Een volledige PR-campagne opzetten met slechts één tool? Het kan. De PESO-kit helpt je om je communicatiestrategie naar een hoger niveau te tillen. Bovendien maakt ze brainstormen over campagnes eens zo leuk.

We vervallen allemaal wel eens in vaste gewoontes en routine. We blijven binnen de veiligheid van onze comfortzone en vallen terug op wat we kennen. Ook PR-teams raken soms vastgeroest in hun ideeën. Al te vaak zien we gemiddelde, weinig sprankelende PR-campagnes voorbijkomen. Een persbericht hier, een kort knipseltje daar: prima, maar het mag en kan meer zijn.

Met het PESO-model is het makkelijk weer volop kleur te geven aan PR. PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned:

  • Paid media

Denk bij paid media niet alleen aan grote billboards en printadvertenties, maar ook aan advertising en gesponsorde content op social media. Het grote voordeel van social media ads? Voor een kleine prijs heb je een maximaal effect.

  • Earned media

Dat zijn de traditionele PR-kanalen zoals we die al jaren kennen. Interviews in algemene en/of vakmedia, persberichten, gast- en opiniebijdragen, persconferenties, newsjacking… De mogelijkheden zijn divers.

  • Shared media

Shared media focust op content delen, en dat doe je vooral op sociale media.

Bijna iedereen zit op sociale media, dus ook je doelpubliek. Waarom zou jij de opportuniteiten ervan dan niet benutten?

  • Owned media

Hierbij gaat het om content die je zelf creëert en op je eigen kanalen plaatst, zoals de eigen website, specifieke landingspagina’s, blogs, enz.

Door de verschillende types media te combineren, kom je tot een geïntegreerde campagne die je een veel groter bereik in mediacoverage oplevert en zo de draagkracht van je campagnes verhoogt. Goede PR omvat immers veel meer dan alleen het ontwikkelen van goede persrelaties. Volwaardige, crossmediale campagnes helpen je om de reputatie van je bedrijf kracht bij te zetten en verder uit te bouwen. Zo kan je je expertise in de verf zetten en je bedrijf laten uitgroeien tot een ‘trusted authority’.

Maar hoe breng je dat PESO-model nu concreet in de praktijk? Wel, om het allemaal wat visueler voor te stellen, hebben we een kit van 62 kaartjes ontwikkeld. Die zijn onderverdeeld in 4 kleuren, één voor elk type media. Elk kaartje bevat een communicatiekanaal om content te distribueren, met een korte uitleg over het kanaal.

Je kan de PESO-kit gebruiken tijdens het volledige ontwikkelingsproces van je PR-campagnes. In de set zitten immers ook 6 voorbereidings- en 3 analysekaartjes. In plaats van uitgebreide communicatieplannen uit te schrijven, kan je via de kaartjes alles efficiënt en overzichtelijk houden:

  1. Brainstorms: ideeën vergaren

    Tijdens brainstorms is de kit een speelse tool om de creativiteit van je team aan te boren en out-of-the-box te denken. Ze stimuleert de betrokkenheid van je team en maakt het brainstormen veel actiever.

    Tip: start tijdens brainstorms altijd bij de owned media. Daar heb je immers de volledige controle over. Denk na over de content (topics) die je de komende maanden op je eigen kanalen wil publiceren. Onze contentkalender kan je daarbij helpen.

    Vervolgens ga je door de andere kaartjes en bedenk je concrete ideeën hoe je de content van je eigen kanalen kan distribueren via paid, earned en shared media. Een interview met de CEO rond een relevante topic? In plaats van het interview zelf te doen en op de bedrijfswebsite te publiceren, kan je de scoop aan een bepaalde journalist bezorgen. Zodra het artikel gepubliceerd is, kan je het verder verspreiden op je eigen kanalen en sociale media. De impact van het interview is daardoor een pak groter dan door het simpelweg op je eigen website te plaatsen.

    Vergeet niet: elk idee, hoe gek het ook mag lijken, is welkom tijdens de brainstorm. Het kan immers de basis vormen van een uitzonderlijke PR-campagne.

  2. Vier cirkels: ideeën organiseren met het PESO-model

    Genoeg ideeën verzameld tijdens de brainstorm? Dan is het tijd om een selectie te maken. Teken de vier PESO-cirkels uit op een blad papier, of beter nog, op een whiteboard.Je groepeert de ideeën in de verschillende cirkels en stemt welke ideeën het meest bruikbaar zijn. Verbind de ideeën met een lijn om hun onderlinge verband te visualiseren. Zo ziet iedereen meteen – letterlijk – het grotere plaatje.
  3. Scrummethode: vooruitgang checken

    Het communicatieplan is er, nu moet het nog uitgevoerd worden. Structureer de taken via een scrummethode: wie doet welke taak en wat is de status ervan? Dan is het enkel nog zaak om de taken op de to-dolijst naar ‘done’ om te zetten en het succes van de campagne te meten.

Zin om zelf aan de slag te gaan met het PESO-model? Alle mogelijke PESO-tactieken vind je terug in ons kaartspel, als inspiratie of geheugensteuntje. Koop hier de kit.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.