Elke dag verschijnen er honderden artikels in de media. Gemiddeld besteden de Belgen dan ook elke dag 5,58 uur aan het kijken, luisteren en lezen van tv, radio en geschreven pers. Wat als één van de besproken topics ook helemaal de dada van jouw bedrijf is? Dan vraag je meestal aan je PR-specialist hoe hierop in te haken. Maar je hoeft het vaak niet ver te zoeken. Als je weet dat Google elke seconde 40.000 nieuwe zoekopdrachten te verwerken krijgt, dan zijn ook SEO & SEA geschikte manieren om in te spelen op de actualiteit.

Op een vrijdagochtend niet zo lang geleden, verscheen Pedro Brugada, bekend als ‘s lands bekendste cardioloog met een internationale reputatie als topdokter, in elke krant met de uitspraak: “Hang een defibrillator aan elke kerk. Nederland telt 100.000 defibrillatoren, België amper 8.000. Schandalig”. Een standpunt dat ook klant CardioService deelt, een bedrijf dat AED-toestellen of defibrillatoren verhuurt en verkoopt. Wat dat nu met SEO en SEA te maken heeft? Simpel: we gebruikten dit verhaal om extra awareness te creëren voor het belang van AED’s, en om nieuwe leads te genereren, via SEO en SEA.

Hoe je daaraan begint? Via deze 4 stappen speel je in op de actua.

 

Stap 1: Herken top topicals

Herken goede thema’s in de media die gerelateerd zijn aan én in het voordeel spelen van je product en business. Zie je een opportuniteit in de media? Doe dan eerst wat research om na te gaan of het de moeite waard is om een campagne over op te zetten. In het geval van CardioService was het niet nodig om daarover te twijfelen: ‘Pedro Brugada’ levert 41.700 zoekresultaten op in Google. Een goed top topical dus, check.

Stap 2: Schrijf een blog met focus op conversie

Daarna is het belangrijk om de juiste content te voorzien die inspeelt op het top topical. En belangrijker: zorg dat deze te vinden is op jouw kanalen, zoals op je website en je social media. De meest voorkomende is het schrijven van blogposts waarin je inspeelt op het thema en bezoekers probeert te laten converteren.

Definieer voor het schrijven van je blog een long-tail keyword gebaseerd op het top topical. Zorg ervoor dat deze terugkomt in je titel, url, body tekst, tussentitels en image alt-tekst. Vergeet op het einde zeker geen CTA toe te voegen, die bezoekers je gewenste actie laat uitvoeren. Organiseer als laatste een proofreading en publiceer de blogpost op je website. Hou ook hierbij rekening met SEO, zorg bv. voor de juiste meta-description. Gebruik deze blog-tips van Hubspot bij het schrijven van je blog.

Waarom? Daarom is een AED-toestel belangrijk’ is de blogpost die we op de website van CardioService publiceerden. De blog focust zich op het tekort van AED’s en via cijfers wordt er beargumenteerd waarom er in de ideale wereld aan elke kerk een AED zou moeten hangen, waar Brugada voor wedijvert. Op het einde is er een CTA ‘ontdek jouw AED in 6 stappen’. Deze knop leidt naar een online vragenlijst waarin je te weten komt welke defibrillator het best past bij jouw omgeving. Om deze te voltooien, word je gevraagd je naam, bedrijf of organisatie, functie, regio en telefoonnummer in te vullen. Een lead, dubbelcheck.

Stap 3: Zet een campagne op in Adwords

Niets beter dan SEA (of Search Engine Advertising) om bezoekers op een subtiele manier aan te trekken, net op het moment dat ze een bepaalde zoekopdracht ingeven die te maken heeft met het top topical.

Zo maak je een goede SEA-campagne aan in Adwords:

  1. Bepaal de belangrijkste zoekwoorden: definieer via welke zoekwoorden je wilt gevonden worden. Hiervoor kan je de keyword planner van Adwords gebruiken. Dan krijg je zoiets:
  2. Baken per thema verschillende ad groups af: bepaal op basis van de globale thema’s doorheen je zoekwoorden ad groups. Verschillende ad groups creëren is belangrijk omdat je per ad group advertenties gaat schrijven en instellen. Elke ad group focust zich best maar op 1 thema. Dan krijg je dit:
  3. Schrijf enkele krachtige ads per ad group: schrijf per ad group enkele goede en krachtige advertenties die potentiële bezoekers triggeren om te klikken. Focus je hier op de zoekwoorden die bij de ad group horen. Dit is de advertentie bij de set ‘Brugada’:
  4. Bepaal je budget: stel in hoeveel je maximum per dag wil uitgeven. Bij CardioService was dit €15/dag.

SEA-campagne, triple check.

 

Stap 4: Analyseer en… analyseer je campagne

De laatste stap is eigenlijk de gemakkelijkste, en de belangrijkste. Op dit punt moet je enkel analyseren, analyseren en nog eens analyseren. Volg meerdere keren per dag je campagne op en stuur bij waar nodig. Enkele zaken die je kan doen om je SEA-campagne te optimaliseren:

  • Desactiveer zoekwoorden die niet veel kliks genereren. Zo gaat je budget naar zoekwoorden die wel kliks opleveren.
  • Voeg eventueel nieuwe zoekwoorden toe bij je ad groups.
  • Pas de bids aan per zoekwoord. Deze bid bepaalt hoeveel keer je advertentie bij dat specifieke zoekwoord wordt getoond tov de concurrentie.
  • Schrijf eventuele nieuwe advertenties voor ad groups die minder goed lopen maar durf ook advertenties uit te schakelen met geen of weinig kliks.

Wanneer je merkt dat de page views op je website en de conversie dalen, dan is het tijd om te overwegen je campagne in Adwords stop te zetten. De campagne rond Brugada werd na 2 weken stopgezet.

De resultaten van CardioService, een geslaagde campagne
  • 6,21% CTR (Dit is het gemiddelde van de 3 ad groups)
  • 415 blogviews
  • 8 leads

Voor €200 genereerden we 8 nieuwe leads op 2 weken. De campagne was dus zeker geslaagd. Wil jij graag advies bij het opzetten van dergelijke campagnes? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Wat is een ‘Top Topical’?

Een Top Topical is een thema of onderwerp dat een bepaalde periode actueel is, denk maar aan ‘Black Friday’ of ‘Dag van de Onderneming’. Top topicals werden oorspronkelijk in 1992 gelanceerd door de Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers, die met krantenadvertenties inspeelden op de actualiteit.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.