Het internet draait op volle toeren en je hoeft al lang geen IT-er meer te zijn om dat ‘aan den lijve’ te ondervinden. Of je nu in PR, marketing, communicatie of zelfs HR of finance werkt, je wordt om de oren geslagen met begrippen zoals digital transformation, Internet of Things, Artificial Intelligence, etc.

 

Aan de basis van dat alles ligt één van die andere begrippen: big data. De hoeveelheid data waarover we beschikken groeit exponentieel. De mogelijkheden voor PR, marketing en communicatie groeien tegelijk mee. Elke minuut levert tonnen nieuwe Facebook status updates, YouTube video’s, Snapchat stories en dus data op. Als straks ook onze huishoudtoestellen met elkaar gaan praten, komt daar nog een hoop digitale blabla bij. En dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid data die bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheden elke dag spuien. Eindeloos, maar zeker niet nutteloos.

Wie erin slaagt om tussen al die data verbanden te leggen, zit gebeiteld. Veel bedrijven investeren dan ook enorm in ‘datamining’ om hun klanten beter te leren kennen. En ook de journalistiek heeft intussen zijn ‘data scientists’. Internationaal nemen The Guardian en The New York Times zoals wel vaker het voortouw. En dichter bij huis loont het de moeite om de inspanningen van De Tijd en L’Echo te volgen. Ook het werk van freelancer Maarten Lambrechts is het bekijken waard. Hij is een expert in ‘datavisualisatie’ en maakt prachtige en vooral inzichtelijke infografieken. Zijn persoonlijke website is een prima startpunt voor beginnende dataliefhebbers.

 

Aan de slag met data in PR

Alleen in PR lijken we wat achter te blijven. Jammer, want we kunnen er handig gebruik van maken om net beter aan PR te doen. Bovendien ligt er heel wat interessante achtergrondinformatie zomaar voor het oprapen. Met de hulp van Google, uiteraard.

Zo hoeven we niet per se uitgebreid marktonderzoek af te wachten om de maatschappelijke relevantie van nieuws te duiden. Met Google Trends volg je in real time wat de meest gebruikte zoektermen zijn in ons land. Handig als je wil inhaken op het nieuws. Je kan er zelfs de evolutie in populariteit van bepaalde zoektermen volgen en onderling vergelijken. Zo is het niet lang zoeken naar het populairste sociale netwerk (althans in zoekopdrachten) van de voorbije 12 maanden in ons land. Google geeft je zelfs een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten en de optie om die query te vergelijken in verschillende regio’s en landen.

Google trends

Google’s ‘consumer barometer‘ helpt je dan weer begrijpen hoe consumenten, mensen, het internet gebruiken. Zo blijkt dat Belgische internetgebruikers de voorkeur geven aan korte video’s, zeker als ze die via hun smartphone bekijken.

En ook de overheid zit op een berg interessante data. Neem eens een kijkje op de website van het Nationaal Instituut voor Statistiek of die van zijn Europese collega Eurostat. Raak je er niet aan uit? De overheid levert grote inspanningen om een en ander inzichtelijk te maken. Bekijk data.gov.be bijvoorbeeld een keer, het open data-portaal van de Federale Overheid. En ook Google snelt te hulp. Met het Public Data-project bijvoorbeeld. Je kan er gewoon je ‘data sets’ uploaden en Google doet de rest.

Stel dat je voor een van je klanten actief in de chemie, zoals BASF bijvoorbeeld, een speech of persbericht wil schrijven over tewerkstelling in de sector, dan vind je alvast heel wat interessante gegevens online. De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid houdt dat immers nauwgezet bij. En je vindt die info makkelijk via data.gov.be. Je kan er zelfs het gemiddelde bruto maandloon aan toevoegen. Want dat wordt dan weer door de FOD Economie netjes opgevolgd en op dezelfde website gepubliceerd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Zie je de opportuniteiten al? En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Het enige wat je dan nog moet doen is de data visualiseren. Want het oog wil ook wat, nietwaar? En uiteraard heb je daar al handige tools voor, als je geen held bent in Excel. Datawrapper, bijvoorbeeld. Of Infogr.am, een tool die ik leerde kennen via PRstack. En daarmee heb je m’n laatste aanrader gehad.

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.