De jaarlijkse LinkedIn-update op de Social Media Summit van Digimedia is toch wel een sprekersslot waar ik ieder jaar het meest naar uitkijk. LinkedIn is altijd the place to be geweest voor B2B-communicatie. En het belang van het platform wordt alsmaar groter. Wie thought leadership wil opbouwen en een bedrijf online wil positioneren, is uiteraard best actief op LinkedIn. Dat werd nogmaals duidelijk tijdens de summit. In deze blog deel ik dan ook graag de vijf meest memorabele nieuwigheden die je B2B-efforts de komende tijd tot een hoger niveau zullen tillen.  

 

Thought leadership is een visie binnen de marketingstrategie die uitgaat van de inhoudelijke kennis, binnen de organisatie op een specifiek vakgebied. Organisaties proberen autoriteiten te worden op bepaalde kennisgebieden en brengen kennis naar de prospect en klant.
Source – https://www.b2bmarketeers.nl

 

1. Customisable LinkedIn Pages

De LinkedIn Pages beleving is veel beter geworden. Je kan ze nu volledig op maat aanpassen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je actieknop te personaliseren en hashtags toe te voegen aan de bedrijfspagina. Dankzij “contentsuggesties” kan je bovendien gemakkelijk relevante content voor je doelgroep vinden. Het is tevens mogelijk om interessante posts van volgers, klanten of andere bedrijven vanuit de bedrijfspagina te delen.

 

 2. Connecties uitnodigen

Je zal de afgelopen tijd vast en zeker al een uitnodiging ontvangen hebben van een bedrijfspagina. Dat komt doordat het momenteel mogelijk is om mensen uit te nodigen om je pagina te volgen. Natuurlijk is het niet de bedoeling om iedereen op LinkedIn nu te overrompelen met uitnodigingen. Het kan wel interessant zijn om heel gericht mensen te bereiken die geïnteresseerd kunnen zijn in de content van je pagina, of mensen uit te nodigen die je tijdens een evenement hebt ontmoet.

 

3. Analytics à volonté

Vroeger kon je uitsluitend uitgebreide analytics van paid campagnes bemachtigen. Vandaag zijn er veel meer analytics beschikbaar voor organische posts. Het is nu dus veel gemakkelijker geworden om te achterhalen hoeveel mensen doorklikken op je organische posts, wat de CTR is, hoeveel weergaven de posts verzameld hebben, etc. Op basis van die informatie kan je natuurlijk ook organische posts veel beter bijsturen.

 

4. LinkedIn Live

LinkedIn Live brengt ongelooflijk veel nieuwe contentmogelijkheden met zich mee. Denk aan live webinars, persconferenties via LinkedIn, live Q&A’s, product demonstraties, video conferenties, live podcasts, enz. Het is logisch dat nieuwe features het hardst worden gepusht door social media algoritmes. Voor LinkedIn Live is dat niet anders. Ik raad daarom sterk aan om deze feature eens uit te testen.

Good to know: LinkedIn Live is momenteel nog niet voor iedereen beschikbaar. Heb je zelf nog geen toegang, maar wil je dat wel? Dan kan je via deze link je live video broadcaster aanvraag indienen. Let op: soms heeft het twee weken nodig voordat je je goedkeuring ontvangt, vraag het dus goed op voorhand aan mocht je live willen gaan op een specifieke datum.

 

5. Conversation ads

In een van mijn vorige blogs over LinkedIns gesponsorde InMail haalde ik al aan dat dat deze campagnes enorm succesvol zijn op het vlak van de opening ratio. Nu heeft LinkedIn een extraatje toegevoegd aan de feature: conversation ads. Dankzij de converstion ads kan je standaard antwoorden toevoegen aan je gesponsorde InMail, waardoor de drempel kleiner wordt voor de ontvanger om te antwoorden op je mail. Gestandaardiseerde antwoorden zorgen er namelijk voor dat ontvangers enkel het antwoord hoeven aan te klikken dat voor hen van toepassing is.

Voorbeeldje: je stuurt via gesponsorde InMail een uitnodiging uit voor een conferentie, je kan dan gemakkelijk buttons zoals “Ja, schrijf mij in.”, “Nee, maar hou mij op de hoogte over toekomstige events.” of “Bedankt, maar dit soort events interesseren mij niet.” toevoegen aan je antwoordopties.

Zin in meer leesvoer over LinkedIn? Lees Katleens gouden raad voor LinkedIn in 2019.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.