De grens tussen marketing en communicatie of PR vervaagt meer en meer. We zien dan ook steeds vaker dat marketingtechnieken worden toegepast op communicatie/PR en vice versa. Contentmarketing is daar een mooi voorbeeld van. Hetzelfde geldt echter voor statistieken. In de marketing zijn we gedetailleerde meetresultaten gewoon en we verwachten hetzelfde voor PR. Hoeveel journalisten lezen ons persbericht? Hoeveel artikels zijn erover geschreven? Wat denkt het publiek over onderwerp x, y of z? Wat is hun mening over ons merk? Hoeveel mensen bereiken we via sociale media? En zo kan ik nog wel een paar bladzijden doorgaan.

 

Nooit eerder hadden we zo veel behoefte aan meetbare resultaten. Tegelijk zijn er tegenwoordig zo veel meetinstrumenten en -mogelijkheden dat velen door de bomen het bos niet meer zien. Waar begin je? Doe eerst een stapje terug. Kijk goed naar je Marcom-plan en vraag je af: wat betekent succes voor ons? Denk eerst algemeen (meer merkbewustzijn, meer controle over onze reputatie?). Vervolgens spits je je toe op ieder domein van het PESO-model. Zo bepaal je prioriteiten en beslis je welke statistieken belangrijker zijn dan andere. Ben je niet actief op sociale media? Dan is het wellicht voldoende om te monitoren wat er over je bedrijf wordt gezegd en wat je concurrenten doen. Ben je erg actief op sociale media, dan moet je ook weten welke content goed werkt, hoeveel mensen je bereikt, hoe betrokken je publiek is enz.

Je weet nu welke statistieken je nodig hebt. Tijd om te kijken naar je situatie op dit moment! Zorg voor een nauwkeurige baselinemeting. Dat maakt het eenvoudiger om slimme doelstellingen te definiëren. Je zou zowel kwantitatief als kwalitatief moeten meten. Misschien wil je je aantal volgers op Twitter met 20% uitbreiden in 2017 of streef je naar 30% meer berichtgeving in de top 20-media. Dat zijn allemaal mogelijke doelstellingen. Het is ook belangrijk dat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is. Op welke manier moeten deze personen hun houding tegenover je bedrijf veranderen? In welke mate streef je naar verandering? Naast de baselinemeting kun je je bedrijf ook vergelijken met de concurrentie (benchmarking). Op die manier kun je interessante aanvullende doelstellingen formuleren.

Je begint dus met duidelijk omlijnde doelstellingen vast te leggen. Daarna kun je je inspanningen regelmatig evalueren en je aanpak aanpassen waar nodig. Het resultaat? Een helder beeld van de impact van je Marcom-inspanningen. Zonder doel scoor je immers geen doelpunten!

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.