SEO-friendliness. Technisch gezien beantwoordde de vorige RingRing-website aan alle SEO-criteria, maar er waren op niveau van content enorm veel lacunes. Het is een paradox die je vaak terugziet op B2B websites en die perfect wordt samengevat in de titel van een artikel van Neil Patel (de grote sagem van SEO): SEO Copywriting : How to Write Content For People and Optimize For Google”. Een artikel dat we je warm aanbevelen.

De creatie van relevante content voor de lezer (of de potentiële klant) en voor Google was niet moeilijk in het geval van RingRing. Het type content van customer cases werkt altijd in B2B marketing, en het klantenbestand van RingRing is buitengewoon indrukwekkend: ze hebben meer dan 800 referenties. En die zijn niet van de minsten: Proximus, BPost, Telenet, De Persgroep, Nespresso, … Met zoveel stof tot schrijven voelden onze copywriters zich als kinderen in een snoepwinkel. RingRing beheerst de technologieën, begrijpt zijn klanten en kiest altijd voor de simpelste oplossing voor de eindgebruiker. Een droom voor content creators.

 

Conversie, de Heilige graal van een inbound website

Het grootste probleem van de vorige site was het gebrek aan conversiemogelijkheden. Hier en daar waren er wel links of buttons met een Call-To-Action (CTA) maar je moest al goed zoeken om ze te vinden (te weinig en te “standaard”) en ze sprongen niet echt in het oog van de bezoeker (te discreet). Hoe we dat opgelost hebben? Vergeet het dat je potentiële klanten vallen voor prachtige foto’s of illustraties waar je dagenlang aan gewerkt hebt, voor copywriting die de nagel op de kop slaat of voor alle kleine effecten (carrousel, sticky header, funky hover enzoverder…) waar je designer urenlang aan heeft gewerkt. Potentiële klanten zijn – net zoals jij – bezig met 12 projecten tegelijk, en gaan dus niet urenlang vrolijk rondklikken op je website. Als een potentiële klant op je site terechtkomt, heb je maar enkele honderdsten van seconden om hem ervan te overtuigen om te blijven. Daarna is er maar één ding dat telt: conversie.

 

Contacteer ons! Contacteer ons! Contacteer ons!

Heel eerlijk? Het is niet altijd gemakkelijk om relevante CTA’s te vinden in B2B. Soms lijkt sneakers of t-shirts verkopen in plaats van producten of diensten voor professioneel gebruik toch net iets makkelijker… Maar welke CTA’s kies je dan best zonder te eindigen met een honderdtal buttons zoals: «Contacteer ons» of : «Schrijf je in voor onze nieuwsbrief»?

Gelukkig is de zoektocht naar goede stories en de creatie van content onze dada bij Outsource, en is de meerderheid van onze klanten even enthousiast over goede content marketing als wij. RingRing is geen uitzondering op deze regel. We konden dus makkelijk CTA’s vinden met een groter conversiepotentieel zoals: het downloaden van een eBook, een blogartikel, een video met meer uitleg of de mogelijkheid om gratis een dienst te testen. Deze laatste optie is de kers op de taart: je diensten laten testen door potentiële klanten in ruil voor hun e-mailadres. Bij RingRing kunnen bezoekers de kracht en de eenvoud van professionele communicatie gratis via SMS testen door zich in te schrijven op de site. En ja: the proof of the pudding is in the eating.

 

Een laatste take-away. Maak je site eerst op papier

Als je deze blogpost leest is er veel kans dat je al eens, van dichtbij of van ver, hebt meegewerkt aan een creatief project en/of aan een remake van een website. Ikzelf heb er al enkele op de teller staan en elke keer is het een echt avontuur. Tussen de té afgebakende projecten (“We hebben onze huisstijl vorig jaar vernieuwd: het logo moet altijd aanwezig zijn, we mogen geen Engelse woorden gebruiken, er moeten evenveel foto’s van vrouwen en mannen zijn”) of de té take it easy projecten (met een briefing van het type: “Jongens, jullie zijn de creatievelingen, ik ken er niks van en laat jullie doen”), het zijn steeds projecten die genoeg problemen en wederzijdse frustraties bieden. Euh… excuseer, we noemen dit ervaringen J.

Zoals tijdens elk project, zijn we ook nu op enkele twijfels gebotst. Op zo’n moment is het belangrijk om creatief te blijven en goed naar de klant te luisteren. Ikzelf denk dat de meest efficiënte vergadering voor iedereen de ‘papieren vergadering’ was. Waarom? Omdat al het mailverkeer, de telefoontjes en berichtjes over testwebsites of mock-ups niet meer werkten. Er waren te veel betrokkenen die een andere woordenschat gebruikten en sommige gevoeligheden bleven te vaag. We moesten veranderen van tactiek. Om een twintigtal beslissende keuzes te maken voor de rest van het project, hebben we alle belangrijke elementen (header, blok CTA, knop CTA, blog, beschrijving, formulier, footer, …) opgemaakt in meerdere exemplaren, uitgeprint en geknipt. Vervolgens, bewapend met plakband, hebben we de fundamenten van onze website opgebouwd… in papier. Resultaat: we hebben veel vooruitgang geboekt maar we hebben ons vooral ook heel erg geamuseerd. Iedereen kon van zich laten horen. Kort samengevat: de sleutelvergadering van dit project.

Heb je net beseft dat jouw website enkel over jouw producten of diensten gaat maar geen oplossingen biedt aan je klanten? Denk je dat er effectievere manieren bestaan van conversie dan de link « contacteer ons » op jouw site? Dan is het hoog tijd om kennis te maken.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.