Een evenement organiseren kan veel tijd in beslag nemen. Sprekers zoeken, uitnodigingen opstellen en sturen, locatie en catering regelen, een goeie fotograaf strikken, etc. Vaak blijft er weinig tijd over om na te denken hoe je social media gaat inzetten. Van Twitter Wall over Snapchat geofilters tot socializen op LinkedIn: enkele handige tips op een rijtje.

 

Voor en tijdens je evenement

1. Bedenk een catchy hashtag en deel deze met de wereld. Je kan een live twitterwal  op je evenement installeren om de interactie tussen het publiek en de sprekers te stimuleren.  Deelnemers kunnen via Twitter of Instagram reageren op bepaalde onderwerpen of de sprekers zelf vragen stellen door de hashtag te gebruiken. Je evenement maakt hierdoor meer kans om trending te worden. Denk eraan: niet het aantal tweets dat je de wereld instuurt is belangrijk, wel het aantal mensen dat over jouw event tweet. Twitterwalls zijn beschikbaar bij verschillende leveranciers. Bij Tweetbeam bijvoorbeeld betaal je voor een twitterwall $199 per dag.

2. Post leuke foto’s van bezoekers op je social kanalen. De kans dat de gefotografeerde bezoeker zijn foto gaat zoeken is groot. De kans dat er getagd en gedeeld wordt, wellicht nog groter. Vraag ook aan collega’s en klanten om foto’s te posten en te delen op Facebook en Instagram, en je bedrijf te vermelden. Zo dus:

3. Al eens aan Snapchat gedacht? Probeer er naar aanleiding van je event eens een geofilter voor te maken. Zo kunnen je bezoekers een foto nemen en met één swipe je evenement promoten. Handig om te gebruiken tijdens een beurs, bijvoorbeeld. Je kan al een geofilter maken vanaf £5,99. Bekijk wel even op voorhand of Snapchat vaak gebruikt wordt door jouw publiek. Meer tips om een geofilter te maken vind je hier.

4. Een leuke extra is een livevideo tijdens je evenement, die je op Facebook en/of op Instagram kan delen met je vrienden en volgers. Als je op Instagram een livevideo maakt, krijgen al je volgers een melding op hun smartphone. Extra aandacht verzekerd! De livevideo kan tegenwoordig ook nog later bekeken worden door je publiek. Bekijk hier enkele tips en voorbeelden.

 

Na je evenement

5. Vergeet zeker je deelnemers niet te bedanken! E-mail werkt hiervoor nog altijd ontzettend goed. Stuur een mailtje en link naar enkele relevante interviews, de presentatie en enkele sfeerbeelden. Je kan snel een mailing opmaken en verzenden met mailchimp. Het goede nieuws: je kan tot 12.000 mails per maand gratis versturen via mailchimp.

6. Met PowToon kan je gemakkelijk een bedankingsfilmpje maken en eventueel de highlights van je evenement opsommen. Het filmpje achteraf delen op social media zorgt voor… juist, extra engagement.

7. Connecteer met deelnemers en sprekers. Probeer zoveel mogelijk te socializen met interessante contacten, wissel contactgegevens uit en leg contact op LinkedIn.

8. Met interessante gegevens van je evenement kan je een infographic maken en op je website en social kanalen plaatsen. Met tools als Canva of Stencil maakt iedereen in een handomdraai leuke infographics. Meer weten over deze tool? Check de blogpost van collega Amal.

Heb jij nog een leuke tip die niet in dit lijstje staat? Ik hoor het graag!

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.