Een SEO-vriendelijke website zorgt er niet alleen voor dat die hoger scoort in Google, het zorgt er ook voor dat potentiële klanten de weg naar je website gemakkelijker vinden, en dat het conversiepercentage en de ROI de hoogte in gaan. Gebruik deze 9 tips om je nieuwe website SEO-technisch op orde te hebben.

 

6 SEO-tips om toe te passen voor de lancering van je website

 

1. Zorg voor een duidelijke url-structuur

De url-structuur van je website moet niet alleen voor een bezoeker gemakkelijk interpreteerbaar zijn, ook voor Google. Je kan deze best visualiseren op een blad of whiteboard. Begin bovenaan met de domeinnaam en teken voor elk groot subdomein een nieuwe vertakking: denk maar aan producten, diensten, oplossingen, over ons, etc. Bij elk subdomein komt er dan weer een opsplitsing voor alle specifieke pagina’s die daaronder vallen. Dit is een voorbeeld voor een van onze klanten:

url structuur website

Vertaal daarna deze boomstructuur naar de url-structuur. Gebruik geen vreemde woorden of tekens, maar zorg dat elke vertakking in de url terugkeert. Onderscheid deze met een slash (/). De naam van elke vertakking – die in de url terugkomt – is een weerspiegeling van het belangrijkste zoekwoord. Dan krijg je zoiets:

url structuur website

 

2. Implementeer deze structuur in je SEO-footer

De footer van je website is voor bezoekers een herkenpunt, en de meeste zullen hiernaartoe scrollen wanneer ze iets niet terugvinden. Daarom is het belangrijk dat de footer logisch is opgebouwd. Zorg dat de structuur van je website hier terugkeert. Gebruik subdomeinen of focus je op de specifieke pagina’s van producten of diensten. Dit is een voorbeeldje van het laatste:

SEO footer website

Daarnaast plaats je hier best ook praktische informatie zoals een telefoonnummer, e-mailadres en adres.

 

3. Definieer het belangrijkste zoekwoord van elke pagina en laat dat per pagina terugkomen in de header tag, de meta title en meta description, de ALT-tag en in interne links
  1. Header tag: Zorg dat elk zoekwoord per pagina in je header tag <h1> staat. Kies hiervoor een zo aantrekkelijk mogelijke titel niet langer dan 55 karakters.
  2. Meta title en meta description: Meta titles en descriptions vertellen Google of andere zoekmachines waarover je pagina gaat. Probeer dus altijd een zo uniek mogelijke meta title en description te kiezen. Het zegt niet alleen aan zoekmachines waarover die gaat maar het zorgt er ook voor dat potentiële bezoekers klikken of niet.Enkele basisregels: zorg ervoor dat je meta title niet langer is dan 70 tekens, en je meta description niet langer dan 320 tekens. Definieer telkens een CTA en laat je zoekwoord terugkeren in de meta title en description.
  3. ALT-tag: Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen. Maak daarom gebruik van een ALT-tag bij afbeeldingen. Laat ook hier je zoekwoord terugkomen, net zoals in de bestandsnaam van het beeld.Let er ook op dat de afbeelding niet te groot is. Een trage website is niet alleen frustrerend, het zorgt er ook voor dat je lager in Google zal scoren. Afbeeldingen kan je verkleinen in Photoshop. Heb je dit programma niet, dan kan je een tool zoals TinyPNG gebruiken.
  4. Interne links: Creëer zoveel mogelijk interne links op je pagina’s. Bij relevante zoekwoorden – zoals een product of dienst – leg je best een link naar een subpagina of blogpost over dat bepaald onderwerp. Dit helpt zoekmachines om de structuur van je website nog beter begrijpen en geven aan welke pagina’s op je website belangrijk zijn.

 

4. Genereer XML sitemap

XML sitemap – afkorting voor eXtended Markup Language – kan je vergelijken met de inhoudstafel van een boek of whitepaper en zorgt ervoor dat Google, of Bing, je website sneller kan terugvinden, en indexeren. In deze XML sitemap is de hele url-structuur van je website opgelijst.

Plaats daarom net voor de lancering je sitemap onder de url ‘www.domeinnaam.be/nl/sitemap.xml’. Doe dit voor elke taal.

 

5. Maak een redirect lijst

Een nieuwe website betekent dat je oude verdwijnt en dus alle oude url’s. Maak daarom een overzicht in Excel van alle oude url’s die verdwijnen en koppel daaraan de nieuwe.

Doe je dit niet dan verlies je alle autoriteit die je met je oude website hebt opgebouwd en moet je dus helemaal van vooraf aan starten op vlak van SEO. Een nachtmerrie voor elke marketeer.

 

6. Controleer je responsiveness

Zorg dat je website mobiel en tabletvriendelijk is, anders wordt deze afgestraft en zal je aan posities verliezen. Dit wordt ook door Google benadrukt.

 

 

2 SEO-tips voor net na de lancering

 

1. Upload de sitemap en stel de redirects in

Staat je site live? Dan is het nu tijd om dat aan Google te laten weten door de sitemap in Google Search Console toe te voegen.

Zorg er daarnaast ook voor dat de redirects werken en dat er nergens een 404 error verschijnt. Bij WordPress kan je hiervoor de plugin Yoast SEO gebruiken.

 

2. Controleer de crawling

Net na de lancering controleer je best of er nog crawlfouten zijn: worden er pagina’s geblokkeerd of krijg je nog 404 errors? Zo kan je op tijd ingrijpen en de nodige redirects instellen. Google werkt met crawlers of spiders die je website vinden en indexeren.

 

Tip 9: Autoriteit is een langetermijninvestering

 

Autoriteit is een belangrijke parameter bij SEO. Deze wordt bepaald op basis van de reputatie van je domeinnaam en pagina’s, maar ook op basis van externe links die naar je website verwijzen. Ook wel linkbuilding genoemd. Contacteer daarom je belangrijkste linkpartners om te melden dat je een nieuwe website hebt en of ze willen linken naar die nieuwe website, en dus de url op hun domeinnaam willen aanpassen. Dit helpt Google je nieuwe website sneller te vinden en te indexeren.

 

Hulp nodig bij het bepalen van de juiste zoekwoorden die voor jouw doelpubliek relevant zijn? Wij maken een analyse van je huidige zoekwoorden en bezorgen je een overzicht van diegene die niet op je website (en blog) mogen ontbreken. Contacteer ons voor meer informatie.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.