Stakeholderanalyse

Meer inzicht in je stakeholders
Stakeholderanalyse

Hoe is je laatste communicatie ontvangen?

Welke reacties heeft ze uitgelokt?

Is je boodschap correct overgebracht en begrepen? 

Je hebt gecommuniceerd, maar is je boodschap wel goed overgekomen?  

Stel, je organisatie krijgt een nieuwe CEO en er wordt een pr-campagne opgezet om die blijde intrede aan te kondigen. Je hebt daarvoor alle stakeholders van je organisatie in kaart gebracht. Ook heb je nagedacht over de juiste boodschap en het geschikte kanaal om je tot elke partij te richten. De media lijken geïnteresseerd in je boodschap en heel wat persknipsels zijn het resultaat. Mission accomplished! Nu ja, toch bijna… Want als je even tussen de regels leest, zie je dat het nieuws toch niet eenduidig positief wordt ontvangen. En her en der lees je zelfs openlijke kritiek op de aanstelling en verloning van de betrokkene. Is het dan nog steeds een geslaagde campagne?

Wie zijn de stakeholders van jouw organisatie? 

Er is wederzijdse beïnvloeding tussen een organisatie en haar belanghebbenden. Neem nu een luchthaven. De beslissingen en activiteiten van de luchthaven hebben zowel invloed op de werknemers, klanten en leveranciers als op de aandeelhouders, overheden, sociale partners … en buurtbewoners. Zo beweegt elk bedrijf zich in een ecosysteem dat het aanstuurt, maar waarvan het ook afhankelijk is. Daarom is het essentieel om bij het uitzetten van een communicatiestrategie rekening te houden met al je stakeholders.  

Wat vinden de stakeholders van je organisatie? 

Het is verleidelijk om te denken dat je het succes van een pr-campagne kunt afmeten aan het aantal reacties en clippings die erop volgen. Dan verlies je immers het oorspronkelijke doel van de campagne uit het oog. Was het je bedoeling om een belangrijke, misschien zelfs delicate boodschap over te brengen aan een welbepaald publiek? Dan is het niet alleen handig om te weten of ze ook daadwerkelijk de boodschap hebben ontvangen die je wilde overbrengen, maar ook of ze wel op de verhoopte manier hebben gereageerd. Net daar schuilt het belang van een stakeholdersanalyse.

FAQ FAQ FAQ FAQ

Veelgestelde vragen over de stakeholdersanalyse

Een belanghebbende (of stakeholder in het Engels) is een persoon of een groep mensen die direct of indirect betrokken zijn bij de activiteiten van een organisatie. De stakeholders van een bedrijf worden nauw beïnvloed door de beslissingen van dat bedrijf, maar hebben zelf ook invloed op de goede werking en de reputatie van het bedrijf. Over het algemeen geldt: hoe groter een organisatie, hoe meer stakeholders er zijn en hoe diverser ze zijn. 

Met een analyse van de stakeholders van een organisatie peil je naar hun mening over de organisatie of over een specifiek project. Dit type analyse helpt om te bepalen welke boodschappen effectief hun doel hebben bereikt en hoe het met de reputatie van je organisatie gesteld is. Wanneer je dus als bedrijf communiceert over een belangrijke structurele verandering, helpt de stakeholdersanalyse om te zien of je boodschap correct is begrepen door de werknemers, partners of klanten. Ze analyseert op welke manier het nieuws werd ontvangen door al die verschillende groepen. 

Wanneer we een stakeholdersanalyse van jouw organisatie uitvoeren, zullen we eerst helder in kaart brengen wie je stakeholders zijn en het doel van de analyse bepalen. De analyse zelf bestaat vervolgens uit een onderzoek van de reacties van je stakeholders in de traditionele en sociale media, meestal in de Earned en Owned media. Die analyse kan betrekking hebben op de algemene gezondheid van je reputatie bij de in kaart gebrachte doelgroepen of verband houden met een specifieke campagne. Afhankelijk van je behoeften kunnen we ook de toestand van de markt analyseren of de positionering van je concurrenten onder de loep nemen. Dat helpt jou om een goede communicatiestrategie te ontwikkelen. 

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om een stakeholdersanalyse of een van onze andere activiteiten, sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen. 

Tolk to Audrey
Weet wat leeft bij je stakeholders.