Ken je het gevoel dat je grootse plannen hebt, maar dat de anderen er niet genoeg in geloven? Het PESO-model visualiseert wat geïntegreerde communicatie echt betekent, en dat heeft mij geholpen. Laat me jou vertellen hoe dat gebeurde.

Als junior deed ik – als zo velen – enkel wat mijn baas me opdroeg. Als medior wou ik mezelf zo hard bewijzen dat ik instortte en bijna voor een carrière in eventmanagement koos. Ik was het zo beu om ‘lucht’ te verkopen aan journalisten en klanten. Ik had er echt genoeg van.

Gelukkig kon iemand mij opnieuw motiveren. Ik ruilde mijn oude baas voor een nieuwe en ik leerde dat ons vak meer was dan persberichten uitsturen en redactionele topics najagen. Om het met een cliché te zeggen: pr staat voor public relations, niet voor persrelaties. En hey, ik heb er maar vijf jaar over gedaan om dat te ontdekken. Super, toch?

Na verloop van tijd voelde ik mij – hoe kan het ook anders – comfortabel in mijn nieuwe comfortzone. En toen hoorde ik dat iemand een methode voor geïntegreerde communicatiecampagnes had uitgedokterd: het PESO-model. Dat was precies wat onze sector volgens mij nodig had. Het model visualiseerde wat geïntegreerde communicatie echt betekent en had het potentieel om veel pr-mensen verder te laten kijken dan hun neus lang is. Het zou onze sector extra pit geven. Ik was ervan overtuigd dat het PESO-model mijn job en die van mijn collega’s grondig zou veranderen.

We zijn nu ruim een jaar verder en ik geloof nog altijd even sterk in deze methode. PESO is precies wat ik ervan verwachtte. Maar ik heb ook enkele dingen geleerd. Zien is geloven … Dat geldt voor zo veel dingen in het leven. Maar ‘zien’ is voor de klant niet altijd vanzelfsprekend. Zelf out of the box denken is al niet gemakkelijk, maar iemand anders overtuigen lijkt soms simpelweg onmogelijk.

Wat bij ons werkte? We ontwikkelden PESO-campagnes voor nieuwe klanten en projecten. Die gebruikten we dan als voorbeeld om onze bestaande, traditionele pr-klanten te overtuigen van de voordelen van PESO. Tenminste, als ze er (een beetje) voor open stonden.

Een andere uitdaging was onze collega’s de essentie van PESO eigen te maken. Erover lezen en praten is één ding, maar het toepassen op de campagnes van je klanten is nog iets heel anders. We zorgen ervoor dat iedereen altijd inspiratie en visuals over PESO bij de hand heeft. Dat helpt echt, want anders hebben we allemaal de neiging om terug te vallen op wat we het beste kennen.

Een van mijn favoriete aspecten in een nieuw project is het bedenken van nieuwe ideeën voor de distributie. Zodra je weet wat je klant met zijn nieuwe project of campagne wil bereiken en je enkele ideeën hebt voor de creatieve insteek en de content, kun je beginnen plannen met het oog op een bepaald bereik. En wanneer je de juiste ‘Paid, Earned, Shared, Owned’-tactieken toepast, bereik je (meer dan eens) het juiste publiek én creëer je impact voor je klant. En daar doen we het toch voor?

Maar hoe kies je de juiste distributiekanalen en trap je niet in de val van ‘we doen wat we altijd al gedaan hebben’? Eén antwoord: de PESO-tactieken visualiseren. Als je dat doet tijdens brainstormsessies met collega’s of klanten, zorg je er langzaam maar zeker voor dat het PESO-model blijft hangen. Het stappenplan:

  • zorg ervoor dat je de PESO-cirkels bij je hebt (op een A4’tje of beter nog een whiteboard);
  • bedenk campagne-ideeën voor ‘Paid, Earned, Shared, Owned’-media en noteer ze op post-its;
  • groepeer de ideeën in de verschillende cirkels en stem welke ideeën mogen blijven;
  • verbind de post-its met een lijn om het verband tussen de ideeën en de call-to-action te visualiseren;
  • zet de ideeën om in de praktijk (bv. met de Kanban-werkwijze).

Ons gamma communicatietools blijft maar groeien. Het resultaat van al dat brainstormen! Daarom hebben we een uitgebreide lijst opgesteld met alle mogelijke PESO-tactieken, zodat we consequent blijven in de nieuwe ideeën die we voorstellen. Want lauwe afkooksels, daar passen we voor.

Omdat het allemaal best leuk en interactief mag zijn, hebben we deze lijst in een kaartspel gegoten: gemakkelijk om mee te ‘spelen’ tijdens het brainstormen, om te gebruiken als visuele checklist voor kleinere campagnes of gewoon om te overlopen en enkele nieuwe ideeën te bedenken voor terugkerende projecten. Bijvoorbeeld wanneer je je afvraagt wat je nog kunt doen met ‘dat nieuwe persbericht van global’, dat document dat je voor die technische klant moet schrijven of die herwerking van de productbrochures voor klant x uit de gezondheidssector.

Het maakt het gemakkelijker om de dingen te zien … en te geloven!

 

Geef je reactie

Deze site maakt gebruik van Akismet om spam-berichten te beperken. Lees hier hoe de gegevens van jouw reactie worden verwerkt.