PR is een breed begrip. Voor ons gaat het om ‘public relations’, het opbouwen van een band met je doelpubliek. Een van de haakjes aan die PR kapstok, is die andere P – van press. Iedereen heeft de mond vol van het veranderende medialandschap, maar hoe staat het er nu eigenlijk voor met “de media”? Zonder te diep te willen ingaan op elk geval apart, zien wij drie grote trends.

 

Trend 1: de media worden communities

Of het nu gaat om dag- of maandbladen, radio of tv, media verschijnen nog steeds – in mindere of meerdere mate – in hun traditionele vorm. Maar daarnaast nemen ze een belangrijke verbindende rol op. Van de StuBru-luisteraar die elke middag zijn #draaitdoor nummer tweet, over de HR-professional die op Wiskeys.be leest wat zijn peers meemaken, tot de Trends-lezer die de vele lunches, debatten en awarduitreikingen afschuimt: ze worden allemaal verbonden door een community die gelinkt is aan een medium. De rol van het medium verandert dus duidelijk: naast de juiste mensen informeren, wil het steeds meer ook de juiste mensen verbinden. Niet onbelangrijk voor een PR-professional, want die communities vormen een extra kanaal in de PESO-mix.

 

Trend 2: de journalist wordt het merk

Vranckx. Faroek. Of over de grens: Witteman. Journalisten, en niet het medium waarvoor ze actief zijn, worden het merk. Dat geldt voor bekende koppen als Rudi Vranckx en Faroek Özgünes, maar het gaat verder dan dat. Zo is Isabel Alberns de go-to person voor alles wat met de Belgische bedrijfswereld te maken heeft, wordt Frederik Tibau naar voren geschoven als het over start-ups gaat en moet je bij Veerle Beel zijn als het over kinderen en opvoeding gaat. Dat laatste mag je trouwens erg letterlijk nemen, als je dit soort initiatieven van De Standaard mag geloven. Conclusie: PR wordt meer dan ooit een zaak van de juiste relatie opbouwen met de juiste persoon.

 

Trend 3: jouw mening telt. En die van jou. En die van jou.

Nog niet zo lang geleden benaderde ik een Nederlandse journalist met een (uiteraard) niet te missen interviewvoorstel. Antwoord: ziet er interessant uit, maar ik heb geen tijd. Kan je het artikel zelf schrijven? Come again?

Ik heb het uiteindelijk zelf geschreven, en het is netjes gereviewd door de eindredactie en gepubliceerd. Meaning: als je iets interessants te vertellen hebt, vind je gerust een podium. Of dat nu via een interview met één van die drukke merken hierboven is, via een (ghostwritten) artikel of via een partnership met een publicatie. De media worden daar ook steeds transparanter in. Data News en Computable vragen zelf om de mening van experts. De VRT werkt samen met #StraffeMadammen om vrouwelijke specialisten te vinden met een duidelijke mening, of geeft jongeren de kans om actief mee te werken aan nieuwe platformen, via #OpenVRT.

PR saai? Nooit.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.