Erkend worden in je vakgebied, dé referentie zijn voor het grote publiek, niet enkel aanwezig zijn op het internet maar ook écht gezien worden … Dat is niet alleen een doelstelling voor influencers, het geldt voor álle B2B- en B2C-bedrijven. Maar hoe doe je dat? Het geheim zit ‘m in uitstekende inhoud die geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Met andere woorden: webredactie en Search Engine Optimization (SEO)!

 

SEO omvat alle optimalisatiemethoden van zoekmachines. Het doel? Dat surfers je website gemakkelijk vinden, en dat je site zo hoog mogelijk in de lijst met zoekresultaten verschijnt – liefst bij de eerste vijf resultaten op de eerste pagina. Is dat bij jou niet het geval? Geen paniek! De magie van het internet is dat het niet alleen mogelijk, maar zelfs (vrij) eenvoudig is om dat te veranderen. Dat bleek onder andere uit het traject van onze klant RingRing. Focus op twee aspecten: enerzijds de kwaliteit van je inhoud en anderzijds het gebruik van enkele handigheidjes waarmee geïnteresseerden je gemakkelijk vinden.

 

1. De juiste vragen stellen

We hebben het al gezegd, maar we kunnen dit niet vaak genoeg herhalen: het allerbelangrijkste is dat je je doelpubliek heel goed kent. Wie moet jouw inhoud absoluut vinden? Wat voor soort mensen? Welke zoekopdrachten zouden zij intikken? Welke sleutelwoorden zouden ze gebruiken? Analyseer om te beginnen je statistieken (met Google Analytics) om te zien hoe bezoekers je website hebben gevonden.

 

2. Sleutelwoorden correct gebruiken

Weet je al wat meer? Met een beetje hulp van de KeywordPlanner van Google AdWords kun je vervolgens de trends ontdekken en je eigen lijst met specifieke sleutelwoorden opstellen die relevant zijn voor jouw aanbod. Vervolgens bekijk je je content in het licht van die sleutelwoorden. Komen ze nooit voor in je tekst? Dan moet je daar dringend verandering in brengen. Gebruik ze op de juiste plaats, maar overdrijf niet.

Wees specifiek! SEO-specialisten raden aan om een ‘long tail keyword’ (lange zoekwoordcombinatie) te definiëren. Denk daaraan wanneer je je artikels schrijft en je website bijwerkt. Natuurlijk hebben we ook bij Outsource die oefening gedaan. De term ‘marketing’, een van onze specialiteiten, is natuurlijk veel te breed en onnauwkeurig. Dus hebben we de combinatie van volgende sleutelwoorden gedefinieerd: inbound – marketing – campagne – meten. En dat werkt! Kijk maar.

 

3. Geoptimaliseerde content is georganiseerde én kwaliteitsvolle content

Je content moet waardevol, van hoge kwaliteit en origineel zijn. In de enorme oceaan van informatie op het internet is dat niet gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Denk erom: iedereen is anders en elke organisatie heeft zijn eigen geschiedenis, zijn unieke ervaringen en zijn specifieke expertise. Herwerk je artikelen geregeld en schrijf alleen over wat je echt kent, net als CardioService. Doe geen moeite om in te pikken op huidige trends als die buiten je eigen vaardigheden liggen.

En ook nog:

  • Kies een doordachte en aantrekkelijke titel (ongeveer 65 tekens).
  • Zorg voor een duidelijke indeling van je tekst, met titels, subtitels en paragrafen.
  • Zoek synoniemen voor je sleutelwoorden en val niet in herhaling.
  • Lijstjes maken je tekst luchtiger en aantrekkelijker voor de lezer.

 

4. Voeg links toe

Je kunt content creëren door in je tekst met links te verwijzen naar andere informatie. Die kunnen de lezers zowel naar eigen als naar externe pagina’s doorsturen. Belangrijk hierbij: gebruik relevante links, die je onderwerp aanvullen of voorbeelden geven. Dat komt je betrouwbaarheid ten goede, waardoor de zoekmachines sneller naar je website zullen verwijzen. Voor externe links verwijs je het beste naar referentiewebsites. Een voorbeeldje? Wanneer we het hebben over SEO, kunnen we niet anders dan Neil Patel te vermelden, een echte autoriteit op dat vlak.

Nog enkele tips:

  • Eén link per paragraaf is voldoende!
  • Weg met die ‘Klik hier’ of ‘Lees verder’. Integreer de hyperlinks gewoon rechtstreeks in je tekst.

 

5. Blijf je content voortdurend aanpassen en bijwerken

Niets is erger dan statische of voorbijgestreefde inhoud. Neem geregeld de tijd om je content bij te werken, net zoals je sleutelwoorden (conjuncturele zoekwoorden, buzzwoorden). Dat kan onder andere met de tool AnswerThePublic. Houd je markt en je concurrenten in de gaten, om je positie veilig te stellen. Net zoals elders geldt ook bij copywriting en SEO dat perfectie niet bestaat!

 

6. Enkele belangrijke details:

  • Zorg ervoor dat de URL van je pagina of blog eenvoudig is en je domeinnaam en sleutelwoorden bevat.
  • Schrijven is schrappen, dat weet elke schrijver. Houd je content bondig en beperk ook de lengte van je meta title (70 tekens) en meta description (320 tekens).
  • Gebruik indien mogelijk een goede afbeelding om je inhoud te illustreren en zorg voor een betere verwijzing naar de afbeelding met de functie ‘alt text’.
  • En vergeet ook niet deze technische tips toe te passen!

 

En dan nu, het uur van de waarheid: heb ik deze principes wel goed toegepast in deze blog? Oordeel zelf (en geef hieronder gerust mee wat je ervan vond)!

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.