LinkedIn staat vandaag bekend als het grootse sociale medium voor professioneel gebruik. Het netwerk telt wereldwijd meer dan 500 miljoen leden, waarvan er zich – volgens De Tijd – 3 miljoen in België situeren. Vandaag kan je via LinkedIn 60% van de Belgische beroepsbevolking bereiken. Ben je actief in de B2B-sector? Dan is het dus goed om even stil te staan bij de advertentiemogelijkheden die LinkedIn aanbiedt. In deze blogpost spits ik me toe op de Gesponsorde InMail.

 

Als LinkedIn-gebruiker heb je vast weleens een InMail ontvangen: geen chatbericht van iemand uit je netwerk, maar een persoonlijk bericht van iemand die geen onderdeel van je netwerk is. Een handige tool om profielen uit je doelgroep te benaderen met specifieke oplossingen, diensten of producten. Jammer genoeg kan je zo’n bericht enkel versturen vanuit een premium account. Maar niet getreurd: een Gesponsorde InMail mag wel iedereen opstellen en uitsturen.

 

Wat is een Gesponsorde InMail?

Een Gesponsorde InMail is een advertentiemogelijkheid binnen het advertentieaanbod van LinkedIn. Het is simpelweg een persoonlijk bericht dat je gericht kan uitsturen naar je doelgroep.

 

Hoe werkt het?

Je stelt de Gesponsorde InMail op in de campaign manager van LinkedIn. Het bericht bestaat uit een verzender, een onderwerp, de hoofdtekst en een knop met een call to action. Je hebt bovendien de optie om een aantal links en een aangepaste voettekst met voorwaarden of disclaimers toe te voegen.

Nadat je bericht is opgesteld, stel je een target* op, kies je de tarieven** die je wil hanteren en ben je klaar om op ‘send’ te klikken.

* Target: vorm een doelgroep op basis van locaties, functietitels, bedrijfstakken, leeftijden, studierichtingen, …
**Tarieven: LinkedIn vraagt een basisbudget van 10 euro per dag. Dat is iets waar je zeker rekening mee moet houden. Daarnaast raad ik aan om te kijken hoeveel budget anderen bieden voor een vergelijkbare doelgroep als die van jou. Dat is een optie die LinkedIn standaard aanbiedt. Kies zelf voor een bedrag dat ertussen ligt en pas het bedrag eventueel aan op basis van de eerste campagneresultaten.

 

Waarom zou je een Gesponsorde InMail gebruiken?

Via een gesponsord privéberichtje behaal je gemakkelijk een opening rate van maar liefst 50%. Daarnaast krijg je de kans om je doelgroep heel specifiek te targeten. Op die manier vergroot je de kans dat je ontvanger geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt. Bovendien is het een zeer persoonlijk medium. De ideale manier dus om sneller en gerichter leads binnen te halen, mensen uit te nodigen voor evenementen, een enquête uit te sturen, etc.

 

InMail campagne voor Univ’AirPlus

AirPlus organiseerde een exclusief evenement voor travel professionals. Om het aantal inschrijvingen verder op te krikken besloten we om een gesponsorde InMail campagne in te zetten. De eerste testfase zorgde voor mooie resultaten:

  • We behaalden een openratio van 59%
  • 19 personen klikten op de inschrijvingslink
  • In totaal werd er 279,31 dollar (236,92 euro) gespendeerd

 

Wat zijn de best practices?

Op basis van onze afgelopen campagnes hebben we kunnen leren dat:

  • Je de onderwerpregel best kort houdt en direct ter zake komt.
  • Het loont om de InMail vanuit een geloofwaardige persoon uit te sturen. Mensen zijn eerder geneigd om een InMail te openen van iemand die vertrouwenswaardig overkomt.
  • Je de ‘verzender’ tijdig om goedkeuring moet vragen. Het bericht kan namelijk pas uitgestuurd worden van zodra hij/zij goedkeuring geeft. De persoon in kwestie zal simpelweg een mailtje opgestuurd krijgen, waarin hij/zij op de goedkeuringsknop zal moeten klikken.
  • Je bij de advertentie instellingen moet kiezen voor de taal waarin je tekst zal geschreven zijn. Het vergoot je kansen om in de inbox van de juiste personen terecht te komen: mensen die je bericht zullen kunnen lezen en begrijpen.

 

Tot slot, wat met GDPR?

Zonder toestemming in iemands inbox terechtkomen klinkt niet GDPR-compliant. In Nederland werd de Gesponsorde InMail daarom al verboden. We namen contact om met LinkedIn om af te toetsen welke invloed de GDPR in België zal hebben op de InMail, maar die vraag is tot nu toe onbeantwoord gebleven. Misschien hebben ze daar zelf nog geen antwoord voor klaarliggen? Wij blijven echter naar antwoorden vissen… Wordt vervolgd, dus. 😉

Klaar om je eerste Sponsored InMail campagne te lanceren? Bekijk de demo van LinkedIn en ga aan de slag.