
[UITVERKOCHT]
De brainstorm-tool voor PR-professionals
- Creëer de juiste impact met Paid, Earned, Shared en Owned media
- Challenge jouw collega’s
- Vind extra inspiratie
Wat zit er in de PESO-kit?
- de spelregels
- 6 voorbereidingskaarten
- 52 PESO-kaarten
- 3 analysekaarten
Het stappenplan
- Zorg ervoor dat je de PESO-cirkels bij je hebt (op een A4’tje of beter nog een whiteboard);
- bedenk campagne-ideeën voor ‘Paid, Earned, Shared, Owned’-media en noteer ze op post-its;
- groepeer de ideeën in de verschillende cirkels en stem welke ideeën mogen blijven;
- verbind de post-its met een lijn om het verband tussen de ideeën en de call-to-action te visualiseren;
- zet de ideeën om in de praktijk.
PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media. Dat zijn overkoepelende termen voor wat in grote lijnen kan worden gezien als online bereik via respectievelijk advertising, publiciteit, social media en de eigen communicatiekanalen. Maar PESO is zo veel meer dan dat. We hebben alle mogelijke PESO-tactieken in een kaartspel gegoten: gemakkelijk om mee te ‘spelen’ tijdens het brainstormen, om te gebruiken als visuele checklist voor kleinere campagnes of gewoon om te overlopen en enkele nieuwe ideeën te bedenken voor terugkerende projecten. Het PESO-model werd in 2014 wereldwijd gelanceerd in het boek Spin Sucks.